Är på jakt efter en ny mediaspelare till TV-hörnan.

I dagsläget står där en Boxee Box, en enhet som i princip alltid gör mig besviken. Den är långsam, den flippar allt som oftast när man startar filmer över (trådat) nätverk, SVT Play fungerar dassigt etc.

Innan Boxeen användes en HTPC med MythTV vilket fungerade ganska bra. Lösningen lämnades för att slippa underhållet av datorn, uppstartstider (SÅ kul är det inte med ännu en PC som står igång 24/7), halvdant gränssnitt etc. MythTV har för mig idag spelat ut sin roll då det är över ett år sedan jag spelade in något OTA.

Vilka är då mina krav på en ny mediaspelare?

- Åtkomst till videofiler över trådat ethernet (NFS eller SMB)
- Spela upp rippade DVD:er (ISO-filer)
- Spela upp vanligt förekommande ljud/videokombinationer i Matroskacontainer
- HDMI-utgång 1080p
- Vettig lösning för fjärrstyrning (fjärrkontroll eller eventuellt app till Android)
- SVT Play ska fungera så smärtfritt som möjligt
- Snabb uppstart alternativ låg strömförbrukning

De två alternativen jag ser är XBMC på någon färdig hårdvara eller AppleTV. Den senare går egentligen bort då möjligheterna att spela upp godtyckliga mediafiler verkar vara en omöjlighet.

Om man går på XBMC-spåret, finns det någon vettig kompakt, färdig, strömsnål och billig hårdvara för ändamålet?

Finns det fler alternativ?

Apple tv kan hackas och laddas med XBMC !
Själv kör jag wdmediaplayer och nasdisc som inte klarar svtplay men den trådar jag in från iphonen.

Bara generation 2 av AppleTV som går att knäcka och den stödjer väl bara 720p?

Raspberry Pi är kanske ett alternativ?

Mycket låg strömförbrukning och fungerar med Svt-play.
Blir riktigt snabb om den överklockas och drar runt 7w om jag minns rätt.
Klarar 1080p men kan bråka vid DTS ljud dock.

Kan dock knappast kallad plugg&play tyvärr.
Finns mycket skrivet på www.sweclockers.se

Stödjs SVT Play officiellt någon annan stans än i webbläsaren? Om inte kommer alla andra lösningar strula mer eller mindre någon gång...

Jag är inte så imponerad av Raspberry Pi (har ett par på jobbet för andra ändamål än multimedia). Är mer sugen på en färdigare lösning.

Plex känns som ett inte helt dåligt alternativ. Funderar på att testa det på en PC för att bilda mig uppfattning. Om det verkar vettigt kan man ju tänka sig en Roku 2 XS + Plex som alternativ. Vet inte om man kan få igång svenska Netflix på Rokun dock.

Ser ju onekligen hur intressant ut som helst!

jag kör boxee som har en killerfeature som du inte har med på listan, automatisk nedladdning av subtitles. tre knapptryckningar, sedan har man engelsk text på TV avsnittet man kollar på.

Den uppfyller allt på din lista förrutom att svt play är småstruligt, men jag har inte sett någon mediaspelarelösning där det funkar tillfredställande (inklusive media pc där det är jox med musen etc innan den spelar i fullskärm)

Jag har många gånger velat hysta ut min boxee genom fönstret när den strulat - Speciellt när min bror sitter där med två apple tv's som verkar funka bra med XMBC.
Hur som så tyckte jag att NetFlix var skäl nog att behålla boxeen då man tidigt sagt att den kommer att lanseras till Boxeebox - Sedan följt av ett dementerande från D-Links sida och nu hittade jag denna information på nätet, ppostat för en vecka sedan;

http://www.sweboxee.se/2012/11/04/netflix-vs-boxee/#more-1560

Kanske skäl nog att hålla på den ett tag till - Kommer NetFlix att funka på min boxee så får den minsann vara kvar!

Innan vi gick över till apple tv så körde vi WDTV. Fungerar med netflix men tyvärr inte med svt play. Innan dess körde vi en fullfjädrad htpc, men nu är jag för bekväm för det. Speciellt allt strul som var med epg och dylikt.

Min boxee har aldrig strulat, men å andra sidan har mina tidigare mediaspelare inte strulat heller, tvix (pensionerades för högljudd fläkt) och AC ryan (pensionerades för att jag ville åt subtitle funktionen på boxee)

Bra saker på boxee som inte alla andra har:
Radiofjärr
spelar filmer i .rar arkiv (gör iofs alla xbmc derivat)

Det som är dåligt är att den tar någon minut att boota samt att den har fläkt (som iofs e väldigt tyst).
Har kanske hängt sig någon gång när jag kört webb grejer, men annars har den varit stabil för mig.

Slacker, vad hade du för problem med Boxee?

Instämmer med att Boxeens funktioner för undertexter är trevlig. Faktum är att jag hade tänkt skriva det på min kravlista men glömde bort det.

Hur bra fungerar SVT Play på XBMC?

Går det att få igång Netflix på XBMC?

Kom även på en annan funktion som jag gillar på AppleTV:n (som kanske är en iPhoto(?)-grej?), nämligen slideshowsen för bilder. Gillar ATV:s olika varianter där flera bilder visas på skärmen samtidigt.

En stor nackdel med Boxee är att den bara har 100Mbit ethernet. Spelar ingen större roll för film, men blir laggigt när den ska visa bilder i hög upplösning. Har inte kollat på appletv men är nog ganska säker på att bildvisningen är bättre på den.

Netflix har jag inte prövat på boxee

SVT play funkar, men är rätt slött innan det startar och jag har tappat ljud-bild sync när jag hoppat i den, så det funkar men inte tillräckligt bra för att jag orkar använda det. Jag tror för SVTplay att det nog är en mediaPC som gäller. Trots att det finns en APP till boxee som gör att man slipper hemsidan och muspekare och sådant.

Som kuriosa kan jag ju nämna att en MKV film jag stött på inte gått att spela utan att det hackar tack vare att 100Mbps var för lite, det var Prometheus 1080p där VBR algorithmen faktiskt hade valt att koda den scen där David tittar in i de sovandes drömmar, som visas med extremt svårkodade prickar, med en bitrate på över 100 Mbps (genomsnittbitrate för filmen var väl ca 10Mbps)

Så min personliga summering är att det inte finns någon perfekt mediaspelare, men den som kommer närmast just nu är Boxee. MediaPC har jag hittils aldrig sett någon som jag tycker har tillräckligt bra bildkvalite, alla jag sett har haft olika filter för att duplicera/droppa bilder när filmens rutor/sekund inte går jämt upp på TVns bilder per sekund. Men jag är kinkig med just det medans de flesta inte ser det. Det korrekta är ju att ställa om frekvensen i HDMI beroende på matrial, något som win7/linux mediaPC av någon anledning inte verkar göra.

Vart har du filmerna? Om det är på en nas eller pc kan du väll ändra format på dem "on the fly". Min tanke nu för att få en smidig lösning för HELA familjen är en NAS (där filmer och tv serier hamnar), en Ipad och en apple tv. Då kan man välja vad man vill titta på på ipaden (inkl. svt play), och sedan dela bilden till tv:n via air play. Känns som en smidig lösning, men kanske faller på att de inte fungerar med alla filformat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.