Asus EEE box är hårdvaran du vill ha! Sätter du in en SSD-disk så blir den dessutom helt utan rörliga delar.

Jag är ingen klippa på processormodeller och deras kapacitet, men Webhallen har ett gäng modeller i varierande prisklass. Jag tror de billigaste börjar på runt 1800:-.

Mina filer ligger på Linuxbaserad server och går att nås över NFS och SMB. Väljer man vägen med Plex är det mao inget problem att installera deras servermjukvara på servern. Trådat ethernet har gigabitkapacitet och RAID-settet i servern levererar bra hastigheter

Tyvärr(?) kommer det troligtvis aldrig bli någon portabel Appleenhet för min del. AppleTV kan jag tänka mig men i övrigt håller jag mig undan IOS. Hur enkelt det än må vara blir det inget sådant.

Nyfniken skrev:
Asus EEE box är hårdvaran du vill ha! Sätter du in en SSD-disk så blir den dessutom helt utan rörliga delar.
Vad kör jag sedan för mjukvara på den? I min värld är det en färdig PC med allt vad det innebär med uppstartstider och annat strul, har jag fel?

Filerna ligger på ett synology nas med 2 hårddiskar (5TB) som står i pannrummet. Den har dålig bandbredd (typ 250Mbps) men det räcker ju för alla (mina) praktiska behov.

Jag har också kört transkodning till Ipad (Airplay) innan jag gick över till NAS. Det funkade förvånandsvärt bra, men transkodning är ju destruktivt för bildkvaliten och brukar medföra rätt mycket strul (ljud ur sync etc) så jag ser inte det som en pusselbit för vardagsrum TV. För vardagsrums TV är ju toleransen för strul noll, där gäller det att hålla en hög WAF.

Asus EEE är ju en dator/mediaPC och inte en mediaspelare, så för att ta ställning till den måste man ju välja mediaspelare. Jag vet inte hur bra xbmc är på den, om det blir rätt med alla ljudformat och bildfrekvenser. Samt att då sitter du ju med en mediaPC med allt strul som det innebär (att man behöver tangentbord och mus ibland vilket ju sänker WAF till noll). Samt boot-tider etc. En SSD tycker jag inte tillför något heller, ska det vara en mediadator räcker ju ett USB minne för boot.

J
Jag registrerade mig på detta forum för att ge min input i denna fråga då jag också har brottats mycket med denna frågeställningen.
Mitt val föll till slut på en Pulse-Eight PulseBox. Jag köpte bare-bone basic och kompletterade med en enkel ssd samt lite ram. På den installerade jag deras specialversion av OpenElec.
OpenElec är en linux-dist som är framtagen med XBMC i åtanke och endast inkluderar det som är nödvändigt för att starta XBMC. Man kommer dessutom rakt in i XBMC vid uppstart. Pulse-Eight's version av openelec har dessutom en hel del inställningar förinställda samt borttagna för att de inte behövs eller redan är optimalt inställda för den hårdvaran.
För styrning finns både iOS och Android appar, men det jag tycker bäst om är TVns fjärr. De säljer nämligen även en CEC-adapter. CEC är, för de som inte vet, ett protokoll som körs över HDMI för kommunikation. Det innebär att tvn skickar vidare play/pause mm. till de anslutna enheterna.

Nu låter det som att jag är säljare för Pulse-Eight men så är inte fallet. Jag är bara väldigt nöjd med min tv-hörna och ville dela med mig av hur jag har satt upp det.

Vad tillför den lösningen till boxee? Det är ju precis detta boxee har gjort och den kostar 1300 kr inklusive en lyxig radiofjärr.

En dyr lösning, men jag rekommenderar Mac Mini. Då får man prestanda så man klarar sig och kan använda den till annat med. Sen köra Plex som mediahanterare.

Har kört så ett par år nu efter att tidigare ha kört pc-baserade htpcs och boxee och tycker det fungerar klart bättre.

Nackdelarna med MediaPC oavsett om det är Mac(tex MacMini) eller PC(tex Asus EEE) är ju som redan sagt:
Pris
Komplexitet, mer hårdvara inblandat, diskar, fläktar
Boottid
Man behöver Mus/Tangentbord då och då
WAF=0
Bildkvalite (Bildfrekvensen verkar vara konstant på dessa och inte anpassa sig efter matrialet, vilket ger ojämn framerate. Jag antar att det beror på att applikationer inte får ställa om bildfrekvensen på hdmi porten, rätta mig gärna om jag har fel)

tripptrapp skrev:
Vad tillför den lösningen till boxee? Det är ju precis detta boxee har gjort och den kostar 1300 kr inklusive en lyxig radiofjärr.
Förhoppningsvis lite hastighet... Boxee Box:en är in mina ögon en enda stor snurrande cirkel, inget mer. Allt tar en herrans tid. Dessutom sunkar den ur när den står igång en vecka utan att man rör den. Allt blir ännu långsammare och flippar. Kan inte förstå hur den kan få så goda recensioner när den är så evinnerligt långsam. Antar att det mest säger något om konkurrenternas produkter.

Som sagt, hade gärna köpt en AppleTV om den hade kunnat spela upp vanligt förekommande mediafiler utan transcodning samt klarat SVT Play utan någon mobil Appleenhet.

Fördelen med mac mini är att den är i princip tyst, drar lite ström (så min är igång jämnt). Man kan starta saker i Plex direkt från sin mobil (iOS, Android, WinMobile). Plex kan ställa om framerate efter innehåll.

Priset är dock en nackdel.

Jag är absolut inte någon fanatiker av min boxee, tycker den är ful och gillar inte att den har fläkt.

Men jag har ändå kört den i något år, och jag förstår inte vad du pratar om när du säger att den är långsam och sunkar ur. Menyerna är ju inte direkt "apple-eleganta" men de gör jobbet och är snabbare än mina tidigare (tvix + ac ryan). Och min bootar jag om någon gång varannan vecka när den hänger sig, det sker enbart när jag fipplar med .iso dvd images från servern.

Håller fullständigt med om att AppleTV hade varit perfekt om den bara gått imål. Men eftersom apple ju inte tänker lägga tid på att göra livet lätt för de som vill titta på mkv filer så kommer det aldrig att ske. .srt subtitles tex är ju ett absolut krav för mig, och det kommer apple aldrig att stödja.

Men om den där "Pulse-Eight PulseBox" är en boxee som är snabbare kan jag visst tänka mig en sådan. Jag brukar ju köpa mediaspelare varje år men hittar ingen som är bättre än boxee just nu.

dhanjel: Är du HELT säker på att hdmi verkligen byter frekvens efter innehåll när du kör plex på mac-mini? Det ser du genom att bilden då flipprar runt som när du byter källa när du byter mellan att spela 24/25/30 matrial. Som jag tror det funkar är att plex spelar upp det med rätt frekvens mot drivaren men att grafikchippet sedan lägger på extrarutor så det går jämt upp mot frekvensen som grafikchippet är inställt på (i regel 60 bilder/sec)

• Gilla
mandg
  • Laddar…
J
tripptrapp skrev:
Nackdelarna med MediaPC oavsett om det är Mac(tex MacMini) eller PC(tex Asus EEE) är ju som redan sagt:
Pris
Komplexitet, mer hårdvara inblandat, diskar, fläktar
Boottid
Man behöver Mus/Tangentbord då och då
WAF=0
Bildkvalite (Bildfrekvensen verkar vara konstant på dessa och inte anpassa sig efter matrialet, vilket ger ojämn framerate. Jag antar att det beror på att applikationer inte får ställa om bildfrekvensen på hdmi porten, rätta mig gärna om jag har fel)
Jag citerar dig då det är enklare än frågeställningen vad det tillför gentemot boxee då jag inte provat en sådan själv.
Pris: Ja, det är dyrare än en appliance burk som t.ex. boxee. Jag tror min gick på knappt 3000:- med disk, minne och CEC-adapter.
Komplexitet: Inte nämnvärt. Köper man den färdiga versionen alternativt en Zbox eller dylikt så är det inget du som användare behöver pilla med. Någon fläkt finns visserligen, men den som sitter i min är tystare än min PS3 Slim.
Boottid. Ca 20-25 sec kallstart för min dator med OpenELEC. När kan du börja använda en Boxee? Vad är en acceptabel boottid för dig?
Mus/Tgb: Jag behöver aldrig använda det på min. Alla knappar jag behöver är mappade från TVns fjärrkontroll. (Undantag om konfigurationen ska ändras, t.ex. byta databas etc. Oftast kan man göra det genom att ändra en textfil genom att öppna ett samba-share.)
WAF:Min fru är jättenöjd över att kunna köra Netflix/DVD/BR genom PS3 och allt vårat digitala material från server genom HTPC med samma fjärrkontroll som hon sätter igång och stänger av TVn med. Tyvärr måste vi ha en separat fjärr till IPTV-boxen från Telia.
Bildkvalitet: Finns hur många möjligheter att ställa in som helst för att slippa stuttering och andra konstiga fenomen.

Vad det gäller Boxeen's fjärrkontroll så ger denna lösningen raka motsatsen. Du slipper ytterligare en fjärrkontroll! :)

Jag har kört HTPC med XBMC och XP, frekvensen ställdes om av XBMC utan problem.

J
tripptrapp skrev:
Men om den där "Pulse-Eight PulseBox" är en boxee som är snabbare kan jag visst tänka mig en sådan. Jag brukar ju köpa mediaspelare varje år men hittar ingen som är bättre än boxee just nu.
Det är ingen Boxee. Det är en vanlig PC-hårdvara som är ihopsatt speciellt för att köra mediaspelare som t.ex. XBMC.
För den som undrade om Netflix på XBMC så går det om du kör XBMC på Windows, men kör du XBMC på mac eller linux kommer det inte gå då du behöver Silverlight med DRM-stöd.

phl skrev:
Vad kör jag sedan för mjukvara på den? I min värld är det en färdig PC med allt vad det innebär med uppstartstider och annat strul, har jag fel?
Jag kör Windows 7 (en ren installation, den förinstallerade är apseg) och XBMC. Något strul har jag aldrig varit med om och datorn ställer sig själv i viloläge och vaknar på ett par sekunder.

Jag ser inte problemet riktigt.

De nackdelar jag kan komma på är att min inte har optisk läsare (självvalt), samt att man måste ha mus. Musproblemet löser man med ett litet radiotgb med inbyggd touchpad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.