RoTe
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dags för dig att sluta bevaka och läsa den helt enkelt!
Det är ett intressant ämne dock. Debattörerna är det inte.

Suvi5700
Dagens klimatpropaganda.

• SVT Text-TV-sida om extremväder och hälsorisker från 23 mars 2026, refererar till WMO och miljöepidemiolog Petter Ljungman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
BirgitS
Det är inte propaganda. Det är fakta, välkänt sen många år.
Men jag har förstått att du tycker att vissa sanningar ska man inte få berätta om.

Om du slutar med att läsa kortfattade ingresser på Text-TV, och i stället ägnar tiden åt långa förklarande texter kommer din kunskap att öka.

• Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag har förstått att du tycker att vissa sanningar ska man inte få berätta om.

Om du slutar med att läsa kortfattade ingresser på Text-TV, och i stället ägnar tiden åt långa förklarande texter kommer din kunskap att öka.
Vad är fakta? Har vi fler och fler värmeböljor i Sverige? Nä, verkligen inte.

• Wow
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vad är fakta? Har vi fler och fler värmeböljor i Sverige? Nä, verkligen inte.
Vad får du det ifrån ?
SMHI skriver att det är fler, längre och i viss mån varmare värmeböljor.
Vilken referens har du till "Nä verkligen inte" ?
HAR VÄRMEBÖLJORNA FÖRÄNDRATS?
Den förväntade gradienten över landet med varmareförhållanden söderut syns tydligt för de fyra måtten,särskilt för antal högsommardagar (figur 2). När 1991-2010 jämförs med 1961-1990 syns en tydlig ökning avmaxtemperatur, antal högsommardagar och längstaperiod med högsommardagar för sydligaste Sverige, med minskande gradient norrut. För årshögsta dygnsmintemperaturer är ökningen mer jämnt fördelad. Förändringarna verkar inte ha nått de nordligaste delarnaav landet

[bild][länk]

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad får du det ifrån ?
SMHI skriver att det är fler, längre och i viss mån varmare värmeböljor.
Vilken referens har du till "Nä verkligen inte" ?
Har du själv upplevt extremare och fler värmeböljor i Sverige sista åren?

Någon riktig värmebölja har vi väl inte haft sedan 2018, däremot har odlingssäsongen blivit längre de senaste 30-40 åren men det är ju bara en fördel. Man kan ha en viss oro för att det skulle bli fler perioder av torka men än så länge verkar eventuella klimatförändringar mest vara till fördel ur ett svenskt perspektiv.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:

Jag läser långa texter som förklarar. Men Svt text syfte med denna ingress är just att fortsätta banka in lögnen om att klimathotet står för dörren i folk .
Men du är redan då indoktrinerad så att du inte ser det.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Har du själv upplevt extremare och fler värmeböljor i Sverige sista åren?
Det spelar väl ingen roll !?
Vad enstaka personer har upplevt är anektodiskt, dvs det visar inte trenderna i stort !
Det är inte så att det funkar så att: "Jag tycker inte det känns varnmare därför finns ingen global uppvärmning"...det är inte en tyckar-fråga !

Nu tycker jag förvisso det har varit mycket varmare på senare år, men vissa år är förstås också svalare - det säger som sagt varken A eller B vad gäller klimatet såklart.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det spelar väl ingen roll !?
Vad enstaka personer har upplevt är anektodiskt, dvs det visar inte trenderna i stort !
Det är inte så att det funkar så att: "Jag tycker inte det känns varnmare därför finns ingen global uppvärmning"...det är inte en tyckar-fråga !

Nu tycker jag förvisso det har varit mycket varmare på senare år, men vissa år är förstås också svalare - det säger som sagt varken A eller B vad gäller klimatet såklart.
Vissa har tyvärr inte den inställningen utan är mer "Världen, det är jag".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vissa har tyvärr inte den inställningen utan är mer "Världen, det är jag".
"Vissa!". Det kryllar av dom. Framförallt i dessa trådar.😀😁

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag läser långa texter som förklarar. Men Svt text syfte med denna ingress är just att fortsätta banka in lögnen om att klimathotet står för dörren i folk .
Men du är redan då indoktrinerad så att du inte ser det.
Tråkigt att det inte märks att du läser förklarande texter.

Jag uppfattar att du fortfarande inte verkar förstå att högre yttemperatur på sjö- och havsvatten leder till att mer vatten avdunstar, att högre lufttemperatur leder till att det blir en högre absolut luftfuktighet innan vattenångan kondenserar till moln, och därmed att det regnar mer när det regnar. Trots att du har påstått att du förstår dessa fakta.

Det är också fakta att temperaturen stiger i Sverige, mest i Norrlands inland och fjällområde. Att du inte minns hur vädret var när du var barn och ung vuxen, är ju bara att beklaga.

Jag har en liten bok från 1983 (alltså innan de flesta forskare ansåg att den globala temperaturen ökar) som handlar om hur vädret brukar vara på ett antal ställen i världen. Den utgår från genomsnittsvärden från perioden 1931-1960. För Malmö anges den genomsnittliga lägsta temperaturen under natten i januari och februari till -3 grader och den genomsnittliga högsta dagstemperaturen till +2 grader. Vad var det för temperaturer där i år under januari och februari, hur var det förra året?

Malmö stad har mätt t.ex. temperaturer sen 1992 i Heleneholm.
Årsmedeltemperaturen har ökat från knappt 9 grader 1992 till ungefär 10,5 grader 2025. För perioden 1961-1990 var den strax över 8 grader.
https://miljobarometern.malmo.se/kl...r/referensnormalvärde-1961-1990#mbContentMenu

Eller är det att högre temperaturer påverkar kroppen negativt som du inte förstår?
Där har man ju visat att kroppen fungerar allt sämre ju mer temperaturen stiger över ett visst gradtal, kanske det är 25 grader.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
"Vissa!". Det kryllar av dom. Framförallt i dessa trådar.😀😁
Och alla idioterna tror att klimatförändringen inte rör dem. Visst är det underligt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Tråkigt att det inte märks att du läser förklarande texter.

Jag uppfattar att du fortfarande inte verkar förstå att högre yttemperatur på sjö- och havsvatten leder till att mer vatten avdunstar, att högre lufttemperatur leder till att det blir en högre absolut luftfuktighet innan vattenångan kondenserar till moln, och därmed att det regnar mer när det regnar. Trots att du har påstått att du förstår dessa fakta.

Det är också fakta att temperaturen stiger i Sverige, mest i Norrlands inland och fjällområde. Att du inte minns hur vädret var när du var barn och ung vuxen, är ju bara att beklaga.

Jag har en liten bok från 1983 (alltså innan de flesta forskare ansåg att den globala temperaturen ökar) som handlar om hur vädret brukar vara på ett antal ställen i världen. Den utgår från genomsnittsvärden från perioden 1931-1960. För Malmö anges den genomsnittliga lägsta temperaturen under natten i januari och februari till -3 grader och den genomsnittliga högsta dagstemperaturen till +2 grader. Vad var det för temperaturer där i år under januari och februari, hur var det förra året?

Malmö stad har mätt t.ex. temperaturer sen 1992 i Heleneholm.
Årsmedeltemperaturen har ökat från knappt 9 grader 1992 till ungefär 10,5 grader 2025. För perioden 1961-1990 var den strax över 8 grader.
[länk]

Eller är det att högre temperaturer påverkar kroppen negativt som du inte förstår?
Där har man ju visat att kroppen fungerar allt sämre ju mer temperaturen stiger över ett visst gradtal, kanske det är 25 grader.
För det första så har inte havsvatten i Sverige blivit varmare . Särskilt dom sista sommrarna, dåhar det varit väldigt kallt badvatten.
Vad temperaturen i Malmö varit senaste vintern kan jag berätta för dig. Mycket kallare än på många år. Från halva december till slutet på februari var det minus så gott som varje dag.
För att återkoppla till mitt inlägg från text tv. Det har inte ökat med värmeböljor i Sverige. Senaste riktigt varma sommaren var 2018.

• Haha
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.