BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
För det första så har inte havsvatten i Sverige blivit varmare .
Hur vet du det?
Har du hört talas om insjöar, älvar och åar?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Särskilt dom sista sommrarna, dåhar det varit väldigt kallt badvatten.
Hur vet du det?
Väldigt kallt jämfört med vad, två somrar innan eller jämfört med 60-talet?
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Mycket kallare än på många år. Från halva december till slutet på februari var det minus så gott som varje dag.
Men hur var det jämfört med 60-talet, 20-talet, 1890-talet etc.?
Sen ska vi ju inte glömma att klimatförändringarna är globala och man kan inte dra slutsatser från en liten del av hela stora världen. Det blir bara anekdotiskt. Men visst kan man ha sådana exempel, om man samtidigt klarar av att komma ihåg att det är just exempel och inte helheten.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
För att återkoppla till mitt inlägg från text tv. Det har inte ökat med värmeböljor i Sverige.
Hur vet du det?
Hur definierar du en värmebölja?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
För det första så har inte havsvatten i Sverige blivit varmare ..
Tror du att "global" uppvärmning endast pågår i Sverige?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Tror du att "global" uppvärmning endast pågår i Sverige?
Jag pratar om Sverige. Och det var det inlägget handlade om.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag pratar om Sverige. Och det var det inlägget handlade om.
Då förstår jag inte din poäng.

Nej, vi kanske inte har en uppvärmning i sverige men den globala uppvärmningen påverkar oss.

Klimat är mer än bara temperatur. Ett endimensionellt tänkande så som du har ger förstås en minskad förståelse för helheten men du är ju här, bland vänner som kan förklara saker för dig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Hur vet du det?
Har du hört talas om insjöar, älvar och åar?

Hur vet du det?
Väldigt kallt jämfört med vad, två somrar innan eller jämfört med 60-talet?

Men hur var det jämfört med 60-talet, 20-talet, 1890-talet etc.?
Sen ska vi ju inte glömma att klimatförändringarna är globala och man kan inte dra slutsatser från en liten del av hela stora världen. Det blir bara anekdotiskt. Men visst kan man ha sådana exempel, om man samtidigt klarar av att komma ihåg att det är just exempel och inte helheten.

Hur vet du det?
Hur definierar du en värmebölja?
Vi kan ju ta dom 10 sista åren som exempel. 2018 då var det värmebölja flera veckor. Sedan dess har det inte varit liknande. Hur definerar du värmebölja?
Givetvis är mina exempel just exempel. Men det är du som hela tiden pratar om det globala. Jag pratar om Sverige då klimatet är är mest intressant för mig då jag bor här. Och jag har bäst koll på klimatet här.
 
Mikael_L
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi kan ju ta dom 10 sista åren som exempel. 2018 då var det värmebölja flera veckor. Sedan dess har det inte varit liknande. Hur definerar du värmebölja?
Om du nu har tänkt diskutera klimat, så tycker jag att du ska diskutera klimat, och inte väder.
Men troligen är det bortanför din kunskapshorisont, så bäst är väl att du lyssnar och läser i några år först.
 
  • Gilla
  • Haha
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi kan ju ta dom 10 sista åren som exempel. 2018 då var det värmebölja flera veckor. Sedan dess har det inte varit liknande. Hur definerar du värmebölja?
Givetvis är mina exempel just exempel. Men det är du som hela tiden pratar om det globala. Jag pratar om Sverige då klimatet är är mest intressant för mig då jag bor här. Och jag har bäst koll på klimatet här.
SMHI, som de facto är experter på både hydrologi, väder och klimat säger ju att värmeböljorna har ökat i intensitet och omfattning, och presenterar data för detta (mitt inlägg med referens verkade länken gått sönder i så lägger den nedan också).

https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/temperatur/varmebolja

Att du inte "tycker" det känns varmare, förutom 2018 då, är liksom inte ett motargument...
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi kan ju ta dom 10 sista åren som exempel.
Nej, det kan man inte ta när det gäller klimatförändringar. Då behöver man titta på vad som har hänt under de senaste 75 åren eller mer.
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur definerar du värmebölja?
SMHI definierar det som dagar med mer än 20 graders dygnsmedeltemperatur.
2018 var exceptionell t.ex. i Malmö med 26 dagar i följd med värmebölja.
Enda gången sen 1992 det har förekommit där. Att det över huvud taget har förekommit är väl snarast ett tecken på en klimatförändring med högre temperatur. Det vanliga är att det är 5-10 dagar i en följd.
https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/varmebolja/
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men det är du som hela tiden pratar om det globala. Jag pratar om Sverige då klimatet är är mest intressant för mig då jag bor här. Och jag har bäst koll på klimatet här.
Problemet blir ju då att du missar alla globala förändringar. Förändringar som kommer att påverka Sverige, men som inte märks just där du bor just nu.

Dessutom är det ju så att mannaminne är kort, kanske 5 år, så går man bara på ens eget minne av saker så klarar man inte av att jämföra med hur det var för 50 år sen. Människan vänjer sig med långsamma förändringar, att det man upplevde som barn som en väldigt varm sommar och nu tror betydde att det var 2 månader med oavbruten 30 graders värme, men egentligen var det 2 veckor med 25 graders värme när man går tillbaks och kontrollerar vad som faktiskt mättes upp då.

Men om du vill veta mer om hur vädret har varit i Malmö (det blir ju väder när det gäller så kort tid som 30 år och bara en plats) så finns ju de här:
Antal vinterdagar: https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/vinterdagar/
Antal frostdagar: https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/frostdagar/
Vegetationsperiodens längd: https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/vegetationsperiodens-langd/
Havsytans nivå: https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/havsniva/
Grundvattennivån: https://miljobarometern.malmo.se/klimat/klimat-och-vaderstatistik/grundvattenniva/
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Jag pratar om Sverige. Och det var det inlägget handlade om.
Sverige är stort. Det kan vara värmebölja i Norrbotten samtidigt som det är rekordkallt i Småland. Jag tror inte att du (till skillnad mot SMHI) har koll på temperaturen i hela Sverige, utan du baserar nog dina upplevelser på hur vädret varit där just du råkat befinna dig.
 
  • Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om du nu har tänkt diskutera klimat, så tycker jag att du ska diskutera klimat, och inte väder.
Men troligen är det bortanför din kunskapshorisont, så bäst är väl att du lyssnar och läser i några år först.
Det är ju det som just de flesta gör diskuterar väder. Men tror att det är klimat dom pratar om. Det är en jäkla skillnad förstår du. Men människor blir helt tokiga för att vädret råkar vara si eller så. Och vänder det genast till att det är klimatförändringar orsakade av människan som är anledningen till det ena eller andra.
Jag tror inte du förstår mina inlägg som handlar om just det. Att media gör rubriker av väderomslag och tillskriver det som klimatförändringar.
 
  • Haha
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det kan man inte ta när det gäller klimatförändringar. Då behöver man titta på vad som har hänt under de senaste 75 åren eller mer.
Det är ju DU som pratar om klimatförändringarna. Jag pratar om väder. Du ska hela tiden i alla inlägg vända och vrida på allt så det passar dig.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ju DU som pratar om klimatförändringarna. Jag pratar om väder. Du ska hela tiden i alla inlägg vända och vrida på allt så det passar dig.
Varför pratar du om väder i en tråd om klimat, som dessutom DU skapade.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Varför pratar du om väder i en tråd om klimat, som dessutom DU skapade.
Än en gång, jag har inte skapat tråden. Det är moderatorn som brutit ut det från en annan tråd.
Och att jag pratar om väder är just för att klargöra att det mesta av medias rapportering handlar om just väder. Inte klimatförändringar som dom vill få Svensken att tro.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Och att jag pratar om väder är just för att klargöra att det mesta av medias rapportering handlar om just väder. Inte klimatförändringar som dom vill få Svensken att tro.
Lyft gärna blicken och försök se lite mer globalt. Klimatfrågan är inget som ”media” försöker få ”svensken” att tro på.
Vi pratar om FNs klimatpanel, vi pratar om WWF och andra globala organisationer. Inte gammelmedia och inte bara svenskar.

Jag tror mer på vad IPCC säger än på vad SVT säger. Vilka källor tror du på?
 
  • Gilla
Abies koreana och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
B b8q skrev:
Lyft gärna blicken och försök se lite mer globalt. Klimatfrågan är inget som ”media” försöker få ”svensken” att tro på.
Vi pratar om FNs klimatpanel, vi pratar om WWF och andra globala organisationer. Inte gammelmedia och inte bara svenskar.

Jag tror mer på vad IPCC säger än på vad SVT säger. Vilka källor tror du på?
Lyft gärna blicken och försök se att dina globala organisationer är samna skrot och korn som svensk media. Och Svensk media ägs och styrs av globala ägarfamiljer.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.