6 133 läst ·
297 svar
6k läst
297 svar
Medias rapportering om klimatet
I alla de du räknar upp finns det pengar att tjäna för den som visar framfötterna.B b8q skrev:
Minns du när Bill Gates, den store "välgöraren" i en amerikansk intervju beklagade sig att folk fick Coronaflockimmunitet innan vaccinet hann säljas över hela jorden.
När det gäller media är det en pyramid med bara ett fåtal i toppen. Ungefär som bankerna som är intrasslade i varandra.
Nej, det gjorde vi inte eftersom du m fl där slängde ur er felaktiga påståenden utan att försöka backa upp dem.Suvi5700 skrev:
Har du redan valt att glömma det?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Ja och om vi återgår till det ämnet:Suvi5700 skrev:
Vad är fel i rapporteringen ?
Tex om värmeböljor så säger data att det är fler och värre värmeböljor. Så om det rapporteras om mycket värme så är det ju rätt...men jag upplever inte att väderleksrapporterna överdriver heller - det är lätt att titta på min egen termometer så ser jag att det stämmer (inom rimliga gränser; Det är ju aldrig på graden exakt i ett visst område förstås)
Och om temperaturen från en vecka till en annan går upp från -15 till +5 så blir det väl 20 grader varmare/mildare !?
Det har inte något som helst med klimatet att göra, det är väder, och det är ett fullständigt korrekt sätt att uttrycka det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Om du vill prata väder är det väl mycket konstigt att visa upp en bild på ett Text-TV-inslag som handlar om klimat #257?Suvi5700 skrev:
Är du säker på att det inte är du som vrider och vänder på Text-TV-inslagen så att det passar för ditt ogillande?
Varför verkar du som du inte förstår. Vilket jag tror du gör. Du är ingen dumbom.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
Tack för det.Suvi5700 skrev:
Jag tror att du anser att det inte finns någon klimatförändring eller möjligen att det gör det men det spelar ingen roll. Åtminstone verkar det som att du tycker det är fel att diskutera klimatförändringar. Du ser också propaganda i texter där jag inte kan se något annat än en redovisning av fakta.
Problemet för mig är att du hela tiden bara utgår från ditt eget minne, aldrig visar upp mätvärden som visar att klimatet inte har ändrats under de senaste 75 åren eller så. Varför ska jag tro på att du minns exakt hur vädret har varit under ditt liv och i huvudet kan komma fram till om några genomsnittsvärden har förändrats med tiden. Det är ju dessa genomsnittsvärden och hur de förändras som är klimatet resp. klimatförändring.
"Svaret på frågan om den växande populismen är ett hot mot den liberala demokratin måste därför bli tveklöst ett ja. Om vår fjällhöga nord ska förbli och vara vad den var - fri och frisk - så måste vi därför vädja till alla så kallade Sverigevänner att tänka om. Res till Dalarna och vandra vid Städjan. Kanske är skönheten hos den natur som vi övergivit det sista botemedlet vi har att ta till mot kunskapsresistens och klimatförnekelse"
Daniel Lindvall
Sociolog
Daniel Lindvall
Sociolog
Tack själv! Bra svar.BirgitS skrev:
Tack för det.
Jag tror att du anser att det inte finns någon klimatförändring eller möjligen att det gör det men det spelar ingen roll. Åtminstone verkar det som att du tycker det är fel att diskutera klimatförändringar. Du ser också propaganda i texter där jag inte kan se något annat än en redovisning av fakta.
Problemet för mig är att du hela tiden bara utgår från ditt eget minne, aldrig visar upp mätvärden som visar att klimatet inte har ändrats under de senaste 75 åren eller så. Varför ska jag tro på att du minns exakt hur vädret har varit under ditt liv och i huvudet kan komma fram till om några genomsnittsvärden har förändrats med tiden. Det är ju dessa genomsnittsvärden och hur de förändras som är klimatet resp. klimatförändring.
Klicka här för att svara