Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Forskningsmodeller som rör framtiden är inte fakta. Det har inte hänt ännu och är således bara uppskattning.
Vem som tror rätt vet vi i framtiden.
Helt rätt. Forskningen försöker påstå att det i sommar kommer bli ljusare och varmare, men det vet vi ju inget om...
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Forskningsmodeller som rör framtiden är inte fakta. Det har inte hänt ännu och är således bara uppskattning.
Vem som tror rätt vet vi i framtiden.
Forskningsresultaten är fakta men du tror ju inte på dem heller.

slutsatsen av forskningsresultaten kan däremot variera.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, tror du inte på det hela så är det väl bara att strunta i det.
Själv tror jag inte på att jorden är rund och uppskattar således när det är platta kartor på TVn, eftersom det speglar världen som den är på riktigt mycket bättre. Ibland låtsas de på TV om att jorden är rund. Det skaver såklart lite men jag har lärt mig att bara ignorera det, kanske kan du försöka göra något liknande. Att få omgivningen att anpassa sig efter ens egna tankar om världen är svårt.
Moget av dig.
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Helt rätt. Forskningen försöker påstå att det i sommar kommer bli ljusare och varmare, men det vet vi ju inget om...
Det är ingen som tvingar dig att deltaga i denna tråd
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Antar att det är denna karta som avses, där klimatförnekarna är nojiga. Nu beskriver detta att varmare luft närmar sig söder ifrån och färgen över Sverige varierar i fem färger från blått i norr till en ton av orange. Bara för att du anser att vi är i en blå period betyder det ju inte att färgerna som valts är på detta sätt. färgsättningen är ju till för att lättare förstå förändringen i atmosfären i typiska 3 timmars steg. Nu ska tilläggas att detta är temperaturen på ca 1500 meter höjd, vilket i detta fall är högre än temperaturen på marknivån på våren när varm luft drar in över Nordeuropa (så gjorde vi när jag jobbade som meteorolog).
Väderkarta över Europa som visar temperaturförändringar i fem färger från blått i norr till orange i söder, med varmare luft från söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



så här beskrivs temperaturen på 850 hPa av ECMWF (i London) idag kl 13. de har ju en snarlig färgskala. Brukar vara uppdelat i 5 gr steg.
Väderkarta över Europa visar temperaturer i 850 hPa från blått i norr till orange i söder, med isobarer och höjdkurvor vid 500 hPa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
trähandtag trähandtag skrev:
Antar att det är denna karta som avses, där klimatförnekarna är nojiga. Nu beskriver detta att varmare luft närmar sig söder ifrån och färgen över Sverige varierar i fem färger från blått i norr till en ton av orange. Bara för att du anser att vi är i en blå period betyder det ju inte att färgerna som valts är på detta sätt. färgsättningen är ju till för att lättare förstå förändringen i atmosfären i typiska 3 timmars steg. Nu ska tilläggas att detta är temperaturen på ca 1500 meter höjd, vilket i detta fall är högre än temperaturen på marknivån på våren när varm luft drar in över Nordeuropa (så gjorde vi när jag jobbade som meteorolog).
[bild]


så här beskrivs temperaturen på 850 hPa av ECMWF (i London) idag kl 13. de har ju en snarlig färgskala. Brukar vara uppdelat i 5 gr steg.
[bild]
Just där ser du ju skillnad mellan Svensk och utländsk media
 
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Just där ser du ju skillnad mellan Svensk och utländsk media
Att de utländska medierna... vadå?

Inte heller bryr sig om vad konspirationsnötter tycker?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Suvi5700
kashieda kashieda skrev:
Att de utländska medierna... vadå?

Inte heller bryr sig om vad konspirationsnötter tycker?
Som jag svarade i en annan tråd till dig.
Ni är många som inte ser helheten hur allt hänger ihop.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Kartor över väder, även sådana som jämför med normalperioder, är inte på TV för att puscha någon slags agenda. Dom är där för att man lätt kan se om det är kallare eller varmare än normalt för årstiden.

Som sagt; Hur en enskild dag eller vecka står sig mot ett uppsatt normalläge säger ju inget om klimatet.
För någon vecka sen hade vi -14 C och nu är det +4 v. Så förra veckan var det (troligen) blått, och nu ljusgrönt...

Man tar helt enkelt en normalkurva och jämför dagens/veckans eller månadens temperaturer med denna och färgar den enligt en skala
Temperaturdiagram för Stockholm, Sverige med max och min temperaturer: max 22°C och min 13°C i juli; max -1°C och min -5°C i januari.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Och vad beträffar; "allt hänger ju ihop"...nej "allt2 hänger faktiskt inte ihop :)
Infografik om sex gemensamma drag hos konspirationsteorier, inklusive hemliga planer och syndabockar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Som jag svarade i en annan tråd till dig.
Ni är många som inte ser helheten hur allt hänger ihop.
Uppenbarligen ser vi inte den världsomspännande konspirationen, som hittills ingen lyckats presentera några som helst bevis för utom "men ser ni inte". Det är väldigt konstigt, eller hur?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det är ingen som tvingar dig att deltaga i denna tråd
Nej, jag deltar av egen fri vilja.

Du kunde varit tydligare i trådstart, exempelvis såhär:

"Jag är helt övertygad om att det inte finns något klimathot och att det bara är en gigantisk konspiration som bara vissa av oss ser. Nu såg jag en text-tv-rubrik som skrev något om vädret, inte om klimatet. Det är ju en uppenbar propaganda för att lura oss, men jag går inte på det. Alla som håller med mig får gärna skriva och spy galla över denna propaganda. Alla som inte håller med mig bör helst inte skriva alla. Ni är antingen lurade eller så försöker ni lura oss som ser, men det fungerar inte, så håll er ifrån att skriva."
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Uppenbarligen ser vi inte den världsomspännande konspirationen, som hittills ingen lyckats presentera några som helst bevis för
För ett par år sedan kunde man läste konspirationsteorier om att maktfulla människor runtom i hela världen höll på med pedofili, barnhandel och tortyr. Makteliten, Hollywood (Pedowood), att man inte blev kändis / rik utan att ingå i pedofilnätverk.

Det var ju bara trams utan något som helst bevis.

Sedan dök Epstein upp där man kunde läsa om allt sånt här, och vips började man gripa folk utanför USA (Prince Andrew) medan andra pedofiler flydde hem till Israel. Varför fly om de är oskyldiga?

Konspirationsteoretiker är bara skrattretande och patetiska tills de får rätt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 4 till
  • Laddar…
R ReMaxBerea skrev:
För ett par år sedan kunde man läste konspirationsteorier om att maktfulla människor runtom i hela världen höll på med pedofili, barnhandel och tortyr. Makteliten, Hollywood (Pedowood), att man inte blev kändis / rik utan att ingå i pedofilnätverk.

Det var ju bara trams utan något som helst bevis.

Sedan dök Epstein upp där man kunde läsa om allt sånt här, och vips började man gripa folk utanför USA (Prince Andrew) medan andra pedofiler flydde hem till Israel. Varför fly om de är oskyldiga?

Konspirationsteoretiker är bara skrattretande och patetiska tills de får rätt.
Du menar den konspirationsteori där T ex Hillary Clinton är satanist och äter barn?
Att det finns rika pedofiler på samma sätt som fattiga är nog inget nytt.
Att Epstein var peddo, visst, men de flest av hans besökare var nog inte peddon, bara intresserade av att bli bjudna på köpesex från sexslavar. Det var ju där Trump mötte Melania.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, jag deltar av egen fri vilja.

Du kunde varit tydligare i trådstart, exempelvis såhär:

"Jag är helt övertygad om att det inte finns något klimathot och att det bara är en gigantisk konspiration som bara vissa av oss ser. Nu såg jag en text-tv-rubrik som skrev något om vädret, inte om klimatet. Det är ju en uppenbar propaganda för att lura oss, men jag går inte på det. Alla som håller med mig får gärna skriva och spy galla över denna propaganda. Alla som inte håller med mig bör helst inte skriva alla. Ni är antingen lurade eller så försöker ni lura oss som ser, men det fungerar inte, så håll er ifrån att skriva."
Det är fortfarande inte jag som startat tråden. Det var moderator som bröt ut ett par inlägg från en annan tråd. Och skapade denna.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.