6 143 läst ·
297 svar
6k läst
297 svar
Medias rapportering om klimatet
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Moget av dig.Fairlane skrev:
Ja, tror du inte på det hela så är det väl bara att strunta i det.
Själv tror jag inte på att jorden är rund och uppskattar således när det är platta kartor på TVn, eftersom det speglar världen som den är på riktigt mycket bättre. Ibland låtsas de på TV om att jorden är rund. Det skaver såklart lite men jag har lärt mig att bara ignorera det, kanske kan du försöka göra något liknande. Att få omgivningen att anpassa sig efter ens egna tankar om världen är svårt.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Nu kan det förstås vara olika, men många kartor har en "Normalmånad" för att sätta färgerna.Intet skrev:
Detta med att det skulle vara en konspiration för att sätta fokus på klimathotet har granskats:
https://kallkritikbyran.se/vaderkartorna-sprids-igen-med-nya-pahittade-artal/
Antar att det är denna karta som avses, där klimatförnekarna är nojiga. Nu beskriver detta att varmare luft närmar sig söder ifrån och färgen över Sverige varierar i fem färger från blått i norr till en ton av orange. Bara för att du anser att vi är i en blå period betyder det ju inte att färgerna som valts är på detta sätt. färgsättningen är ju till för att lättare förstå förändringen i atmosfären i typiska 3 timmars steg. Nu ska tilläggas att detta är temperaturen på ca 1500 meter höjd, vilket i detta fall är högre än temperaturen på marknivån på våren när varm luft drar in över Nordeuropa (så gjorde vi när jag jobbade som meteorolog).
så här beskrivs temperaturen på 850 hPa av ECMWF (i London) idag kl 13. de har ju en snarlig färgskala. Brukar vara uppdelat i 5 gr steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här beskrivs temperaturen på 850 hPa av ECMWF (i London) idag kl 13. de har ju en snarlig färgskala. Brukar vara uppdelat i 5 gr steg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just där ser du ju skillnad mellan Svensk och utländsk mediaträhandtag skrev:
Antar att det är denna karta som avses, där klimatförnekarna är nojiga. Nu beskriver detta att varmare luft närmar sig söder ifrån och färgen över Sverige varierar i fem färger från blått i norr till en ton av orange. Bara för att du anser att vi är i en blå period betyder det ju inte att färgerna som valts är på detta sätt. färgsättningen är ju till för att lättare förstå förändringen i atmosfären i typiska 3 timmars steg. Nu ska tilläggas att detta är temperaturen på ca 1500 meter höjd, vilket i detta fall är högre än temperaturen på marknivån på våren när varm luft drar in över Nordeuropa (så gjorde vi när jag jobbade som meteorolog).
[bild]
så här beskrivs temperaturen på 850 hPa av ECMWF (i London) idag kl 13. de har ju en snarlig färgskala. Brukar vara uppdelat i 5 gr steg.
[bild]
Självbyggare
· Stockholm
· 8 590 inlägg
Kartor över väder, även sådana som jämför med normalperioder, är inte på TV för att puscha någon slags agenda. Dom är där för att man lätt kan se om det är kallare eller varmare än normalt för årstiden.
Som sagt; Hur en enskild dag eller vecka står sig mot ett uppsatt normalläge säger ju inget om klimatet.
För någon vecka sen hade vi -14 C och nu är det +4 v. Så förra veckan var det (troligen) blått, och nu ljusgrönt...
Man tar helt enkelt en normalkurva och jämför dagens/veckans eller månadens temperaturer med denna och färgar den enligt en skala
Och vad beträffar; "allt hänger ju ihop"...nej "allt2 hänger faktiskt inte ihop
Som sagt; Hur en enskild dag eller vecka står sig mot ett uppsatt normalläge säger ju inget om klimatet.
För någon vecka sen hade vi -14 C och nu är det +4 v. Så förra veckan var det (troligen) blått, och nu ljusgrönt...
Man tar helt enkelt en normalkurva och jämför dagens/veckans eller månadens temperaturer med denna och färgar den enligt en skala
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad beträffar; "allt hänger ju ihop"...nej "allt2 hänger faktiskt inte ihop
Uppenbarligen ser vi inte den världsomspännande konspirationen, som hittills ingen lyckats presentera några som helst bevis för utom "men ser ni inte". Det är väldigt konstigt, eller hur?Suvi5700 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Nej, jag deltar av egen fri vilja.Suvi5700 skrev:
Du kunde varit tydligare i trådstart, exempelvis såhär:
"Jag är helt övertygad om att det inte finns något klimathot och att det bara är en gigantisk konspiration som bara vissa av oss ser. Nu såg jag en text-tv-rubrik som skrev något om vädret, inte om klimatet. Det är ju en uppenbar propaganda för att lura oss, men jag går inte på det. Alla som håller med mig får gärna skriva och spy galla över denna propaganda. Alla som inte håller med mig bör helst inte skriva alla. Ni är antingen lurade eller så försöker ni lura oss som ser, men det fungerar inte, så håll er ifrån att skriva."
För ett par år sedan kunde man läste konspirationsteorier om att maktfulla människor runtom i hela världen höll på med pedofili, barnhandel och tortyr. Makteliten, Hollywood (Pedowood), att man inte blev kändis / rik utan att ingå i pedofilnätverk.kashieda skrev:
Det var ju bara trams utan något som helst bevis.
Sedan dök Epstein upp där man kunde läsa om allt sånt här, och vips började man gripa folk utanför USA (Prince Andrew) medan andra pedofiler flydde hem till Israel. Varför fly om de är oskyldiga?
Konspirationsteoretiker är bara skrattretande och patetiska tills de får rätt.
Du menar den konspirationsteori där T ex Hillary Clinton är satanist och äter barn?R ReMaxBerea skrev:För ett par år sedan kunde man läste konspirationsteorier om att maktfulla människor runtom i hela världen höll på med pedofili, barnhandel och tortyr. Makteliten, Hollywood (Pedowood), att man inte blev kändis / rik utan att ingå i pedofilnätverk.
Det var ju bara trams utan något som helst bevis.
Sedan dök Epstein upp där man kunde läsa om allt sånt här, och vips började man gripa folk utanför USA (Prince Andrew) medan andra pedofiler flydde hem till Israel. Varför fly om de är oskyldiga?
Konspirationsteoretiker är bara skrattretande och patetiska tills de får rätt.
Att det finns rika pedofiler på samma sätt som fattiga är nog inget nytt.
Att Epstein var peddo, visst, men de flest av hans besökare var nog inte peddon, bara intresserade av att bli bjudna på köpesex från sexslavar. Det var ju där Trump mötte Melania.
Det är fortfarande inte jag som startat tråden. Det var moderator som bröt ut ett par inlägg från en annan tråd. Och skapade denna.Fairlane skrev:
Nej, jag deltar av egen fri vilja.
Du kunde varit tydligare i trådstart, exempelvis såhär:
"Jag är helt övertygad om att det inte finns något klimathot och att det bara är en gigantisk konspiration som bara vissa av oss ser. Nu såg jag en text-tv-rubrik som skrev något om vädret, inte om klimatet. Det är ju en uppenbar propaganda för att lura oss, men jag går inte på det. Alla som håller med mig får gärna skriva och spy galla över denna propaganda. Alla som inte håller med mig bör helst inte skriva alla. Ni är antingen lurade eller så försöker ni lura oss som ser, men det fungerar inte, så håll er ifrån att skriva."