Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Var det en väderkarta eller klimatkarta?
Givetvis en väderkarta.
Men media använder väder som skräckpropaganda för att spä på myten om klimathotet.

Man får vara ganska rejält paranoid om man tror att rubriker som "Det blir varmt till helgen", färger på väderkartor och att folk i något TV-program bär med sig vattenflaskor, är propaganda som skall skrämma tittare.

• Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Man får vara ganska rejält paranoid om man tror att rubriker som "Det blir varmt till helgen", färger på väderkartor och att folk i något TV-program bär med sig vattenflaskor, är propaganda som skall skrämma tittare.
Absolut inte. Det är bara att se verkligheten med öppna ögon. Det handlar om helheten.
Dom som inte har vaknat ännu, kommer att få ett abrupt uppvaknande en dag.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Absolut inte. Det är bara att se verkligheten med öppna ögon. Det handlar om helheten.
Dom som inte har vaknat ännu, kommer att få ett abrupt uppvaknande en dag.
Tja, jag håller inte med utan anser att de som tror att jorden är platt och det första inlägget i denna tråden är på samma nivå.
Om man skall kritisera klimatforskning och klimatpolitik men inte hittar värre skandaler, kanske man borde ta sig en funderare.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700
G gaidin skrev:
Tja, jag håller inte med utan anser att de som tror att jorden är platt och det första inlägget i denna tråden är på samma nivå.
Om man skall kritisera klimatforskning och klimatpolitik men inte hittar värre skandaler, kanske man borde ta sig en funderare.
Där kom det! Det klassiska uttalandet om att bara för man inte köper medias lögner, så tror man jorden är platt.
Ett klassiskt sätt att förminska och idiotförklara folk som tror annorlunda än sig själva.

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Där kom det! Det klassiska uttalandet om att bara för man inte köper medias lögner, så tror man jorden är platt.
Ett klassiskt sätt att förminska och idiotförklara folk som tror annorlunda än sig själva.
Jag har inte sagt att du tror att jorden är platt. Däremot lägger jag in dig i samma fack.
Argumenten för en platt jord är ungefär lika trovärdiga som klimatparanoida argument. "Livets gas", "Det är kallt på vintern" o s v.
Man skryter med att man inte förstår ens de minsta sammanhang. Argumenten är i klass med gamla norgehistorier "Jag har alltid kylskåpet lite öppet för jag har hört att man sparar pengar på att ha det lite svalare hemma" De flesta på just detta forum förstår att det är slöseri med energi och att det faktiskt blir varmare i rummet om man har kylen öppen.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Idag var Svt igång med fulrapportering igen.
Såg deras väderkarta. Och nerifrån Europa upp över halva Sverige var väderkartan ljust orange. Undrar vilken färg dom ska använda när det blir vår och 2 siffriga temperaturer.?
Dessa väderkartor är ju standard: Dom brukar vara efter säsong och jämfört med normaltemperaturen
Finns ingen konspiration i detta.

Att temperaturerna har gått upp över decennier används andra kartor än väderkartor för. Och eftersom väder kan variera snabbt så säger en enskild dag eller vecka inget om klimatet egentligen.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Men media använder väder som skräckpropaganda för att spä på myten om klimathotet.
Myten?

Är det inte där problemet är att du ser det som en myt?

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Fairlane Fairlane skrev:
Myten?

Är det inte där problemet är att du ser det som en myt?
Vi har alla olika åsikter. Jag är av åsikt att det finns inget klimathot. Klimatet är föränderligt. Är vi människor delaktiga i det? Möjligt. Men i väldigt liten utsträckning i så fall.Behöver vi vara oroliga i så fall? Nä det tror inte jag

• Gilla
Diamant
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Vi har alla olika åsikter. Jag är av åsikt att det finns inget klimathot. Klimatet är föränderligt. Är vi människor delaktiga i det? Möjligt. Men i väldigt liten utsträckning i så fall.Behöver vi vara oroliga i så fall? Nä det tror inte jag
Men vad bra att du tror.

Självklart är din tro lika viktig att använda som beslutsunderlag som forskarsamhällets samlade vetande.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Det handlar inte om tro.
Frågeställningen är: Påverkar växthusgaser, bla c02, klimatet på planteen jorden ?
Samt: Bidrar människan till att öka halten växthusgaser så att klimatet påverkas snabbare än de naturliga cyklerna ?

Dessa frågor har vetenskapen tagit fram svar på.
Och svaret är Ja och Ja.

Sen har man, eftersom det är komplicerade beräkningar, ett intervall som visar att med dagens utsläpp kommer klimatet påverkas genom att värmas upp 1,7 - 4,5 grader mer än vad den naturliga cykeln ger.
Och då uppkommer frågan: Hur påverkar klimatet livet, floran och faunan, inklusive människor, på jorden ?

Det är liksom inte en "tro". Om 97 ingenjörer säger att en viss bro inte kommer hålla, och 3 st säger att "den håller nog" - hur värderar du deras input ? "Äh, jag chansar ?" eller ?

Däremot, vad som är en mycket mer relevant diskussion: Vilka politiska policies och åtgärder skall vi vidta pga detta ? Hur skall vi dels förbereda oss på de effekter som kan uppstå, och dels minska dom ?

Det är en helt annan väldigt releveant fråga där man kan ha många åsikter.

Men att sticka huvudet i sanden och inte "tro" på att klimatet värms onormalt snabbrt och att det kommer påverka våra liv i stor utsträckning är inte konstruktivt även om det känns läskigt.

• Gilla
  • Älska
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hur kommer det sig att du valt att tro på motsatsen till fakta?
Har du reflekterat över det?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Dessa väderkartor är ju standard: Dom brukar vara efter säsong och jämfört med normaltemperaturen
Är de verkligen så. Vilken datum blir blått gult och vice versa?

• Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Suvi5700
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur kommer det sig att du valt att tro på motsatsen till fakta?
Har du reflekterat över det?
Forskningsmodeller som rör framtiden är inte fakta. Det har inte hänt ännu och är således bara uppskattning.
Vem som tror rätt vet vi i framtiden.

Fairlane
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Ja, tror du inte på det hela så är det väl bara att strunta i det.
Själv tror jag inte på att jorden är rund och uppskattar således när det är platta kartor på TVn, eftersom det speglar världen som den är på riktigt mycket bättre. Ibland låtsas de på TV om att jorden är rund. Det skaver såklart lite men jag har lärt mig att bara ignorera det, kanske kan du försöka göra något liknande. Att få omgivningen att anpassa sig efter ens egna tankar om världen är svårt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.