Jag har ju tidigare gnällt om kökstaket i stora huset och dess skick. Vi skulle bereda oss på rengöring med ammoniak enl. en konservator. Skam den som ger sig. Jag börjar med linoljesåpa och vatten, tänkte jag. Halva klart nu och spacklat. Det krävdes blötning med såpvatten - skrapning - slipning med stålullen - såpskurning - sköljning...... Vi har alltså tagit ned papper, pärlspånt och papprester igen, och sedär, ett handhyvlat tak á la 1700-tal. Det är bara 18 plankor i taket, på 35 kvm....+ 6kvm i anslutning till köket. Gissa om jag är liiite trött på taket nu :x
juli 2012 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mars2012 071.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vapenarsenalen...förutom skurhinkar

Jäklar vilket jobb och vilken taskig arbetställning! Blir det ngn typ av måling/oljning av taket?

Matt linoljefärg, vit med en gnutta grön umbra i, det blev snyggt i bagarstugan. Ingen mer limfärg! Jag har tillräckligt med gammal limfärg att tvätta ner!

Vilket jobb men vilket otroligt fint resultat!

För mig låter detta som ryggont... Sån där stålullsborste har jag aldrig sett (den tredje på bilden), visa gärna andra sidan och berätta gärna om hur den varit att arbeta med, var du funnit den...

• Gilla
karin_h
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.