Hej, har ett såpat ekbord från Norrgavel (beg) som är såpat betydligt fler gånger än iläggsskivorna som följer med. Ser även ut som att träet rest sig lite längs benen. Deras bord görs i ett, dvs både bord och skivor för att fibrerna ska passa ihop så bra som möjligt med och utan skivorna. Hade det funkat att grundslipa alla delar, får bort all såpbehandlad yta och sen olja det som ett vanligt ekbord? Eller finns det risk att resultatet blir dåligt om man går från såpad till oljad? Förstår att
resultatet blir en helt annan färg på bordet, vilket också är tanken.

• Gilla
Magister Olov
  • Laddar…
J Ja Lars skrev:
Hej, har ett såpat ekbord från Norrgavel (beg) som är såpat betydligt fler gånger än iläggsskivorna som följer med. Ser även ut som att träet rest sig lite längs benen. Deras bord görs i ett, dvs både bord och skivor för att fibrerna ska passa ihop så bra som möjligt med och utan skivorna. Hade det funkat att grundslipa alla delar, får bort all såpbehandlad yta och sen olja det som ett vanligt ekbord? Eller finns det risk att resultatet blir dåligt om man går från såpad till oljad? Förstår att
resultatet blir en helt annan färg på bordet, vilket också är tanken.
Jag är nyfiken på samma ämne. Jag har ett såpskurat bord jag köpt i 2a hand och jag stör mig lite på hur enkelt det blir fläckar. Om något så borde såpa vara enklare att konvertera än någon annan slags ytbehandling eftersom man kan få bort ytlagret med bara vanligt vatten. Frågan är hur det ser ut djupare i trät och hur det påverkar oljan.

Väldigt djupt, och det tar många timmar med excenterslip om du vill att ytan ska var någorlunda jämn. Totalt lade jag ner runt 30h inklusive oljning i många steg (och där emellan dra lacknafta över skivan då fläckarna inte syns i skivan för än du oljat). Oljeslipande även med 400 grit för hand ett bra tag i slutet för att få ner oljan i fibrerna (såpan lyser som vita fläckar i fibrerna när resten av skivan är oljebehandlad). hade garanterat kunna slipa 10h till med minimala skillander i resultatet. Nu ser jag endast små grå (väldigt anonyma) fläckar om du lyser på skivan med ficklampa och håller ett ögonavstånd om mindre än 15 cm från skivan.

Oklart om jag hade gjort det igen. Gissningsvis hade jag lämnat in skivan hos någon kunnig som hyvlat av det som behövs, och sen själv slipat och oljat bordet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.