2 807 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Maxvikt för 6 st 4E expanders på enkelgips?
Hej,
Tänkte sätta upp väggfäste för 50" Plasma som väger 30 kg. Det kommer att sitta på enkelgips med 6-8st 4E expanders. TV:n hänger på en rak list på 75 cm så det blir 8-10 cm mellan hålen.
Har försökt att hitta info om det kommer att hålla eller inte men får lite motstridiga uppgifter.
Är det någon som kan hjälpa till med lite initierade fakta?
Med vänlig hälsning
--
Elis
Tänkte sätta upp väggfäste för 50" Plasma som väger 30 kg. Det kommer att sitta på enkelgips med 6-8st 4E expanders. TV:n hänger på en rak list på 75 cm så det blir 8-10 cm mellan hålen.
Har försökt att hitta info om det kommer att hålla eller inte men får lite motstridiga uppgifter.
Är det någon som kan hjälpa till med lite initierade fakta?
Med vänlig hälsning
--
Elis
Måste veta mer för att räkna ut.
Din tv, hur långt ut från väggen kommer den?
Hur stor avstånd från de övre infästningarna till nederkant av plattan mot väggen?
Hur många infästningar i överkant resp underkant.
Du skriver rak list, innebär det att du bara har ngn cm från infästning till nederkant av den del som ligger mot vägg?
Din tv, hur långt ut från väggen kommer den?
Hur stor avstånd från de övre infästningarna till nederkant av plattan mot väggen?
Hur många infästningar i överkant resp underkant.
Du skriver rak list, innebär det att du bara har ngn cm från infästning till nederkant av den del som ligger mot vägg?
Tack!
TV:n hamnar 2,9 cm från väggen.
Det är en "list" och ingen platta, dvs. hålen hamnar på en rak rad. Det är väl ca 1 cm upp och ned från hålen till listens kant.
Skulle man kunna köpa någon form av tvärslår och fästa dem dels med listens borrhålen och dels med en expander i varje ände?
TV:n hamnar 2,9 cm från väggen.
Det är en "list" och ingen platta, dvs. hålen hamnar på en rak rad. Det är väl ca 1 cm upp och ned från hålen till listens kant.
Skulle man kunna köpa någon form av tvärslår och fästa dem dels med listens borrhålen och dels med en expander i varje ände?
Jag får enligt mina beräkningar en utdragskraft per infästning på 147N och 4E är enligt den katalog jag kollar i specad till 140N (det finns säkerhetsmarginal här så det är ingen fara) MEN normalt räknar man med en koka (den bit gips som expandern tar med sig ut) är c:a 13cm i diam. vilket gör att de kommer påverka varandra.
Nu har du ju ett lastfall där faktiskt mothållet mot väggen (avståndet från listens nederkant) kommer infinna sig inom expanderns ben, så draget kommer inte bli som normalfallet utan lägre. Mer tvärlastförhållande och då funkar det utmärkt.
Min analys är att det bör hålla, men jag hade kanske valt att köpa 5E istället.
Kontrollera med den produkt du köper vilken draglast och tvärlast den klarar.
Den jag har kollat håller 0,14kN resp 0,2kN på 4E.
Nu har du ju ett lastfall där faktiskt mothållet mot väggen (avståndet från listens nederkant) kommer infinna sig inom expanderns ben, så draget kommer inte bli som normalfallet utan lägre. Mer tvärlastförhållande och då funkar det utmärkt.
Min analys är att det bör hålla, men jag hade kanske valt att köpa 5E istället.
Kontrollera med den produkt du köper vilken draglast och tvärlast den klarar.
Den jag har kollat håller 0,14kN resp 0,2kN på 4E.
Stort tack för fakta och råd!
Trevlig helg!
Trevlig helg!
Klicka här för att svara