Hej! Vi står inför ett val som vi känner oss lite osäkra på och skulle gärna vilja höra era tankar och erfarenheter.

Det handlar om nybyggnadsförsäkring. Vi har förstått att det kan vara viktigt, men vi kan inte så mycket om hur det fungerar i praktiken eller om det verkligen är värt att teckna.

Hur har ni andra gjort när ni byggt nytt?

Valde ni att teckna nybyggnadsförsäkring eller inte? Och i efterhand – känner ni att det var rätt beslut?

Vi uppskattar verkligen alla råd, erfarenheter och tips! 🙏

På den tiden (för 20 år sen') kollade jag upp att byggaren tecknat byggförsäkring ... och höll koll på att försäkringen var vid liv under byggets gång. Det viktigaste där är just om något händer så att huset inte blir färdigt.

Marken/tomten höll jag försäkrad själv (kompletterade min hemförsäkring för ringa peng). Det senare tror jag inte är så viktigt men tänkte där mest på ansvarsförsäkringen (om ett träd skulle dätta ner på 'nån).

• Gilla
Mm92
  • Laddar…
När man bygger nytt hus bör man ha sitt husbygge försäkrat. Det tillhör en av de minsta kostnadsposter som man betalar för under husbygget och är normalt inget man behöver nyttja precis som vilken annan försäkring som helst.
Den lilla kostnaden är inget jag överhuvudtaget har tänkt på i efterhand under de två husbyggen jag har varit med och genomfört. Dock kan det vara vitalt att vara försäkrad i fall det skulle inträffa någon tråkig händelse under tiden huset byggs. Så det är definitivt värt den lilla kostnaden det innebär jämfört med alla andra kostnader ni kommer behöva betala.

• Gilla
Mm92
  • Laddar…
D
Mm92 Mm92 skrev:
Hej! Vi står inför ett val som vi känner oss lite osäkra på och skulle gärna vilja höra era tankar och erfarenheter.

Det handlar om nybyggnadsförsäkring. Vi har förstått att det kan vara viktigt, men vi kan inte så mycket om hur det fungerar i praktiken eller om det verkligen är värt att teckna.

Hur har ni andra gjort när ni byggt nytt?

Valde ni att teckna nybyggnadsförsäkring eller inte? Och i efterhand – känner ni att det var rätt beslut?

Vi uppskattar verkligen alla råd, erfarenheter och tips! 🙏
Vi byggde ut 100 m2 boyta och förråd på 20 m2 och altan på kanske 40 m2 utan en enda försäkring. Visste inte att det fanns ens.

Men försäkringar lönar sig ju inte statistiskt sett, per definition.

Hade vi känt till denna försäkringsform skulle vi nog inte ha skaffat den ändå.

Men det beror också på vilken buffert man själv har.

Jo, vi har hemförsäkring.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.