Hur långa rör kan man dra utan för stora förluster?
Jag måste antagligen dra ca 10m utanför huset och ca 15m i grunden (som håller 10-18 C beroende på årstid).
Se bifogad ritning.
Vad tror (eller vet) ni, skulle det funka?
// Åke
 
  • solfangare.jpg
Inga problem. Har själv 16m markkulvert plus ytterligare runt 8m rör med isolering.
Har sett dem som har 35m kulvert också.

Naturligtvis blir det förluster men jag får känslan av att de är minimala så länge man använder välisolerad kulvert och ser till att isolera övriga rör väl.
 
LEH skrev:
Inga problem. Har själv 16m markkulvert plus ytterligare runt 8m rör med isolering.
Har sett dem som har 35m kulvert också.

Naturligtvis blir det förluster men jag får känslan av att de är minimala så länge man använder välisolerad kulvert och ser till att isolera övriga rör väl.
Låter bra :)
När du skriver "markkulvert", vad menar du då? Har du byggt som en isolerad låda över rören?
 
Nix, ingen låda...
Använder färdigisolerad kopparkulvert som metervara. Två 18mm kopparrör med isolering och ytterst ett skyddande hårdplasthölje. För min del hade det räckt med 15mm men det blev 18mm i alla fall.

Maxitherm och Aquawarm är två fabrikat av kopparkulvert. Det finns även rostfri kulvert som fungerar till solvärme. PEX-kulvert, dvs plaströr, fungerar inte pga temperaturerna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.