Man ska inte pressa ihop lagret.......Det blir så här ibland men tricket att få ihop det är att kulorna ska lägga sig obelastade. Du måste troligen hålla lagret upp och ner så kulkassetten hänger fritt och då skjuta upp lagerbanan underifrån. Lirka lite så ska den hoppa in. Man kan absolut inte pressa ihop det med våld. Det slutar bara med skador i lagerbanan.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tänkte bara meddela att igår chansade jag på att besiktiga bilen (efter att monterat allt och lät hjulnavs-muttern försöka dra ihop lagret)...
En besiktningsrapport från Svensk Bilprovning som visar att en bil har godkänts vid kontrollbesiktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enormt tack för all hjälp med tips på vägen!!!
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Jag hoppas att du lossade muttern minst 1/4- varv innan du låste den, annars har du lager haveri om en månad ingen.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Hej Leif,
Ja det kanske jag borde göra.
Det är ingen låsning på muttern, så jag gissar att den ska vara åtdragen.
I mitt fall skulle muttern dras med 273 Nm. Men nu klarade min momentnyckel bara 210 Nm. Så jag drog åt den till det.
Det verkar sitta, inget missljud då hjulet roteras.
Man backar väl muttern lite för att ge lagret lite spel. Men brukar det då vara ett moment man ska dra åt med? Jag tänker då släpper man ju på momentet varpå det väl inte borde göra "nytta"?
 
Men med tanke på strulet med monteringen jag hade så kan säkert lagret mycket väl haverera om jag har otur inom kort tänker jag.
 
F fredand44 skrev:
Men med tanke på strulet med monteringen jag hade så kan säkert lagret mycket väl haverera om jag har otur inom kort tänker jag.
16år gammal Ford nybes ua - känns som säljläge innan nåt nytt/gammalt börjar strula igen 😉
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Det är ingen låsning på muttern, så jag gissar att den ska vara åtdragen.
I mitt fall skulle muttern dras med 273 Nm. Men nu klarade min momentnyckel bara 210 Nm. Så jag drog åt den till det.
Den ska dras åt precis som du gjort!

Det finns 2 olika varianter för lager på fordons hjulaxlar.
Ena är helt slätt & "kläms" om man drar det stumt, andra har oftast en lagerinnerbana som är "fetare" än ytterbanan & inte kläms när man drar stumt.

Lager som är släta har kryssmutter & saxpinnelåsning. (ibland körnad mutterhals)
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.