1 958 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Maximal otur, lagerbanan pajjade igen!
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Man ska inte pressa ihop lagret.......Det blir så här ibland men tricket att få ihop det är att kulorna ska lägga sig obelastade. Du måste troligen hålla lagret upp och ner så kulkassetten hänger fritt och då skjuta upp lagerbanan underifrån. Lirka lite så ska den hoppa in. Man kan absolut inte pressa ihop det med våld. Det slutar bara med skador i lagerbanan.
Jag hoppas att du lossade muttern minst 1/4- varv innan du låste den, annars har du lager haveri om en månad ingen.
Hej Leif,
Ja det kanske jag borde göra.
Det är ingen låsning på muttern, så jag gissar att den ska vara åtdragen.
I mitt fall skulle muttern dras med 273 Nm. Men nu klarade min momentnyckel bara 210 Nm. Så jag drog åt den till det.
Det verkar sitta, inget missljud då hjulet roteras.
Man backar väl muttern lite för att ge lagret lite spel. Men brukar det då vara ett moment man ska dra åt med? Jag tänker då släpper man ju på momentet varpå det väl inte borde göra "nytta"?
Ja det kanske jag borde göra.
Det är ingen låsning på muttern, så jag gissar att den ska vara åtdragen.
I mitt fall skulle muttern dras med 273 Nm. Men nu klarade min momentnyckel bara 210 Nm. Så jag drog åt den till det.
Det verkar sitta, inget missljud då hjulet roteras.
Man backar väl muttern lite för att ge lagret lite spel. Men brukar det då vara ett moment man ska dra åt med? Jag tänker då släpper man ju på momentet varpå det väl inte borde göra "nytta"?
Den ska dras åt precis som du gjort!F fredand44 skrev:
Det finns 2 olika varianter för lager på fordons hjulaxlar.
Ena är helt slätt & "kläms" om man drar det stumt, andra har oftast en lagerinnerbana som är "fetare" än ytterbanan & inte kläms när man drar stumt.
Lager som är släta har kryssmutter & saxpinnelåsning. (ibland körnad mutterhals)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

