Ska renovera veranda & balkong (se bild) då den nuvarande börjat ruttna, inte minst de lodräta furupelarna.
Ett viktigt mål för mig är att få maximal livslängd i den nya träkonstruktionen. Vanliga furustolpar känns inte optimalt.
1. Kan jag därför ersätta de sex lodräta furupelarna med ek? (De ska vara 5x5 tum och ca 2,5m långa). Ja, ek är dyrt, men det är värt några extra tusenlappar för att slippa byta virke igen om 20 år.
2. Var får jag lättast tag på sådana stolpar och vad är rimligt att betala?
Ett viktigt mål för mig är att få maximal livslängd i den nya träkonstruktionen. Vanliga furustolpar känns inte optimalt.
1. Kan jag därför ersätta de sex lodräta furupelarna med ek? (De ska vara 5x5 tum och ca 2,5m långa). Ja, ek är dyrt, men det är värt några extra tusenlappar för att slippa byta virke igen om 20 år.
2. Var får jag lättast tag på sådana stolpar och vad är rimligt att betala?
Redigerat:
Man byter inte furustolpar var 20 år. De håller mycket längre än så. En rak stolpe med kvartskärna kommer hålla längre än du om den får vara torr i ändarna.
Men ska du ha ek så är det smidigast att gå via lokala hyvlerier och sågar. Bor du i Stockholmsområdet så finns ex. Rimbo Timmer, oklart om de levererar direkt till privatkund men jag har för mig det.
Men ska du ha ek så är det smidigast att gå via lokala hyvlerier och sågar. Bor du i Stockholmsområdet så finns ex. Rimbo Timmer, oklart om de levererar direkt till privatkund men jag har för mig det.
Medlem
· Stockholm
· 4 646 inlägg
Du måste se till att det inte rinner in vatten i konstruktionen.
Naturligtvis ska du välja tätvuxet trä som du skyddar med plåt och tjärpapp så vattnet aldrig kommer i kontakt med de bärande delarna i konstruktionen.
/Workingclasshero
Naturligtvis ska du välja tätvuxet trä som du skyddar med plåt och tjärpapp så vattnet aldrig kommer i kontakt med de bärande delarna i konstruktionen.
/Workingclasshero
Ekstolpar i valfria dimensioner finns att köpa genom Werner Abrahamsson på Orust och de säljer till privatpersoner. De är hos mig med lastbilen en gång i månaden, så om Stockholm ligger bättre till än västkusten så kan de ligga här tills du hämtar.
https://www.wernerab.se/
https://www.wernerab.se/
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Som sagt, furu håller väldigt länge i en sådan konstruktion, om den utförs rätt. Jag tror att Ek är bara marginellt bättre än furu vad gäller beständighet mot röta. Om man tänker sig en usel kontruktion med instängd fukt, så kanske en furustolpe murknar bort helt på säg 7 - 10 år. En ekstolpe i samma dåliga konstruktion kanske håller i 12 år.
Men en furustolpe som sitter luftigt, och är målad med lämplig färg håller i hundratals år.
Men en furustolpe som sitter luftigt, och är målad med lämplig färg håller i hundratals år.
Furu håller, men du kan inte ta första bästa på byggmax. Du vill ha med kärna och kvistfritt. Med rätt stock och avrinning håller det i 100år, vi har kyrkor i furu som stått i 800år
Samtidigt, utan rätt skydd ruttnar det snabbt. Rev nyss taket till vårt uterum och limträbalken på 300x45 gick av på mitten av sin egen tyngd när jag slängde den i backen. Den hade bara suttit i 15år men varit konstant för utsatt för fukt pga felmonterat tak.
Samtidigt, utan rätt skydd ruttnar det snabbt. Rev nyss taket till vårt uterum och limträbalken på 300x45 gick av på mitten av sin egen tyngd när jag slängde den i backen. Den hade bara suttit i 15år men varit konstant för utsatt för fukt pga felmonterat tak.
I stort sett om man byggt "som man ska", men dem gamla kunskaperna.D datja skrev:
Här är 2 vånings-vedboden från vår släktgård, ca 200 år gammal omålad.
Och man kan fortfarande se kärn-furuns röd-gula ton, där taket skyddat högst upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man måste nog generellt söka sig till skogsägare som har 130+ års-skog, för att få den kvaliteten.F fribygg skrev:
Gå & välja ut virket & sedan få det uppsågat 👍
Jag har ca 10 hektar "gammelskog" dvs 130+ år kvar, och det finns flera med liknande.
Klicka här för att svara