Hej igen,

Tror inte det är sant, men lagerbanan pajade igen på det nya lagret på den nya trumman då jag skulle på och av med den för att justera bromsbackarna.

(Ni som följt historien har min första tråd här: https://www.byggahus.se/forum/threa...ajjade-nu-far-jag-inte-loss-lagerbanan.549528)

Så nu hoppas jag på lite tips vad jag ska göra och satsa på. Denna gång får jag säkert tag med en avdragare om jag försöker. (Förra gången satt ju lagerbanan så långt in så jag fick ta till vinkelslip eftersom jag inte fick grepp). Förmodligen är det lite korresion på axeltappen som gör så det kan kärva fast, trots insmord med fett.

Andra sidan gick mycket lättare att få på och av trumman under justeringar. Där är det så man kan få till det där härliga lilla skrapljudet få man roterar trumman.

På denna trasiga sida vet jag inte hur nära jag är. Så jag vet ju dessvärre inte heller hur mycket backarna ska justeras. Så det är ju ett lotteri, nu när jag jag kanske bara har en chans kvar. Men med lite tur så kanske de biter ändå så pass lika så de går igenom besiktningen.

Den gamla trumman hade nållager längst in, konstigt nog skilde sig den nya åt med kullager längst in. Men möjligen kanske det gör att jag nu har en chans då kulorna verkar ligga kvar där de ska.

Jag ser det som jag kanske max har en chans av något av följande.

1) försöka trä på lagret på lagerbanan igen och pressa in det med muttern.

2) eller försöka dra av lagerbanan och pluppa i lagerbanan i lagret och sen hoppas på att det ligger ihop som det ska under ett försök att kränga på trumman igen.

Ja vad tror ni, vad hade ni satsat på? Tänkte sova på saken till imorgon iallafall. Alla tips, tankar och idéer är högst välkomna.

Mvh
Fredrik
En trasig lagerbana och hjulaxel, synlig bromsmekanism med fjädrar och skivor, axel och omgivning delvis rostiga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar en bromstrumma med ett kullager monterat, bredvid en tub med OKQ8-fett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hum, är inte det vinkelkontakt-lager?
Eftersom du får lagret i 2 delar.
Nållager kan man sätta nålarna i fett då blir dom kvar under monteringen.
Är det vinkelkontakt lager så monteras dom genom att spänna mutter hårt samtidigt som man snurrar trumman knacka hårt med en klubba eller hammare på en träbit som skydd så lagerbaner sätter sig på plats.
Viktigt! Nu lossar man muttern 1/2 varv så lagret får ett glapp och fettet får plats, sedan låser muttern med saxsprinten. Annars pajar lagret direkt.
 
Redigerat:
Backarna brukar man justera genom ett hål baktill på skölden.
Brukar sitta en oval gummiplopp i det.
Har du inget sånt hål ??

Och som tidigare sagt, du har märkligt nog olika typer av lager.
Jag har aldrig pysslat med fasta lager ( kulor) så jag har inget tips att ge.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Metod nr 1
Du ska ha ett hål i antingen trumman eller bromsskölden, som du med smal halvlång flatskruvmejsel kan rotera på kugghjulet tills backarna precis börjar att komma åt trumman.
Brukar vara en gummi-plupps tätning i det hålet som man tar bort för att justera.

Metod nr 2
Sedan är relativt många "självjusterande, genom att man drar upp handbromsen & samtidigt pumpar hårt på fotbromsen, och släpper handbroms & drar upp igen upprepat medans man fortsätter att pumpa hårt på fotbromsen.

Så justera in backarna så trumman enkelt glider på, pröva sedan metod 2 först.
 
  • Bromstrumma med bromssköld och justeringskugghjul, markerat med en röd cirkel, för justering av bromsbackarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar inte finnas något hål i skölden att justera i efterhand med, suck.

Inte heller i trumman, dubbelsuck



Nu är planen att:

1) Dra av lagerbanan (istället för att försöka låta lagerbanan sitta kvar och pricka med resten av lagret i trumma och dra på allt)
2) Pluppa i lagerbanan i lagret på en arbetsbänk och hoppas den lägger sig rätt och att det ens går att få ihop igen.
3) Borra ett hål i trumman så jag kan justera ställskruven om det måstes i efterhand eftersom jag förmodligen aldrig får av trumman och lagerbana igen. När den väl är på plats vid nästa försök så får jag nog aldrig grepp om lagerbanan igen så som det problem jag hade först i min förra tråd.
4) Montera dit trumman med lagret och genom det borrade hålet försöka justera bromsbackarna.
 
RoTe
Men vad är det du skruvar för något? Har du läst tillverkarens instruktion?
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Hej @RoTe, kruxet är alltså att lagret hoppade isär då jag skulle justera bromsbackarna. Jag kan alltså inte justera dem i efterhand då det är monterat. Då precis som då jag skulle av med den gamla trumman brast lagret och lagerbanan blev kvar.

Nu gäller det att se om man kan få ihop lagret. Helst skulle man nog ha en hydraulisk press.
 
Man kan väl inte justera backarna om inte trumman sitter på plats?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
RoTe
F fredand44 skrev:
Hej @RoTe, kruxet är alltså att lagret hoppade isär då jag skulle justera bromsbackarna. Jag kan alltså inte justera dem i efterhand då det är monterat. Då precis som då jag skulle av med den gamla trumman brast lagret och lagerbanan blev kvar.

Nu gäller det att se om man kan få ihop lagret. Helst skulle man nog ha en hydraulisk press.
[video]
Återigen, vad är det du skruvar på och vad säger tillverkarens instruktion?
 
useless useless skrev:
Man kan väl inte justera backarna om inte trumman sitter på plats?
Nej inte fullt ut, men "förr" försökte man justera så att precis trumman gick på.
För att med liten flatskruvmejsel genom "hålet" träffa justering-drevet, var mer tidskrävande & kunde göra en vansinnig.

F fredand44 skrev:
Nu är planen att:
Vilket fordon & årsmodell handlar detta om?
Du har troligtvis "självjusterande" bromsbackar, så därför hittar du inget hål att justera igenom.
 
  • Gilla
husägaren TS och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Tackar för alla svar.
Ja jag var nog otydlig då jag inte nämnde vilken typ av fordon, sorry. Det här är en Ford Fusion 2009.
Jag har inte hittat några instruktioner från tillverkaren, så jag har googlat och tittat på youtube.

På youtube har jag t ex hittat denna filmsnutt och jag tror jag sett fler filmsnuttar på youtube där det gjort likadant, dvs på och av justera på ...tills det precis tar i.
Ca 5:48 in i filmen, så gör killen så.
Jag tror denna film är för en Ford fiesta, men de är i princip likadana bilar.

Men kruxet just nu är alltså att lagret igen delat på sig och nu hoppas jag på att få ihop det utan att behöva köpa ett nytt.
 
Vet inte om dessa filmsnuttar visar status nu.

Testade att knacka ihop men det gick inte riktigt. Men medans jag höll på med en Mac Gayver-ide kom grannen förbi och föreslog att det kanske inte behövs. Pressa innan eller pressa vid montering med hjulnavsmuttern, som grannen tror?



Mvh
Fredrik
 
Här är nog din modell.

 
Alltså behöver du press EFTER demonteringen av låsringen, & omvänt.
 
Enormt tacksam för filmklippet! Det hittade aldrig jag.
I mitt fall har ju lagrets lagerbana hoppat isär från lagret. Jag har nu grubblat lite i värmen här och ska nu se om jag med min Mac Gyver-ide kan pressa ihop det innan jag monterar det. (Tvärtemot vad grannen tror). Om lagret är pajj eller pajjar då så kanske jag märker det INNAN lagerbanan lossnar igen längst in på axeltappen så jag måste fram med vinkelslipen igen i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.