Har gjutet bjälklag, håller på att renovera toalett. Skulle försänka flexröret till givare till värmegolvet . Skulle ner 10mm ca för att slippa bygga golvet onödigt högt

Mejsel och hammare
Döm av min förvåning så ligger det ett avlopps rör precis under den gamla avjämnlngsmassn

Naturligtvis så sprack röret lite - kanske 10-15 långt , tunn spricka

Vad tror vi ?!
Laga eller bila upp och byta hela muffen ?!

Sjukt oväntat och sjuk tur att jag ej tog kapmaskinen …

Så trist , men hur fasen tänkte de när de la den så ytligt

Tacksam för lite tips

• Sprucket avloppsrör synligt i cementgolv efter bilning, med en mejsel i förgrunden. Rör i behov av reparation eller byte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket avloppsrör under avjämnad yta, synligt bland trasig betong, med en tunn spricka längs rörets yta; en del av ett renoveringsprojekt pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fundera på om det verkligen kan vara fall på det röret där det kommer upp

• Gilla
Alana
  • Laddar…
Det kan man ju undra
Huset byggt 1974, bott här sen 2007
Inga problem än med fallet

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Ärligt talat hade jag nog bara gjutit igen det och låtsats som det regnade.

• Gilla
Greger Hawkwins och 2 till
  • Laddar…
Hikkadu
Q q51020 skrev:
Har gjutet bjälklag, håller på att renovera toalett. Skulle försänka flexröret till givare till värmegolvet . Skulle ner 10mm ca för att slippa bygga golvet onödigt högt

Mejsel och hammare
Döm av min förvåning så ligger det ett avlopps rör precis under den gamla avjämnlngsmassn

Vad tror vi ?!

Tacksam för lite tips
Det ser ut som PVC rör dvs plast, jag hade rengjort det riktigt ock penslat på glasfiber

Q q51020 skrev:
Vad tror vi ?!
Jag tror att om du bilar upp mer så kommer det bli nått mer problem. Det ska tydligen finnas epoxi anpassat för reparationer av VVS-rör. Jag skulle köra på med en sådan produkt.

Det där ser inte så farligt ut.
Gör som föreslagits. Limma eller spackla på något.
Bila absolut inte upp det.

• Gilla
kedf och 2 till
  • Laddar…
70-tals PVC är vid det här laget tämligen sprött så inte konstigt att det sprack.

Hur pass stor toalett pratar vi om?
Kan det vara ett alternativ att bila upp och byta biten som är i det rummet så det är gjort? Lite segt att renovera bara för att behöva riva året därpå för något sprungit läck...

Att de lagt det så ytligt skulle jag tro har att göra med fall. De började helt enkelt för grunt ut mot gatan.

Det positiva är att det är enkelt för dig att byta den dagen det ska göras. Mitt avlopp ligger 70+ cm under plattan. Tar sin lilla tid att ta sig ner dit.

Claes Sörmland
Hur är de där PVC-rören limmade mot varandra? Det ser ju nästan ut som att de ligger slätände mot slätände med en springa emellan.

De gula limresterna på rören antyder att en muff har bilats bort. Någon som kan 70-talsrör och kan förklara vad vi ser?

Ser mer ut som en skarv du hittat än en spricka du orsakat? Men det är ju svårt att avgöra på bild.

Om det är "äggskal" av samma typ jag har i huset byggt 72 (dock inte ingjutet), spricker de otroligt lätt. Exempelvis intil skarvar har de spräckts helt på egen hand.

Risken finns är att du har motsvarande spricka i botten av röret. Kanske vill du filma innifrån röret innan du gjuter?

Q q51020 skrev:

Mejsel och hammare

Vad tror vi ?!

Tacksam för lite tips
Filma för att kunna bestämma åtgärd.
Kan vara sprucket längs med på insida och då är det enkelt att relina. Om man inte vill bila upp golvet.

N Norreskog skrev:
Filma för att kunna bestämma åtgärd.
Kan vara sprucket längs med på insida och då är det enkelt att relina. Om man inte vill bila upp golvet.
Relinar man så tunna rör? Jag kanske missförstår bilden, men det ser ut som 50 mm rör?

ullet
Sprickan är väl på utsidan av en muff där en slätände är instucken? Så det bör ju rimligtvis fortfarande vara tätt då det finns ett rörlager till innanför. Om det är fallet skulle jag pensla på valfri lagningsmassa och gjuta igen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Relinar man så tunna rör? Jag kanske missförstår bilden, men det ser ut som 50 mm rör?
Ja filma är det första man bör göra men skulle det vara en spricka igenom kan man sätta en sk packare el punktlagare. Finns även till de mindre dimensionerna.
Viktigt att vara extra försiktig när det gäller de spröda 70-talsrören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.