65 261 läst ·
42 svar
65k läst
42 svar
Maxeffekt på kylskåp och frys
Jag tycker du kan tagga ner lite, finns ingen anledning att vara otrevlig. Tänk efter, om du och jag hade träffats öga mot öga, hade du vräkt ur dig ovanstående då?Brallan84 skrev:Känner du själv att det är ett gott råd du ger TS genom att berätta om dina egna korkade lösning? Bara för att det fungerar hos dig(troligtvis inte, mer tar skada än bara en propp) så ska du väl inte ge detta råd till någon annan, som kanske är helt oförstående med de konsekvenser det har på apparater och elcentral att överbelasta som du gör. Nae, spar de lite korkade tipsen för dig själv.
Jag har för det första inte gett något "råd". Jag har bara informerat om hur det ser ut hos mig.
För det andra är det inte min lösning. Huset är från 1966 och kyl, frys samt uttag har legat på samma grupp sedan dess. OK, det var kanske inte tänkt att uttagen skulle användas till mikro och vattenkokare när huset var nytt, men uttagen finns ju i alla fall där.
För det tredje tror jag du överdriver riskerna. Det har knappast någon konsekvens för "apparaterna" (vad skulle det vara?), och inte heller elcentralen (vad skulle det vara?). Det är trots allt inte förbjudet att överbelasta en säkring. Riskerna skulle kunna vara varmgång i ledningarna (liten risk eftersom de trots allt skyddas av en säkring som är gjord för ändamålet, varmgång i kopplingspunkter (lite större risk som kan reduceras genom att man inspekterar dessa). Det finns ju en anledning till att en säkring är gjord för att klara överlast under en viss tid. Den anledningen är att det anses vara låg risk att något tar skada under den tiden. Att säkringen dessutom aldrig har löst ut tyder på att jag har en viss marginal.
Det jag vill påpeka med mitt inlägg var väl egentligen inte någon lösning i sig utan att man ska tänka en och två ggr innan man slänger ur sig elektriska lösningar som fungerar för Janne i Malmö, och med det påståendet, ge Micke i Haparanda skäl nog att göra dessamma. Förstå mig rätt nu, bara för att det fungerar, betyder det inte att det är rätt. Vad händer om Mickes lösning går åt helvete? Eller påstår ni att det är påhitt med överbelastningar i systemet?
Tänk till nu att du vet inte alls vem som frågar i en tråd, det kan låta lustigt men att ge ett "gott råd" kan vara rätt osmidigt, framförallt när det kan sitta någon oerhört okunnig person på andra sidan.
Att säga "amen, det är inte så farligt, det har ju inte hänt någe än" är väl inte så genomtänkt sagt.
Visst, jag kan "tagga ner" men då kan jag avsluta med att länka till:
http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/valj-omrade-har/elbrander
Tänk till nu att du vet inte alls vem som frågar i en tråd, det kan låta lustigt men att ge ett "gott råd" kan vara rätt osmidigt, framförallt när det kan sitta någon oerhört okunnig person på andra sidan.
Att säga "amen, det är inte så farligt, det har ju inte hänt någe än" är väl inte så genomtänkt sagt.
Visst, jag kan "tagga ner" men då kan jag avsluta med att länka till:
http://www.brandskyddsforeningen.se/pa-arbetet/valj-omrade-har/elbrander
Jag vill minnas att en 10 A diazed klarar 19 A i upp till 30 minuter (standarden säger att den får hålla max 30 minuter vid 1,9 gånger märkströmmen).
1,5 kvadrat får väl dessutom avsäkras så högt som 13 A? Så att det skulle vara nån risk att kortvarigt dra 12-13 A från en 10 A-grupp har jag svårt att se.
Vet inte hur nyare inverterstyrda kompressorer är när det gäller startström, drar de ändå hög startström eller mjukstartar de? Jag blev väldigt förvånad över hur lite effekt vår nya kyl och frys drog (de är energiklass A++), men det är väl så att de går längre stunder på lägre effekt istället för intermittent med full effekt som de gamla.
1,5 kvadrat får väl dessutom avsäkras så högt som 13 A? Så att det skulle vara nån risk att kortvarigt dra 12-13 A från en 10 A-grupp har jag svårt att se.
Vet inte hur nyare inverterstyrda kompressorer är när det gäller startström, drar de ändå hög startström eller mjukstartar de? Jag blev väldigt förvånad över hur lite effekt vår nya kyl och frys drog (de är energiklass A++), men det är väl så att de går längre stunder på lägre effekt istället för intermittent med full effekt som de gamla.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Brallan har helt rätt i att man inte ska överbelasta grupper - det kan leda till problem i det långa loppet. Dagens dimensioneringsregler tillåter faktiskt en viss överbelastning av ledningar. Man räknar där med att det sker "tillfälligt" och inte kontinuerligt. Då säkringar är ganska tröga och tillåter en viss kontinuerlig överlast så är de en dålig "mätare" för om det "fungerar" eller inte, utan man behöver ha lite koll på vad som ansluts.
Ska detta vara ett tips/råd till TS?Nerre skrev:Jag vill minnas att en 10 A diazed klarar 19 A i upp till 30 minuter (standarden säger att den får hålla max 30 minuter vid 1,9 gånger märkströmmen).
"Jag vill minnas" "har jag svårt att se" "vet inte hur nyare"
Läs mitt inlägg ovanför. Om man inte är saklig i sitt tips/råd, så bör man inte skriva alls. Förstå vad konsekvenserna kan bli av era gissningar och påhittade lösningar.
Eftersom det ändå måste vara en elektriker som gör installationen (om man ska vara petig) så ser jag inte hur de tipsen kan vara skadliga?
Och om TS verkligen vill VETA så kan ju TS läsa i föreskrifterna. Mina påståenden hade inte blivit mer sanna för att jag hade påstått att jag vet. Men jag kan ju formulera om mig:
En 10 A diazed klarar 19 A i upp till 30 minuter, och 1,5 kvadrat får avsäkras med 13 A istället för 10 A.
Jag förstår inte vilka konsekvenser du pratar om. Om en elektriker avsäkrar ledningen korrekt så kan det inte bli nån annan konsekvens än att säkringen går på grund av att man har anslutet för mycket till uttaget. Och det kan vem som helst göra genom att sätta dit en grendosa och ansluta för många grejer. Vet du verkligen exakt hur mycket ström du drar för varje grupp i centralen? Vet du ens vilka uttag i huset som hör till vilken grupp? Hur vet du annars att du inte överlastar?
Och om TS verkligen vill VETA så kan ju TS läsa i föreskrifterna. Mina påståenden hade inte blivit mer sanna för att jag hade påstått att jag vet. Men jag kan ju formulera om mig:
En 10 A diazed klarar 19 A i upp till 30 minuter, och 1,5 kvadrat får avsäkras med 13 A istället för 10 A.
Jag förstår inte vilka konsekvenser du pratar om. Om en elektriker avsäkrar ledningen korrekt så kan det inte bli nån annan konsekvens än att säkringen går på grund av att man har anslutet för mycket till uttaget. Och det kan vem som helst göra genom att sätta dit en grendosa och ansluta för många grejer. Vet du verkligen exakt hur mycket ström du drar för varje grupp i centralen? Vet du ens vilka uttag i huset som hör till vilken grupp? Hur vet du annars att du inte överlastar?
Må så vara, men ger det dig rätt att vara otrevlig?Brallan84 skrev:
Jo det var högst genomtänkt, eftersom installationen uppfyller alla regler. Det är säkringens uppgift att skydda mot överström och därmed är huvudpoängen uppnådd.Brallan84 skrev:
Sedan kan man resonera om att det är "good engineering practice" att i moderna installationer använda många fler grupper i en installation än man gjorde förr, och varför man egentligen gör det. Anledningen är helt enkelt att öka marginalerna mot osannolika risker. Om man gör en miljon installationer som regelmässigt utsätts för strömmar över märkströmmen så kommer det kanske inträffa någon enstaka brand pga en felaktigt utförd koppling. Men i den enskilda installationen är risken troligen försumbart liten.
Angående din länk: i stort sett alla elrelaterade bränder startar i anslutna apparater och inte i den fasta anläggningen. Två tredjedelar startar i eller på spisen. Kvar finns en liten handfull bränder som startar i den fasta installationen pga felaktigheter i densamma. Jag tror du kommer få svårt att hitta en enda brand, i modern tid, som startat i den fasta installationen om denna varit korrekt utförd och korrekt avsäkrad enbart pga den belastats över säkringens märkström under korta perioder.
Vattenkokare och mikrovågsugn är ju typexempel på laster som används under kort tid och sällan.Bo.Siltberg skrev:Brallan har helt rätt i att man inte ska överbelasta grupper - det kan leda till problem i det långa loppet. Dagens dimensioneringsregler tillåter faktiskt en viss överbelastning av ledningar. Man räknar där med att det sker "tillfälligt" och inte kontinuerligt. Då säkringar är ganska tröga och tillåter en viss kontinuerlig överlast så är de en dålig "mätare" för om det "fungerar" eller inte, utan man behöver ha lite koll på vad som ansluts.
Frågan är ju som sagt var när man överbelastar en grupp...
Säg att jag har en grupp som är avsäkrad 10 A och har 1,5 kvadrat ledare. Tar jag ut 12 A där så är det "överlast"? Men det är fullt tillåtet att "säkra upp" 1,5 kvadrat till 13 A. Vips så är det inte överlast längre. Men det är samma ledningar, samma last. Det enda som skiljer är säkringen.
Sen är det ju inte så att en 1,5-kvadratledning börjar brinna om man kör 14 A genom den. Visst blir den varmare än om man kör 10 A genom den, men 40% högre ström betyder inte 40% högre temperatur.
Säg att jag har en grupp som är avsäkrad 10 A och har 1,5 kvadrat ledare. Tar jag ut 12 A där så är det "överlast"? Men det är fullt tillåtet att "säkra upp" 1,5 kvadrat till 13 A. Vips så är det inte överlast längre. Men det är samma ledningar, samma last. Det enda som skiljer är säkringen.
Sen är det ju inte så att en 1,5-kvadratledning börjar brinna om man kör 14 A genom den. Visst blir den varmare än om man kör 10 A genom den, men 40% högre ström betyder inte 40% högre temperatur.
13A för 1,5 kvmm är beräknat på ett "worst case" med viss marginal. Så i praktiken kan man oftast köra mer ström även om det inte är tillåtet, men det beror på hur ledningen är förlagd. Dammsugarsladdar kör ju 10A genom 0,75 kvmm. Problemet är att efter lång tid med konstant överström (=konstant värme) kommer isoleringen ta stryk. Och om man har tveksamma kopplingspunkter kan man få varmgång där. Den risken finns givetvis även om man ligger precis på märkströmmen så det viktiga är väl egentligen att undvika dåliga kopplingspunkter. Och är uppmärksam på om man ligger nära märkströmmen över lång tid.
Ok vi säger såhär:
TS vet om att det inte skall drivas stora effekter för länge, helt ok där, enligt dig. Men vad händer när TS barn ska värma mat i mikron o brassar på 7-8min(varje dag)?
Du utgår från att TS är den enda som ska använda detta sätt, men samtidigt läser fler denna tråd, som har andra förutsättningar. Att hålla sig till magkänslan för att det fungerar för dig, får du hålla till dig själv. Att hålla sig till regler och normer när man lämnar tips och råd är väl ändå att föredra.
Det är lite som den ensliga landsvägen man kört på i 10år, 2ggr varje vardag tull o från jobbet. Att gå på rutiner är det farligaste som kan hända. Visst, du sitter tryggt i bilen, men likt barnet i exemplet förut, så måste man tänka utanför sin egna värld.
TS vet om att det inte skall drivas stora effekter för länge, helt ok där, enligt dig. Men vad händer när TS barn ska värma mat i mikron o brassar på 7-8min(varje dag)?
Du utgår från att TS är den enda som ska använda detta sätt, men samtidigt läser fler denna tråd, som har andra förutsättningar. Att hålla sig till magkänslan för att det fungerar för dig, får du hålla till dig själv. Att hålla sig till regler och normer när man lämnar tips och råd är väl ändå att föredra.
Det är lite som den ensliga landsvägen man kört på i 10år, 2ggr varje vardag tull o från jobbet. Att gå på rutiner är det farligaste som kan hända. Visst, du sitter tryggt i bilen, men likt barnet i exemplet förut, så måste man tänka utanför sin egna värld.
Ditt resonemang är ju faktiskt lite skrämmande men låt stå för dig, sluta säg att det är fakta.f91jsw skrev:Jag tycker du kan tagga ner lite, finns ingen anledning att vara otrevlig. Tänk efter, om du och jag hade träffats öga mot öga, hade du vräkt ur dig ovanstående då?
Jag har för det första inte gett något "råd". Jag har bara informerat om hur det ser ut hos mig.
För det andra är det inte min lösning. Huset är från 1966 och kyl, frys samt uttag har legat på samma grupp sedan dess. OK, det var kanske inte tänkt att uttagen skulle användas till mikro och vattenkokare när huset var nytt, men uttagen finns ju i alla fall där.
För det tredje tror jag du överdriver riskerna. Det har knappast någon konsekvens för "apparaterna" (vad skulle det vara?), och inte heller elcentralen (vad skulle det vara?). Det är trots allt inte förbjudet att överbelasta en säkring. Riskerna skulle kunna vara varmgång i ledningarna (liten risk eftersom de trots allt skyddas av en säkring som är gjord för ändamålet, varmgång i kopplingspunkter (lite större risk som kan reduceras genom att man inspekterar dessa). Det finns ju en anledning till att en säkring är gjord för att klara överlast under en viss tid. Den anledningen är att det anses vara låg risk att något tar skada under den tiden. Att säkringen dessutom aldrig har löst ut tyder på att jag har en viss marginal.
Du har nu sagt 2ggr att jag inte ska vara otrevlig, det behöver du inte säga igen.
Jag vill få en ton där man ska hålla sig till det som faktiskt är regler och fakta. Du säger att mikron och vattenkokaren inte var tänkt men nu finns det ju ett uttag där, jaha?!?! Så då är det ok menar du?
Lyssna nu, utgå från fakta och regler när det kommer till elinstallation. Det är en sak att ge egna råd om att skruva gips eller trall men el ska man inte höfta/chansa med och för den delen heller inte ge sina egna lösningar som fakta och råd.
Du förlitar dig på din säkring du. Om det vore felsäkert borde väl inte överbelastningar existera överhuvudtaget i elbränders statistik.
Redigerat:
@Brallan84: Du har säkert rätt i sak, men du skriver som om att du är förbannad. Det leder ingen vart. Detta är ett forum där vi försöker hålla god ton även om vi har olika uppfattning om hur saker ska lösas. Det vore trevligt om du respekterade det.
Absolut, jag brukar kunna hålla god ton men jag ogillar när man ska försvara sin sak med höftningar och argument som saknar regler att stötta sig mot.mexitegel skrev:
Jag utgår tvärtom från att en installation som är gjord enligt relevanta föreskrifter tål att överbelastas regelbundet. Om den inte tålde det skulle avsäkringskraven vara annorlunda.Brallan84 skrev:
Som jag skrev: Hur vet DU att du inte överlastar nån av dina grupper?
Hur mycket ström man kan köra igenom en ledning utan att den blir för varm beror på en massa faktorer.
Tid - uppvärmningen tar tid, om vi inte hade nån avkylning så skulle temperaturen vara direkt proportionell mot tid och ström (Joule = Ws)
Isolering - en ledning som är välisolera värms upp fortare än en som kyls bra (det är t.ex. därför sladdvindor alltid ska användas fullt utrullade)
Omgivningstemperatur - en ledning som ligger utomhus i minusgrader klarar mer ström än en ledning i en bastu
Och en ledning som ligger i samma rör som andra varma ledningar kan såklart inte lastast lika mycket som en ledning som ligger ensam fritt i luften.
Installationsreglerna är framtagna med hänsyn till alla dessa aspekter, så om en installation är gjord enligt installationsreglerna så ska det inte vara någon fara att ibland överlasta ledningen.
7-8 minuter med 15 A värmer antagligen ledningen mindre än 5 A dygnet runt (just eftersom uppvärmningen är proportionell mot tid och ström).