Vi har precis renoverar ett av våra rum i vårt hus byggt 70. På planet vi bor på (ej i källaren) låg det en heltäckningsmatta som vi drog bort, kvar blev ganska mycket lim som luktade rejält. Efter lite googlande om vi skulle försöka få bort limmet eller låta det ligga kvar beslöt vi oss för att låta det ligga kvar och la ett laminatgolv över. Nu börjar vi dock undra om vi gjorde fel då det fortfarande luktar av limmet. Kommer det att vädras ut eller är enda lösningen att riva upp vårt nylagad golv?
Ledsen att säga, men jag tror inte lukten kommer vädras bort. Så det är att acceptera lukten eller få bort limmmet
Hoppas ni använde mask när ni drog bort mattan. Kan finnas asbest i gamla golvmattor (limmet)
Under många gamla mattgolv döljer sig en hälsorisk i form av asbesthaltiga golvlim och i vissa fall innehåller även själva mattans bas asbest. När de väl ligger på plats på golvet behöver man inte oroa sig alls. Asbesten är bunden till golvet och påverkas inte av att det används normalt.
Under många gamla mattgolv döljer sig en hälsorisk i form av asbesthaltiga golvlim och i vissa fall innehåller även själva mattans bas asbest. När de väl ligger på plats på golvet behöver man inte oroa sig alls. Asbesten är bunden till golvet och påverkas inte av att det används normalt.
De gånger jag rivit ut mattor har jag även tagit bort allt lim.
När limmet varit borta och allt är avstädat i ett dygn då har även lukten försvunnit.
Senaste gången jag rev golv luktade det rejält när jag rivit bort två lager matta. Det gick inte att vädra bort fick huvudvärk. Men efter att golvlimmet slipats bort försvann lukten. Det var och för sig betonggolv utan fukt, på tredje våningen.
Finns värre problem om man har mattlim och fukt
Mina anlitade golvläggare har alltid sagt bort med allt gammalt lim.
Och ta asbestprov innan rivning i hus byggda före 1982.
Jag har alltid tagit bort allt lim så lukten har försvunnit innan jag hunnit fått på nya golvet....
När limmet varit borta och allt är avstädat i ett dygn då har även lukten försvunnit.
Senaste gången jag rev golv luktade det rejält när jag rivit bort två lager matta. Det gick inte att vädra bort fick huvudvärk. Men efter att golvlimmet slipats bort försvann lukten. Det var och för sig betonggolv utan fukt, på tredje våningen.
Finns värre problem om man har mattlim och fukt
Mina anlitade golvläggare har alltid sagt bort med allt gammalt lim.
Och ta asbestprov innan rivning i hus byggda före 1982.
Jag har alltid tagit bort allt lim så lukten har försvunnit innan jag hunnit fått på nya golvet....
Klicka här för att svara