Hade jag varit 198 ville jag nog gärna ha en 210-säng, men som vardandes blott 193,5 cm lång räcker det gott med en vanlig 200. Hade en 210 ett tag, men det är inte värt extrapengarna. Jag insåg att jag ju rymdes i vanliga sängar när jag sov borta. Men det beror förstås på hur man ligger när man sover. För någon som är 187 skulle jag inte ens fundera på att köpa en extralång säng.

Vad gäller måttavvikelserna är väl 2 cm på ramen inget att orda om, men man kan ju tycka att det övriga ska ha samma längd.

Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Jag skulle nog ha tänkt som så att 200 säng kostar x, 210 säng kostar y. Y-x=Z där z är pris för 10 cm säng. Z/2 är vad du ska ha tillbaka. Minst! Plus sveda och värk för förhalning och framtida eventuella nyköp, om de inte tar tillbaka produkten helt. De har ju tagit 50% av det du betalade extra för liksom.
Förlåt, men det var väl ändå en konstig tanke, att beräkna mellanskillnaden till Z och föreslå återbetalning av halva det beloppet? Jag har lika svårt att hänga med även i resten av resonemanget, tyvärr...
Tack för din kommentar iaf!

TRJBerg TRJBerg skrev:
Fast hennes problem är ju att sängen inte tillfredsställer hennes behov. Förenklat behöver hon ju köpa en helt ny säng och att göra sig av med den felaktiga. Så hennes förlust är kostnaden för sängen plus omkostnader för att bli av med den minus intäkten för sängen om hon lyckas sälja den.
Just det!

Jag är i din sons längd och det är stor skillnad på 200 och 210 cm.. Jag skulle inte nöjt mig med 204 cm.
De tar väl tillbaka den och så får du rätta måtten.
Köpte en Ekens säng och de levererade en felaktig modell, sängbutiken bytte direkt då vi upptäckte det. Det är ju som att sälja skor i storlek 40 när man beställt storlek 42

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 3 till
  • Laddar…
Synd att merparten av diskussionen handlar om huruvida sängen behövs eller ej. Frågan är ju gällande att den inte stämmer med det du beställt.

Roligt med alla förståsigpåare som har teser om huruvida sonens växt kommer gå.

Hursom, Produkten du beställt lever ju inte riktigt upp till specifikationerna. 2 cm hade jag kunnat leva med. Men när madrassen diffar 6cm så är det ju snudd på att beställningen är meningslös.

Personligen hade jag försökt få till en överenskommelse att få en ny madrass som är 210cm och ett avdrag på det du betalat, alternativt hävt köpet/gett dem en chans att leverera om allt.

Viktigt att komma ihåg att du inte gjort något fel utan företaget/leverantören. Krasst tänk är det ju deras problem att lösa så att du får en produkt som lever upp till det du beställt.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
om du nu ska köpa nån annan kolla på emma dom är sköna
Tack för tipset. Den här sängen i fråga är nog så skön, det är inte där skon klämmer.

L Lillekitte skrev:
Blev lite nyfiken, så jag gick och kollade längden på våra sänger - en Hästens, en IKEA.
Båda är exakt så långa som de skall vara.
Ja, men det är ju det jag begär, varken mer eller mindre.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
P pebe292 skrev:
Vilken tillverkare och butik gäller det?
Kan vara intressant om andra som handlat där också har fel mått.
Det man inte vet lider man inte av sover man bekvämt och gott, kommer man nog inte på tanken att måtta sin säng.

I nuläget känns det fel att hänga ut någon butik. Får se lösningen på problemet, till att börja med.

65starss 65starss skrev:
Jag fick inte det jag beställt.
Som jag förstår så är det däri tvisten ligger. Du hävdar fel i vara (dvs att varan inte stämmer överens med specifikationerna/angivna måtten) medan leverantören gör det. Juridiskt sett kan du, som jag tidigare redogjort för, ha ett case. Men det är inte helt säkert. Jag är däremot ännu mer tveksam till att felet är av sådan karaktär att du har rätt att häva köpet. Så där delar jag helt enkelt inte synen med de skribenter som villkorlöst hävdar att leverantören måste leverera en ny till exakta mått.

Rent moraliskt kan jag hålla med dig, däremot. När det gäller bäddmadrass kan jag köpa resonemanget att den faktiskt "sätter" sig med tiden och därmed blir lite längre. Har sängen dessutom inte använts så har den inte heller "satt" sig ännu. Men det är lite obegripligt varför sängbotten skulle vara kortare.

Dock finns uttrycket "att ha rätt är inte samma sak som att få rätt" i juridiken av en orsak. Däremot kan det vara bra för dig att känna till, om du inte redan gjorde det, att skulle det rent juridiskt vara så att det är fel i varan och du kan häva köpet så har du enligt 6 kap. 4 § rätt till ersättning för prisskillnaden för att du tvingats köpa en likvärdig säng till dyrare pris på annan plats.

65starss 65starss skrev:
Några hundralappar eller ett täcke gör ingen skillnad (inte för att de har erbjudit det). Beräkningen du gjorde känns märklig; att ställa 0,7% motsv 56 kr mot vad 1,5 cm sänglängd är värd.. Jag förstår tanken och logiken, men ifrågasätter rimligheten i det resonemanget.
Beräkningen var inte menad att visa att skadeståndet skulle vara, utan endast att på ett alternativt sätt visa på storleken på det som tvistas om. Rätten till skadestånd samt omfattningen framgår i 6 kap. Som jag nämner ovan så skulle köpet hävas kan skadeståndet även innefatta täckningsköp. Däremot tror jag inte det juridiska prisavdraget du skulle ha rätt till är speciellt stort, eller ens i närheten av de summor jag får känslan att du skulle vilja att det rörde sig om.

65starss 65starss skrev:
Accepterad avvikelse? Ju högre upp i sängen, desto större avvikelse. På bäddmadrassen är 5-6 cm. Hur mkt ska man acceptera, frågar jag mig. Beställningen gällt 210x105.
Jag har inte tillgång till hela standarden, men om jag tolkar det jag fick tag i av EN 1334:1996 så är en standard avvikelse på +/- 2 cm. Om jag har tolkat den rätt, så skulle 208 cm falla inom det.

65starss 65starss skrev:
Jag upplever jag haft bra/ok kontakt med säljaren och vi tillsammans ska försöka komma fram till en rimlig lösning som båda parter kan känna sig nöjda med. Det har varit mitt mål.
De har varken avfärdat mig eller erbjudit ta tillbaka sängen. Tonen har varit god, jag har dock tryckt mer och mer på att jag vill komma till ett avslut. Varpå de vill komma och mäta, och det är helt ok för mig.
Det låter positivt, en god dialog brukar vara bästa sättet att hitta en lösning som båda parter kan nöja sig med.

65starss 65starss skrev:
Sängen finns mitt i Sthlm, säljaren finns 1-2 mil norr om stan, 1000 kr för att komma hem och mäta känns mest som taget ur luften.
Ja, det känns verkligen tagen ur luften. Dock skulle jag personligen nog innan de kommer ut säkerställa:

1. Hur ska det mätas för att kontrollera sängens bredd. Tex, är det på sidan eller ovanpå osv.
2. Vad ska ske om det visar sig att sängen är mindre än 210 cm. Ska en omleverans med en ny säng med rätt mått göras då? Finns det några felmarginaler de anser vara acceptable? Nu verkar ni bara vara överens om vad som ska ske om du har fel (dvs att du ska ersätta de med 1000 kr).

65starss 65starss skrev:
Jag kom nu fram till att jag skulle vara nöjd med byte av dem två översta delarna (som har de största avvikelserna) mot nytillverkade, dvs 210 cm-s bäddmadrass och 210 cm resårmadrass.
Och låta nedersta -sängbotten (mest komplicerade att tillverka?) vara.
DET hoppas jag låter som en rimlig lösning.
Tycker det låter bra att du landat i vad du tycker vore en rimlig lösning, då brukar det vara lättare att föra diskussionen framåt. Nu har vi iofs bara hört din sida av ärendet (fast det är samtidigt dig vi ger förslag till hur du bör/kan agera), men av vad som framgår i tråden så är det bäddmadrassen och resårmadrassen som största avvikelsen finns i. Jag hade testat det förslaget med leverantören, och föreslaget det innan de kommer ut. Om de nu anser att det kostar dem 1000 kr att åka ut, så har du ju redan sparat in en tusenlapp för de om det skulle visa sig att du har rätt.

Lycka till i de vidare diskussionerna med dem. Uppdatera gärna om något mer händer, man är ju alltid nyfiken på hur saker löser sig. :)

• Gilla
Urban R
  • Laddar…
Jag var ju tvungen att mäta min säng jag med.

Jag är 196cm och specialbeställde min kontinentalsäng som är 230cm för extrakostnad (det längsta som gick att beställa) och skulle absolut inte vilja ha en kortare.

Den är iaf EXAKT 230cm lång enligt min talmeter, däremot är bäddmadrassen bara 225cm, men jag vill minnas att den var lika lång som de andra delarna när den var ny, den verkar ha dragit ihop sej, lika bred fortfarande dock ?

Ni som säger att det går bra med en kortare säng, tänk på att kudden tar ganska mycket plats, så ska man få plats innanför sängen om man är typ 195 så bör sängen vara typ 215. Vissa tycker det är ok att ha fötterna utanför, det gör inte jag.

Jag var f.ö 192cm när jag var 15, sen växte jag nåt år senare till 196.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jobbade med reklamationer på Ikea under sju år. Var aldrig med om att någon klagade på fel mått. Beror nog på att deras sängar höll måttet. Hade jag fått in något liknande hade jag erbjudit en ny leverans eller prisavdrag på 50%.

Till vår båt hittade vi en gång en bäddmadrass från tempur i Sovas fyndhörna. Den var 136cm bred istället för 140cm. Perfekt för vår båt som hade exakt det måttet, men förmodligen något som de inte kunde sälja till någon annan. Tror vi betalade 1500kr istället för 12.000kr.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
insubrf insubrf skrev:
Fast det är ju precis det de säger?

”om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat”.
Läste antingen lite för snabbt eller var för trött. Du har rätt, ber om ursäkt för det. Däremot vidhåller jag att summan känns absurd fortfarande. Känns tveksamt att det skulle vara skäligt att det kostar leverantören 1000 kr att åka 1-2 mil och mäta en säng.

Nilsson@2020 Nilsson@2020 skrev:
Jag är 198 cm, sonen som fyller 15 i November är 195 cm. Jag har haft 210 säng och bytt tillbaka till 200 säng. Sonen har 200 säng. Ja, fötterna sticker ut ibland, men något man vänjer vid. Håller med om att 210 cm ska vara 210 cm och inget annat, men jag skulle sluta direkt. Skicka tillbaka sängen och tacka för intresset och köpa en 200 säng på IKEA istället för halva priset. Som lång person (och smal) blir det lätt "hängmatte effekt" med en längre säng. Underlakan med resår passar inte och rumsmått är anpassade för 200 säng. Bättre att byta säng lite oftare och använda standardmått. Så länge pojken är under 200 cm

Förstår att det handlar om att 210 ska vara 210, min tes är att pojken inte behöver en 210 säng. Lycka till med dina beslut.

PS. Är man lång så är man van att knyckla ihop sig lite och det är förbjudet med gavel vid fötterna! Funkar även att ställa en lagom hög pall vid fötterna, så är problemet löst och alla glada
Glad för er skull, som bestämt sig för 200-sängar då konkurrens-, prisläge och urval är betydligt bättre för dessa.
I mitt fall har jag fattat beslutet att kosta på en säng 210×105, av olika anledningar. Inte anade jag att det skulle bli såhär problematiskt...
Jag står fast vid mitt beslut och kommer inte byta till 200-säng i första taget.
"Skicka tillbaka" låter bra, men svårare att genomföra i praktiken.
Jag anstränger mig istället, för att hitta en lösning. Jag kom fram till att resårmadrass och bäddmadrass måste bytas till 210 långa (på dem är differansen störst), nedersta delen får vara.
Säljaren lyssnar inte på mig så länge de inte kommit ut och själva tagit mått. Där är vi nu. Jag försöker få dem komma och se själva, men än har inga tider funkat för dem (och mitt tålamod börjar sina, ärligt).

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
65starss 65starss skrev:
Tack, exakt, det är det frågan gäller; hela vitsen med specialbeställningen var ju att få säng med specialmått. Vilket jag inte fick.
Med följden att sonen riskerar växa ut sängen snabbare och behov av sängbyte kommer uppstå tidigare.
Alldeles oavsett hur bekväm den är i nuläget.
Så sängen gjordes särskilt för er? Om det är specialbeställning och special mått. Vilket det inte låter som eftersom ,105x210 cm inte är ett ovanligt mått.

N NoiseMaker skrev:
Hade jag varit 198 ville jag nog gärna ha en 210-säng, men som vardandes blott 193,5 cm lång räcker det gott med en vanlig 200. Hade en 210 ett tag, men det är inte värt extrapengarna. Jag insåg att jag ju rymdes i vanliga sängar när jag sov borta. Men det beror förstås på hur man ligger när man sover. För någon som är 187 skulle jag inte ens fundera på att köpa en extralång säng.

Vad gäller måttavvikelserna är väl 2 cm på ramen inget att orda om, men man kan ju tycka att det övriga ska ha samma längd.
V g se respons till Nilsson@2020.
Nu har jag tagit beslutet att köpa 210 säng, inte mer med det annat än att jag vill att den är just 210.

• Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.