42 259 läst ·
159 svar
42k läst
159 svar
Måttbeställd säng håller inte måttet
Jag har också funderat ett par varv till och kom nu fram till att det kanske vore klokt att skriva ner var jag står, vad för kött jag har på benen som underlag för min reklamation.BeaumontX skrev:
Jag tror du tänker rätt där, prisavdrag är inte rätt väg för dig i detta fall.
Jag har funderat vidare ett par varv hur jag skulle tolka lagen till min fördel (vilket så klart inte nödvändigtvis skulle vara hur en domstol skulle se på saken vid en rättslig prövning) om jag var i samma situation i en dialog med leverantören.
1. Om (vilket är ett väldigt stort om) jag har tolkat standarden rätt så är 2 cm inom feltoleransen. Således skulle fokuset ligga mer på att hävda fel i vara på de övriga delarna.
2. Det är svårt för leverantören att hävda att felet är ringa på övriga delar då de ligger utanför feltoleransen. Då skulle man alltså att ha rätt att häva köpet om leverantören inte kan åtgärda felet eller göra en omleverans med korrekta mått.
3. Enligt 5 kap. 9 § för köpet hävas även för andra varor köpet avser, om det inte skäligen kan begäras att konsumenten ska behålla dem. Det går knappast skäligen att begära att du ska försöka köpa delar till en komplett säng från olika leverantörer, då det kommer vara nästan omöjligt att få samma färg, utformning, material osv. Så även, om det i ett senare tillfälle vid hävning, skulle hävda att den delen är det inget fel på botten så ska även den hävas enligt lagen. Då sängen troligen köpts som ett paket anser jag egentligen att det redan där är tydligt att det är allt eller inget, men lite hängslen och livrem.
4. Enligt 5 kap. 4 § 3 st ska avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten. Eftersom det börjar dra ut på tiden skulle jag nog börja hinta om detta i dialogen.
5. Jag skulle nog också börja hinta om att det är av väsentlig olägenhet att stå utan säng för sonen, då det inte går att bruka den då det vid ett eventuellt hävande kan blir att ni får stå för slitage/nyttjande över den tid då sängen brukats.
Om jag ställer frågan så här: Kunde ni på webbsidan välja måtten eller var ni tvungna att kontakta leverantören för att få de exakta mått ni önskade?
Som en bisats, men detta är du säkert redan medveten om, detta rör inte öppet köp utan en reklamation. Så undvik att i kontakterna med leverantören använda dig av benämningen "öppet köp" utan var tydlig med att du reklamerar sängen.
Av vad jag har förstått har de erbjudit sig att komma ut och mäta, men vill du betalar en ersättning på 1000 kr om det (enligt dem) visar sig att måtten är de korrekt. Du har efter detta försökt boka tid med dem för att de ska komma ut och mäta. Jag skulle då hävda att du genom konkludent handlande har gått med på att betala avgiften i ett sådant scenario.
Jag är inte orolig för mätningens skull, jag vet ju måtten, hur man än vrider och vänder på måttbandet så är allt kortare med 2-6 cm.
Kan sedan själv föreslå lösning, i samma skrivelse.
Detta alltså per mail, och varför inte redan innan de kommer ut (hoppas på lördag).
Tänker be de komma med egna förslag till åtgärd, sedan ser vi om/hur vi kan enas.
Jag tänker det är bra att även de får lite betänketid och får klura på hur göra, 2 dagar iaf.
Jag behöver bestämt sätta ner foten, annars händer ingenting, menar jag.
Din punktvisa uppläggning är till stor hjälp här, tackar för det!
De har INTE erbjudit sig att komma hem för att mäta, nej, inte alls.BeaumontX skrev:
vad jag har förstått har de erbjudit sig att komma ut och mäta, men vill du betalar en ersättning på 1000 kr om det (enligt dem) visar sig att måtten är de korrekt. Du har efter detta försökt boka tid med dem för att de ska komma ut och mäta. Jag skulle då hävda att du genom konkludent handlande har gått med på att betala avgiften i ett sådant scenario.
De har inte godkänt mina (ett antal) dokumenterade mätningar, de menar att det inte är möjligt att stommen är mindre än 210.
De mailade instruktioner hur jag skulle mäta, jag gjorde det, mailade foto. Sedan kom nästa, mät annanstans..sagt och gjort, skickat foto.
De godkänner inte det de ser på bilderna. Ok för mig, de kan komma och mäta, men jag tänker inte betala för det, sa jag då. Jag mätte varenda gång så som de ville. Tom. en granne fick komma över och mäta. Hur som, detta '1000' hänger nu i luften.
Jag behöver nog påminna dem om att även de andra delarna felar avs längdmått (det tenderar hela tiden bara handla om sängbotten).
Det finns säkert de som bråkar även om måtten skulle vara rätt. Jag tycker ändå att jag varit tydlig med från början att det är viss tveksamhet i om det går att hävda fel i vara när det gäller botten. Däremot är, enligt TS, avvikelsen ännu större på övriga delar. Lagen är ganska svart eller vit, antingen är det fel i varan eller så är det inte, då spelar det ingen roll om det rör sig om 1 mm eller 1 m. Däremot kan det påverka vilka påföljder som kan bli aktuella.insubrf skrev:
Jag delar inte uppfattningen att det måste handla om betydande summor. Köper jag ett tuggummi för 1 kr och det visar sig vara en sten, så är det likväl fel i varan även om det bara rör 1 kr. Sedan är det givetvis upp till var och en att avgöra om det är värt tiden och energin att bråka om saken. Eftersom TS har bemödat sig att skriva ett inlägg på forumet och dessutom aktivt svarar på frågor och funderingar kring ärendet så verkar TS har gjort bedömningen att för denne är det värt i detta fall. Jag är inte den att avgöra hur TS vill spendera sin tid.insubrf skrev:
Sedan ser jag inte alls det som självklart, snarare tvärtom. TS, som konsument, har hävdat fel i varan. Då är det upp till näringsidkaren att bemöta detta. Antingen får de acceptera detta eller så får de refusera och TS får driva ärendet vidare. Detta ska, enligt lagen, göras inom skälig tid. Vill näringsidkaren göra ytterligare utredningar (i detta fall mäta själva), får de själva göra detta. Självklart kan de däremot, om de anser att konsumentens hade fel, kräva ersättning för de kostnader de haft. Man ska komma ihåg att Konsumentköplagen är till för att skydda konsumenten, då lagstiftaren anser att konsumenten är i underläge mot näringsidkaren.
Anser näringsidkaren att konsumenten är en rövhatt som bara ska bråka, får denne helt sonika avvisa påståendet om fel i vara och konsumenten får driva frågan rättsligen. Jmf med "Piggelinupproret", där folk gnäller på att det tidigare fanns 15 st i en förpackning men nu bara finns 10 st, trots att detta framgår tydligt av förpackningen. Konsumenten har fått exakt vad som framgått att de får, dvs 10 st Piggelin i ett paket. I TS fall är det omvänt, där har TS inte fått vad som utlovats. Om det varit bara 9 st Piggelin i en förpackning där det står 10 st, ska man acceptera detta då det bara rör sig om c:a 4 kr?
Intressant tråd... Måste dock kommentera att jag själv växte som sjutton mellan 13-15 år. Hysteriskt! Men slutade växa typ vid 15. Jag blev bara "ringa" 187 cm, och har INTE blivit längre efter 15
, tyvärr bara tvärt om... Om begränsningen på 210 cm ligger i att sängen står mellan 2 väggar kan det kanske kännas trångt, men då är kanske inte sängen problemet, utan placeringen. Sover ganska ofta i kortare hotellsängar när jag flyttat ned från huvudgaveln, och det känns faktiskt ganska skönt att ha hälarna utanför när man ligger utsträckt på rygg med typ 20 cm till huvudgaveln från huvudet i en 200 cm säng. Hoppas det löser sig för er, men jag tror inte att det kommer att bli ett problem om inte väggar eller fotgavel stökar till det. Lägg fokus på större problem i livet.
Jaa du, frågan är nu vilken punkt gäller för min typ av säng/kontinentalsäng som består ju av 3 delar (sängmodellen är den jag köpt, på bilden).TorbjornP skrev:
Fö. tycker jag säljaren borde ha bäst koll på vilka standard som gäller för deras produkter (det kan de mkt väl ha, iofs, det bara inte har kommit till uttryck än).
Tack!!
Då skulle jag hävda att detta inte är det som gemene man avser med måttbeställd. Så jag skulle personligen undvika att använda det ordet i korrespondens, för att undvika missförstånd. Däremot ändrar det inget i sak, så som tråden utvecklat sig.65starss skrev:
Det råder begreppsförvirring här, ang vad som menas med specialmått, måttbeställd säng, standardmått etc.
Inte minst deras hemsida bidrar till detta. Måtten väljs där i en rullande list (alltså inget individuellt mått jag kom upp med). Jag ringde och gjorde beställning efter att vi har diskuterat hårdhet, div tygval, div bäddmadrasser och ben. Beställde med 6 v lev, betalade samma dag.
Det låter inte alls orimligt att den säng du beställt inte är en lagerförd vara, då det ändå är en relativt ovanligt mått. Men huruvida den är lagerförd eller ej spelar ingen roll i ditt fall då det handlar om en reklamation. Däremot är de i sin fulla rätt att neka öppet köp, i enlighet med deras villkor.65starss skrev:
Då har jag missuppfattat dig på den delen. Vad menar du med att de inte godkänt dina mätningar? Har de sagt att du har fel i värdet du läser av eller har de "bara" bett om att du ska mäta på nytt/på annat sätt?65starss skrev:
Ibland blir det svårt med att tolka nyanser i skriven text. Du skrev tidigare att ni hade en god dialog, med det du skriver nu tycker jag inte dialogen känns lika god. Snarare känns det som de bara försöker få dig att göra mer saker så de slipper ta ansvar. Men som sagt, nyanser i skriven text så här kan ibland vara svåra att tolka.
Angående måttbeställning, när jag köpte min säng fanns den i ett antal standardmått, sen kunde man betala en extra summa och då fick man den exakt i de måtten man ville ha (fast max 230 lång), då jag precis skulle flytta till en lägenhet som hade konstig planlösning (så en bred säng inte fick plats) beställde jag en 230x160.
Gissningsvis är jag väl den enda i sverige med en säng med just de måtten och den byggdes specifikt för mej.
Gissningsvis är jag väl den enda i sverige med en säng med just de måtten och den byggdes specifikt för mej.
Förmodligen är inte 230 cm standard precisGlennB skrev:
Angående måttbeställning, när jag köpte min säng fanns den i ett antal standardmått, sen kunde man betala en extra summa och då fick man den exakt i de måtten man ville ha (fast max 230 lång), då jag precis skulle flytta till en lägenhet som hade konstig planlösning (så en bred säng inte fick plats) beställde jag en 230x160.
BeaumontX skrev:
Då skulle jag hävda att detta inte är det som gemene man avser med måttbeställd. Så jag skulle personligen undvika att använda det ordet i korrespondens, för att undvika missförstånd. Däremot ändrar det inget i sak, så som tråden utvecklat sig.
Det låter inte alls orimligt att den säng du beställt inte är en lagerförd vara, då det ändå är en relativt ovanligt mått. Men huruvida den är lagerförd eller ej spelar ingen roll i ditt fall då det handlar om en reklamation. Däremot är de i sin fulla rätt att neka öppet köp, i enlighet med deras villkor.
Då har jag missuppfattat dig på den delen. Vad menar du med att de inte godkänt dina mätningar? Har de sagt att du har fel i värdet du läser av eller har de "bara" bett om att du ska mäta på nytt/på annat sätt?
Ibland blir det svårt med att tolka nyanser i skriven text. Du skrev tidigare att ni hade en god dialog, med det du skriver nu tycker jag inte dialogen känns lika god. Snarare känns det som de bara försöker få dig att göra mer saker så de slipper ta ansvar. Men som sagt, nyanser i skriven text så här kan ibland vara svåra att tolka.
BeaumontX skrev:
Då skulle jag hävda att detta inte är det som gemene man avser med måttbeställd. Så jag skulle personligen undvika att använda det ordet i korrespondens, för att undvika missförstånd. Däremot ändrar det inget i sak, så som tråden utvecklat sig.
Det låter inte alls orimligt att den säng du beställt inte är en lagerförd vara, då det ändå är en relativt ovanligt mått. Men huruvida den är lagerförd eller ej spelar ingen roll i ditt fall då det handlar om en reklamation. Däremot är de i sin fulla rätt att neka öppet köp, i enlighet med deras villkor.
Då har jag missuppfattat dig på den delen. Vad menar du med att de inte godkänt dina mätningar? Har de sagt att du har fel i värdet du läser av eller har de "bara" bett om att du ska mäta på nytt/på annat sätt?
Jag har i våra mail kallat sängen för 210-säng som jag beställde och påtalat helt enkelt att jag inte fick levererat just det.
Jag uttryckt "extra lång" säng och förklarat flera ggr varför detta var viktigt. Hela vitsen med beställningen. Jag har inte använt nån speciell benämning, nej.
När sängen stod på benen och verkade kort i förhållande till sonen som provlåg på den, tog vi genast mått och jag ringde företaget med detsamma.
De trodde inte det stämde, bad om foto..Jag skickade foto.
De trodde fortf inte att den kunde vara kortare, mailade då instruktioner hur och var mäta, och med flera olika måttband.. och jag ställde upp, mätt, fotat, mailat..Igen och igen.
De sagt att det är omöjligt att måttet avviker, fabriken hälsat även och försäkrat att div maskiner är inställda på olika mått och de kunde inte föreställa sig för sitt liv att 210 inte var 210.
Jorå, vi haft god ton, utom nu sista veckan när de inte kan hitta en tid att komma ut. Jag börjar tappa tålamodet, det är väl det som kanske börjar märkas. Jag har varit tillmötesgående ända sedan i juli och nu har det hela avstannat när de drar ut på tiden med sin mätning.
Jag kan också få en känsla av att de vill slippa ta ansvar, ja.