41 306 läst ·
159 svar
41k läst
159 svar
Måttbeställd säng håller inte måttet
Tack Birgit!BirgitS skrev:
Sambon är 194 cm och sov i 200 cm lång (90 cm bred) säng tills han var ungefär 25 år. Men då blev det en 210 cm säng hemma men det har ju gått bra att sova i 200 cm hos andra och på hotell så länge det inte är en fotgavel. Naturligtvis har han inte några 10 cm ovanför huvudet utan det är ju bara några enstaka cm.
När det gäller hur mycket mer din son kommer att växa så kan det vara bra att veta att normalt växer barn 6 cm/år men i samband med puberteten växer de 12 cm/år i två år och därefter 5-10 cm till.
Nu hade vi en slags dagbädd på 200 cm med rejäl resårmadrass MEN den hade högkant på tre sidor, den blev trång, helt enkelt. På nolltid, han vuxit väldigt snabbt väldigt mycket. Hade det inte varit för kanten runtom, hade den kanske funkat ett tag till.
Nu har jag ju bestämt köpa en ny säng, en på 210 (övervägt 220 men den får inte plats så som vi vill placera den).
Jag fick en chock när han la sig på nya sängen, för den såg ju kort ut och vi gick och tog längdmått på sonen med (bif tillväxt, han fyllde 15 i juni), drygt 187 cm.
Där och då fick sängens längdmått genast större betydelse.
Tack för dina rader!
Tack för ditt engagemang!richardtenggren skrev:
ISO 2768 säger ju följande, men sedan vet jag inte om den är relevant här, men det är ju den standard man vanligtvis hänvisar till på ritning. Men den gäller ju huvudsakligen för detaljer tillverkade av metall genom skärande eller avskiljande bearbetning.
[bild]
Vi får faktiskt hem en måttbeställd säng på torsdag, så kan ju mäta upp hur Compactbeds är.
Jag försökte googla, såklart, hittade inte mkt att gå på, gällande tolererbar avvikelse vid måttbeställning av säng, i det här fallet. Ringde konsumentvägledaren även, hon hade inte mkt att komma med heller, mer än att 210 borde mäta just 210.
Kört fast.
Några snälla här i tråden har redan bemödat sig och mätt sina sängar, och än så länge har samtliga verkar hållit måttet -stommarna iaf-.
Mäter du din säng, då får vi lite bättre underlag för vår "statistik"
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Jag jobbar en del med ritningar, men vi tillämpar nästan alltid ISO 2768-m om inte annat anges, det finns oftast hänvisning till denna på ritramarna.65starss skrev:
Tack för ditt engagemang!
Jag försökte googla, såklart, hittade inte mkt att gå på, gällande tolererbar avvikelse vid måttbeställning av säng, i det här fallet. Ringde konsumentvägledaren även, hon hade inte mkt att komma med heller, mer än att 210 borde mäta just 210.
Kört fast.
Några snälla här i tråden har redan bemödat sig och mätt sina sängar, och än så länge har samtliga verkar hållit måttet -stommarna iaf-.
Mäter du din säng, då får vi lite bättre underlag för vår "statistik"
Enligt SIS så verkar det faktiskt finnas en standard för sängar, har dock inte tillgång till denna av förklarliga skäl
https://www.sis.se/api/document/preview/18450/
Frågan är om toleranserna gäller provningen eller tillverkningen.
Spontant vill jag börja med att det känns lite oklart vad det egentligen är du önskar ska ske? Att åtgärda det du mot leverantören har hävdat är ett fel känns inte troligt att det går, sängen är som den är, så att säga. Om nu tillverkaren hävdar att den är enligt måtten, så låter det inte som att en omleverans kommer att göra någon skillnad. Så då återstår prisavdrag eller hävning. Är det vad du är ute efter?
Som en tidigare skribent varit inne på känns det lite oklart om det verkligen är en måttbeställd säng eller om du beställt en säng som hade be mått du önskade. Nu kanske detta egentligen inte har betydande avgörelse i ditt fall. Jmf exempelvis om det hade varit en bänkskiva som ska fästas i väggen på vardera sida, då hade 2-3 cm skillnad varit av väsentligt betydelse eftersom det inte gått att montera en skiva med en sådan avvikelse.
Tittar jag på bilden över bottnen så tycker jag ändå att det ser ut som sängen passerar 208 cm, ser snarare ut som 208,5 cm där. 1,5 cm avvikelse skulle vara 0,7%. Skulle vi omsätta det i pengar i förhållande till inköpspris skulle det vara 56 kr. Skulle vi gå på din "extremaste" avvikelse och säga att den faktiskt är 207 cm, så skulle det bli 120 kr. Så även i det fallet kan man konstatera att det är en minimal avvikelse.
Eftersom vi fått en ny Konsumentköplag i år, är det av betydelse vilket datum det faktiska köpet gjordes. Men jag läser första inlägget som att både beställning och betalning gjordes i juni. Då skulle det vara nya Konsumentköplagen som är gällande.
Av 4 kap. 1 § framgår:
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet.
Så man kan absolut förvänta sig att måtten ska överensstämma med det utlovade. Däremot finns det alltid en accepterad nivå av avvikelse. Exempelvis, köper man en lyktstolpe på 3 m kan han inte hävda fel i varan för att den visar sig vara 3000,1 mm. Överdrivet exempel, men tror själva poängen blir tydlig. Vad som är acceptabelt måste avgöras från fall till fall, kan inte påstå att jag är insatt i "säng-branschen" bra nog för att avgöra ditt fall. Personligen skulle jag inte satsa allt för mycket på att en domstol håller med om att i detta fall är avvikelsen utanför acceptabla toleransnivåer. Tänk på att leverantören kommer, precis som du, att mäta på sådant sätt som ger de bäst fördel. Vilket kommer innebära att enligt dem kommer avvikelsen vara ännu mindre än den du uppmätt.
Men även om du skulle få gehör för att varan är felaktig så framgår det av 5 kap. 10 §:
Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.
Jag tror nog man ändå får anses att felet är ringa. Sängen går att använda, utan problem idag. Det är endast i en hypotetisk framtid där sonen skulle vuxit så mycket att sängen blir 2 cm för kort som någon faktisk olägenhet uppstår. Så hävning är inte möjlig, utan då kvarstår prisavdrag. Men som framgår av uträkningen ovan så kommer det knappast röra sig om många kronor.
Jag skulle påstå att den rättsliga vägen innehåller stora risker (dvs att du förlorar) och små vinster (dvs att du inte kommer få speciellt mycket vid en vinst). Det är därför svårt att rekommendera den vägen. Istället kommer jag tillbaka till inledningen av mitt svar, fundera på vad du egentligen vill. Kanske kan du få, som någon tidigare skribent var inne på, ett täcke eller liknande som kompensation? Är det en vara leverantören ändå har i lager, blir inte kostnaden så stor för denna och du behöver inte känna att du gick ur det hela som en förlorare.
EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.
Som en tidigare skribent varit inne på känns det lite oklart om det verkligen är en måttbeställd säng eller om du beställt en säng som hade be mått du önskade. Nu kanske detta egentligen inte har betydande avgörelse i ditt fall. Jmf exempelvis om det hade varit en bänkskiva som ska fästas i väggen på vardera sida, då hade 2-3 cm skillnad varit av väsentligt betydelse eftersom det inte gått att montera en skiva med en sådan avvikelse.
Tittar jag på bilden över bottnen så tycker jag ändå att det ser ut som sängen passerar 208 cm, ser snarare ut som 208,5 cm där. 1,5 cm avvikelse skulle vara 0,7%. Skulle vi omsätta det i pengar i förhållande till inköpspris skulle det vara 56 kr. Skulle vi gå på din "extremaste" avvikelse och säga att den faktiskt är 207 cm, så skulle det bli 120 kr. Så även i det fallet kan man konstatera att det är en minimal avvikelse.
Eftersom vi fått en ny Konsumentköplag i år, är det av betydelse vilket datum det faktiska köpet gjordes. Men jag läser första inlägget som att både beställning och betalning gjordes i juni. Då skulle det vara nya Konsumentköplagen som är gällande.
Av 4 kap. 1 § framgår:
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet.
Så man kan absolut förvänta sig att måtten ska överensstämma med det utlovade. Däremot finns det alltid en accepterad nivå av avvikelse. Exempelvis, köper man en lyktstolpe på 3 m kan han inte hävda fel i varan för att den visar sig vara 3000,1 mm. Överdrivet exempel, men tror själva poängen blir tydlig. Vad som är acceptabelt måste avgöras från fall till fall, kan inte påstå att jag är insatt i "säng-branschen" bra nog för att avgöra ditt fall. Personligen skulle jag inte satsa allt för mycket på att en domstol håller med om att i detta fall är avvikelsen utanför acceptabla toleransnivåer. Tänk på att leverantören kommer, precis som du, att mäta på sådant sätt som ger de bäst fördel. Vilket kommer innebära att enligt dem kommer avvikelsen vara ännu mindre än den du uppmätt.
Men även om du skulle få gehör för att varan är felaktig så framgår det av 5 kap. 10 §:
Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.
Jag tror nog man ändå får anses att felet är ringa. Sängen går att använda, utan problem idag. Det är endast i en hypotetisk framtid där sonen skulle vuxit så mycket att sängen blir 2 cm för kort som någon faktisk olägenhet uppstår. Så hävning är inte möjlig, utan då kvarstår prisavdrag. Men som framgår av uträkningen ovan så kommer det knappast röra sig om många kronor.
Jag skulle påstå att den rättsliga vägen innehåller stora risker (dvs att du förlorar) och små vinster (dvs att du inte kommer få speciellt mycket vid en vinst). Det är därför svårt att rekommendera den vägen. Istället kommer jag tillbaka till inledningen av mitt svar, fundera på vad du egentligen vill. Kanske kan du få, som någon tidigare skribent var inne på, ett täcke eller liknande som kompensation? Är det en vara leverantören ändå har i lager, blir inte kostnaden så stor för denna och du behöver inte känna att du gick ur det hela som en förlorare.
EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.
Redigerat:
Tack!richardtenggren skrev:
Jag jobbar en del med ritningar, men vi tillämpar nästan alltid ISO 2768-m om inte annat anges, det finns oftast hänvisning till denna på ritramarna.
Enligt SIS så verkar det faktiskt finnas en standard för sängar, har dock inte tillgång till denna av förklarliga skäl
[länk]
Frågan är om toleranserna gäller provningen eller tillverkningen.
Jag tänker då inte köpa det för 667 kr, that is for sure. Detta borde tillverkaren ha koll på, om någon.. Vilket de antagligen inte har, då hade de hävdat tolererbar avvikelse från dag ett.
(Botaniserade på siten ett tag, mkt intressant med sis, aldrig stött på det..)
Hej och tack för att du tog dig tid, till att börja med.BeaumontX skrev:
Spontant vill jag börja med att det känns lite oklart vad det egentligen är du önskar ska ske? Att åtgärda det du mot leverantören har hävdat är ett fel känns inte troligt att det går, sängen är som den är, så att säga. Om nu tillverkaren hävdar att den är enligt måtten, så låter det inte som att en omleverans kommer att göra någon skillnad. Så då återstår prisavdrag eller hävning. Är det vad du är ute efter?
Som en tidigare skribent varit inne på känns det lite oklart om det verkligen är en måttbeställd säng eller om du beställt en säng som hade be mått du önskade. Nu kanske detta egentligen inte har betydande avgörelse i ditt fall. Jmf exempelvis om det hade varit en bänkskiva som ska fästas i väggen på vardera sida, då hade 2-3 cm skillnad varit av väsentligt betydelse eftersom det inte gått att montera en skiva med en sådan avvikelse.
Tittar jag på bilden över bottnen så tycker jag ändå att det ser ut som sängen passerar 208 cm, ser snarare ut som 208,5 cm där. 1,5 cm avvikelse skulle vara 0,7%. Skulle vi omsätta det i pengar i förhållande till inköpspris skulle det vara 56 kr. Skulle vi gå på din "extremaste" avvikelse och säga att den faktiskt är 207 cm, så skulle det bli 120 kr. Så även i det fallet kan man konstatera att det är en minimal avvikelse.
Eftersom vi fått en ny Konsumentköplag i år, är det av betydelse vilket datum det faktiska köpet gjordes. Men jag läser första inlägget som att både beställning och betalning gjordes i juni. Då skulle det vara nya Konsumentköplagen som är gällande.
Av 4 kap. 1 § framgår:
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet.
Så man kan absolut förvänta sig att måtten ska överensstämma med det utlovade. Däremot finns det alltid en accepterad nivå av avvikelse. Exempelvis, köper man en lyktstolpe på 3 m kan han inte hävda fel i varan för att den visar sig vara 3000,1 mm. Överdrivet exempel, men tror själva poängen blir tydlig. Vad som är acceptabelt måste avgöras från fall till fall, kan inte påstå att jag är insatt i "säng-branschen" bra nog för att avgöra ditt fall. Personligen skulle jag inte satsa allt för mycket på att en domstol håller med om att i detta fall är avvikelsen utanför acceptabla toleransnivåer. Tänk på att leverantören kommer, precis som du, att mäta på sådant sätt som ger de bäst fördel. Vilket kommer innebära att enligt dem kommer avvikelsen vara ännu mindre än den du uppmätt.
Men även om du skulle få gehör för att varan är felaktig så framgår det av 5 kap. 10 §:
Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.
Jag tror nog man ändå får anses att felet är ringa. Sängen går att använda, utan problem idag. Det är endast i en hypotetisk framtid där sonen skulle vuxit så mycket att sängen blir 2 cm för kort som någon faktisk olägenhet uppstår. Så hävning är inte möjlig, utan då kvarstår prisavdrag. Men som framgår av uträkningen ovan så kommer det knappast röra sig om många kronor.
Jag skulle påstå att den rättsliga vägen innehåller stora risker (dvs att du förlorar) och små vinster (dvs att du inte kommer få speciellt mycket vid en vinst). Det är därför svårt att rekommendera den vägen. Istället kommer jag tillbaka till inledningen av mitt svar, fundera på vad du egentligen vill. Kanske kan du få, som någon tidigare skribent var inne på, ett täcke eller liknande som kompensation? Är det en vara leverantören ändå har i lager, blir inte kostnaden så stor för denna och du behöver inte känna att du gick ur det hela som en förlorare.
EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.
Jag beställde en 210 säng (detta med viss marginal, för att försöka parera för sonens (eventuella och högst troliga) kommande växt.
Jag fick inte det jag beställt.
Alldeles riktigt; sängbotten, resårmadrass och bäddmadrass är som de är.
Vad jag vill uppnå gentemot säljaren/fabriken? Ja, det är just det min fråga gällt; vad har jag för rätt för kompensation? Eller rätt att byta? Har jag rätt ens, eller ligger avvikelsen inom någon slags felmarginal som är för mig bara att acceptera?
Jag hade velat ha samtliga 3 delar av denna sängen på 210 cm. Det är det jag hade velat; som beställningen lades på, helt enkelt.
Några hundralappar eller ett täcke gör ingen skillnad (inte för att de har erbjudit det). Beräkningen du gjorde känns märklig; att ställa 0,7% motsv 56 kr mot vad 1,5 cm sänglängd är värd.. Jag förstår tanken och logiken, men ifrågasätter rimligheten i det resonemanget.
Accepterad avvikelse? Ju högre upp i sängen, desto större avvikelse. På bäddmadrassen är 5-6 cm. Hur mkt ska man acceptera, frågar jag mig. Beställningen gällt 210x105.
Ang sonens växt så är det högst sannolikt att det kommer fortsätta (det finns det beräkningsmodeller på, någon har tom. lagt upp en här i tråden, vid namn Birgit, tack för det).
Rättsliga vägen? Tanken har aldrig ens slagit mig, inte alls!
Jag upplever jag haft bra/ok kontakt med säljaren och vi tillsammans ska försöka komma fram till en rimlig lösning som båda parter kan känna sig nöjda med. Det har varit mitt mål.
De har varken avfärdat mig eller erbjudit ta tillbaka sängen. Tonen har varit god, jag har dock tryckt mer och mer på att jag vill komma till ett avslut. Varpå de vill komma och mäta, och det är helt ok för mig.
Sängen finns mitt i Sthlm, säljaren finns 1-2 mil norr om stan, 1000 kr för att komma hem och mäta känns mest som taget ur luften. De kunde bara komma under sina öppettider, sa de, men när jag försöker boka tid och möta dem, kan de aldrig..hm..seriöst?
Jag kom nu fram till att jag skulle vara nöjd med byte av dem två översta delarna (som har de största avvikelserna) mot nytillverkade, dvs 210 cm-s bäddmadrass och 210 cm resårmadrass.
Och låta nedersta -sängbotten (mest komplicerade att tillverka?) vara.
DET hoppas jag låter som en rimlig lösning.
Håller helt med @Scouten, @August Eriksson och @yonna (m.fl?):
Det är irrelevant att diskutera hur lång säng man faktiskt ”behöver” som 187 cm lång, eller om sonen verkligen kommer växa mer, eller om man kan ”få det att fungera”.
Levererad produkt motsvarar inte vad du som köpare har beställt. Och du valde just den sängen (och betalade ett högre pris än för motsvarande kvalitet i kortare utförande), just för att du anser att sonen troligen kommer behöva/må bra av en lite längre säng. Då kan du förvänta att få vad du har beställt. Längden på sängen är den viktigaste faktoren till att du köpte just den, och 210 cm är ett ”specialmått”.
Jag tycker det är rimligt att kräva omleverans till säng som motsvarar specifikationen/avtalade mått. Alternativt en kraftig rabatt på sängen, med tanke på att ni kanske måste köpa ny säng om kort. Att börja prata om prisavslag beräknat på hur många % för kort som sängen är, är inte rimligt. Vi snackar ju inte om en vara som säljs per kg/cm…
Om du inte når fram till en enighet du är nöjd med, har du möjlighet att gå via ARN, och se om de håller med dig. Men ännu bättre vore ju om leverantören inte vill ha ett ärende hos ARN (de blir ju offentliga), och väljer att erbjuda en lösning du är nöjd med.
Jag måttbeställde en konståkningsdräkt (tävlingsdräkt), specialsytt, till min dotter en gång. Den fick fel mått, vilket medförde att den funkade just då, men troligen inte skulle funka så länge som det var tänkt, eftersom dottern förväntades fortsätta växa. Jag gick via ARN. Säljaren hävdade att dräkten visst matchade beställda mått, ”för vi var flera som kontrollmätte den”. ARN bad att få dräkten inlämnad för kontrollmätning (lite svårare med en kontinentalsäng…), och konkluderade att jag hade rätt, dräktens mått var några få cm fel både på längd och bredd - vilket ansågs som betydande nog. ARN tyckte att leverantören skulle ge mig 50 %, vilket de också gjorde.
Det är irrelevant att diskutera hur lång säng man faktiskt ”behöver” som 187 cm lång, eller om sonen verkligen kommer växa mer, eller om man kan ”få det att fungera”.
Levererad produkt motsvarar inte vad du som köpare har beställt. Och du valde just den sängen (och betalade ett högre pris än för motsvarande kvalitet i kortare utförande), just för att du anser att sonen troligen kommer behöva/må bra av en lite längre säng. Då kan du förvänta att få vad du har beställt. Längden på sängen är den viktigaste faktoren till att du köpte just den, och 210 cm är ett ”specialmått”.
Jag tycker det är rimligt att kräva omleverans till säng som motsvarar specifikationen/avtalade mått. Alternativt en kraftig rabatt på sängen, med tanke på att ni kanske måste köpa ny säng om kort. Att börja prata om prisavslag beräknat på hur många % för kort som sängen är, är inte rimligt. Vi snackar ju inte om en vara som säljs per kg/cm…
Om du inte når fram till en enighet du är nöjd med, har du möjlighet att gå via ARN, och se om de håller med dig. Men ännu bättre vore ju om leverantören inte vill ha ett ärende hos ARN (de blir ju offentliga), och väljer att erbjuda en lösning du är nöjd med.
Jag måttbeställde en konståkningsdräkt (tävlingsdräkt), specialsytt, till min dotter en gång. Den fick fel mått, vilket medförde att den funkade just då, men troligen inte skulle funka så länge som det var tänkt, eftersom dottern förväntades fortsätta växa. Jag gick via ARN. Säljaren hävdade att dräkten visst matchade beställda mått, ”för vi var flera som kontrollmätte den”. ARN bad att få dräkten inlämnad för kontrollmätning (lite svårare med en kontinentalsäng…), och konkluderade att jag hade rätt, dräktens mått var några få cm fel både på längd och bredd - vilket ansågs som betydande nog. ARN tyckte att leverantören skulle ge mig 50 %, vilket de också gjorde.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det gör ju jättestor skillnad om det finns ett stopp i fotändan eller inte. Även att sängen nu är bredare spelar roll eftersom diagonalmåttet blir längre.65starss skrev:
Tack Birgit!
Nu hade vi en slags dagbädd på 200 cm med rejäl resårmadrass MEN den hade högkant på tre sidor, den blev trång, helt enkelt. På nolltid, han vuxit väldigt snabbt väldigt mycket. Hade det inte varit för kanten runtom, hade den kanske funkat ett tag till.
Nu har jag ju bestämt köpa en ny säng, en på 210 (övervägt 220 men den får inte plats så som vi vill placera den).
Jag fick en chock när han la sig på nya sängen, för den såg ju kort ut och vi gick och tog längdmått på sonen med (bif tillväxt, han fyllde 15 i juni), drygt 187 cm.
Där och då fick sängens längdmått genast större betydelse.
Tack för dina rader!
Jag ser att han nu är i den kraftiga tillväxtperioden med 6 cm på ett halvår så då är ju frågan hur länge han har varit det.
Vill inte förringa ditt problem men du har faktiskt tokfel om att hållbarheten minskar med kortare säng.65starss skrev:
Jag förstår dig, absolut, men i det här fallet kändes beställning av extra lång säng som enda rätta, för att få lite extra längd (och med tanke på att han var 14 vid beställningen och redan 187 + inte alls osannolikt att han växer mer, mao).
Köper man en ny säng, det kostar på. Då vill jag gärna att det funkar många år framöver (livslängden på sängen blir kortare med varje centi som fattas)
Skulle nog snarare säga att den förlängs. Fjädrarna sitter lite tätare på 208 än på 210 så belastning på varje enskild fjäder blir lägre.
Jag skulle inte ha bråkat särskilt mycket. Grabben kanske blir 195-200 men han får ju ändå plats i sängen.
1. En pojke som är 15 år och 187 cm lång kan mycket väl vara 200 cm eller mer om 2 år. Har sett det hända.
2. Beställer man en säng där utfästelsen är en längd om 210 cm då SKA sängen vara 210 cm. Inga om och men. Man kan möjligen acceptera 209 eller 211 cm.
2. Beställer man en säng där utfästelsen är en längd om 210 cm då SKA sängen vara 210 cm. Inga om och men. Man kan möjligen acceptera 209 eller 211 cm.
Vill de kontrollmäta får de göra det gratis, annars häv köpet då varan inte uppfyller kraven du ställt vid beställning.
Med stöd av 29 § KköpL får dock en köpare häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Du kan därmed försöka häva köpet av sängen med hjälp av denna bestämmelse. För att detta ska vara möjligt krävs dock att du påvisar att felet är av väsentlig betydelse för dig.
https://lawline.se/answers/ratt-att-hava-kop-2
Tycker de inte om det , är det deras problem. De tog en rövare som i detta fall inte gick hem. Då får de stå för kosten med.
EDIT och jag tycker att du kan hävda att dessa cm som fattas är av väsentlig betydelse iom att grabben bara är 15 och så lång
Med stöd av 29 § KköpL får dock en köpare häva köpet om felet är av väsentlig betydelse. Du kan därmed försöka häva köpet av sängen med hjälp av denna bestämmelse. För att detta ska vara möjligt krävs dock att du påvisar att felet är av väsentlig betydelse för dig.
https://lawline.se/answers/ratt-att-hava-kop-2
Tycker de inte om det , är det deras problem. De tog en rövare som i detta fall inte gick hem. Då får de stå för kosten med.
EDIT och jag tycker att du kan hävda att dessa cm som fattas är av väsentlig betydelse iom att grabben bara är 15 och så lång
Jag har i två fall erfarenhet av att just bäddmadrasserna är mindre än resårbotten. Jag har inte så många cm marginal på en 200 cm säng, så jag tycker att det är rejält störigt att bäddmadrassen är mycket kortare, jag har inte mätt men det kan vara 10 cm. Vi har faktiskt det här fenomenet på både en Carpe Diem säng och en Ikea säng, så det är ju både för en väldigt dyr säng och en billig. Jag har tyvärr inte undersökt möjligheterna att få det åtgärdat. Jag tänkte mest att det är kanske så det är.
Där blev det ett missförstånd, visst, jag kanske uttryckt mig klumpigt.Fujim skrev:
Vill inte förringa ditt problem men du har faktiskt tokfel om att hållbarheten minskar med kortare säng.
Skulle nog snarare säga att den förlängs. Fjädrarna sitter lite tätare på 208 än på 210 så belastning på varje enskild fjäder blir lägre.
Jag skulle inte ha bråkat särskilt mycket. Grabben kanske blir 195-200 men han får ju ändå plats i sängen.
Med livslängden på sängen menar jag inte alls hållbarheten på fjädrar etc, utan den tid som sängen kan komma att vara i bruk hos oss.
Tror du skulle ha goda möjligheter att få produkten reklamerad om du involverade en jurist. Som många sagt finns en grad av avvikelse man måste kunna förvänta sig som konsument. En extra lång säng (måttbeställd eller ej) är dock något som förväntas hålla minst en viss längd eftersom den uteslutande köps just för att normallånga sängar inte passar användaren.
Hade den varit något för lång, haft avvikande höjd, färg, material eller till och med utseende hade varit svårare att få reklamerat i det här fallet, men att en extra lång säng är för kort är annorlunda.
Hade den varit något för lång, haft avvikande höjd, färg, material eller till och med utseende hade varit svårare att få reklamerat i det här fallet, men att en extra lång säng är för kort är annorlunda.
