42 262 läst ·
159 svar
42k läst
159 svar
Måttbeställd säng håller inte måttet
Det där stämmer inte och av länken du själv gav framgår det tydligt att den är upphävd. Vad som gäller nu har jag angivit i mitt tidigare inlägg.M MrDizzy skrev:
Även jag var tvungen att mäta, men orkade inte lyfta ur madrassen ur ramen, utan mätte uppifrån. Kan inte svära på att jag mätt korrekt. Har en 10 år gammal ikea resårbotten och bäddmadrass, samt sängram. Får insidan av sängramen till 200, resårbotten till 197 och bäddmadrassen till 194-195. Tvivlar på att den sista kommer att sätta sig mer!
Hoppas det löser sig för dig, tycker alla madrasserna ska ha samma och beställda mått!
Hoppas det löser sig för dig, tycker alla madrasserna ska ha samma och beställda mått!
Tack, jag är iaf inte helt ensam i den här situationen.B Badrumsrenovering skrev:Jag är i din sons längd och det är stor skillnad på 200 och 210 cm.. Jag skulle inte nöjt mig med 204 cm.
De tar väl tillbaka den och så får du rätta måtten.
Köpte en Ekens säng och de levererade en felaktig modell, sängbutiken bytte direkt då vi upptäckte det. Det är ju som att sälja skor i storlek 40 när man beställt storlek 42
Bra jämförelse med skostorleken!
Jag ringde butiken max 5 minuter efter att sängen stod på plats då sonen kastade sig på den..och den verkade lite kort..
Det var bara börja mäta både honom och sängdelarna.. och så var tärningen kastad.. Det drogs igång en karusell med måttagningar och mailande..
(PS Ekens hade kostat ytterligare ca 10.000, om jag inte missminner mig, jag har ju kollat marknaden i våras)
Tack för att du delar med dig..E Ekedal skrev:Synd att merparten av diskussionen handlar om huruvida sängen behövs eller ej. Frågan är ju gällande att den inte stämmer med det du beställt.
Roligt med alla förståsigpåare som har teser om huruvida sonens växt kommer gå.
Hursom, Produkten du beställt lever ju inte riktigt upp till specifikationerna. 2 cm hade jag kunnat leva med. Men när madrassen diffar 6cm så är det ju snudd på att beställningen är meningslös.
Personligen hade jag försökt få till en överenskommelse att få en ny madrass som är 210cm och ett avdrag på det du betalat, alternativt hävt köpet/gett dem en chans att leverera om allt.
Viktigt att komma ihåg att du inte gjort något fel utan företaget/leverantören. Krasst tänk är det ju deras problem att lösa så att du får en produkt som lever upp till det du beställt.
Ja, jag kan bara hålla med, mycket som avhandlas här, utöver /utanför kärnfrågan.
Häva köpet tror jag inte de går med på, pga avvikelsen på själva stommen menar de är helt omöjlig då fabrikens maskiner jobbar efter förinställda mått. Jag välkomnat de att komma ut, mäta själva, de har inte kunnat hinna med det ännu (på två veckor).
Sedan resårbotten är än lite kortare och bäddmadrass likaså, med ytterligare några cm.
Jag tänker lite som du, vill ha resårbotten och sängmadrass utbytta till 210. Nedersta, dvs stommen kan jag gå med på behålla (försöker jämka, mao, så vi får till en ok lösning).
Prisavdrag hjälper inte mig, om sängen ska bytas om 3-4 år, behöver då lägga ut uppemot 9-10.000 (för en lågprissäng). Jag vill ha rätt längd, den jag beställt.
Tack för support, snälla du!
Jag hänger inte riktigt med i tankegången här.BeaumontX skrev:
Vad heter lagen du hänvisar till? Jag kan ju leta rätt på den och läsa på, tänker jag.
Jag är helt ointresserad av prisavdrag, iaf så länge jag kan få en säng som mäter 210 (de övre två delarna åtminstone, med de största avvikelserna, som sagt var).BeaumontX skrev:
Konsumentköplagen (2022:260). Du hittar den på exempelvis Riksdagens hemsida. Viktigt att denna är ny från 1 maj i år. Någon skribent hänvisade till gamla KKöpL (1990:932), men den gäller inte längre. Det är bra att ha med sig om man söker på nätet efter förslag och rekommendationer. Är de äldre än 1 maj i år så är det inte säkert att de är korrekta längre.65starss skrev:
Lite förenklat, om köpet hävs för att måtten är fel, dvs leverantören tar tillbaka sängen och du får dina pengar tillbaka. Då har du även rätt att få skadestånd från leverantören för att få ersättning för att du köpt en likvärdig säng från någon annan men den var dyrare. Leverantören ska alltså inte bara betala tillbaka de pengar du betalade för sängen, de ska även betala dig för mellanskillnaden mellan deras pris och vad en ny leverantör tog betalt för en likvärdig säng.
Tack, även jag har gått och tänkt på det, HUR mätningen ska göras på rätt sätt..hm..BeaumontX skrev:
Ja, det känns verkligen tagen ur luften. Dock skulle jag personligen nog innan de kommer ut säkerställa:
1. Hur ska det mätas för att kontrollera sängens bredd. Tex, är det på sidan eller ovanpå osv.
2. Vad ska ske om det visar sig att sängen är mindre än 210 cm. Ska en omleverans med en ny säng med rätt mått göras då? Finns det några felmarginaler de anser vara acceptable? Nu verkar ni bara vara överens om vad som ska ske om du har fel (dvs att du ska ersätta de med 1000 kr).
Felmarginaler, tolerans, avvikelse och dylika termer har inte förekommit, öht.. Jag la märke till det och tänkte låta bli lägga ord i deras mun. Det är väl de som ska ha koll på sin branch och dess standard.
PS Jag har i n t e gått med på att betala 1000 kr för hembesöket, nej.
Bilden här nedan har butiken mailat till mig, för att visa, hur de vill att jag ska ta mått.
(Det blev många bilder, och hur de än instruerat, är stomme etc för kort)
Tackar för tydliga svar.BeaumontX skrev:
Konsumentköplagen (2022:260). Du hittar den på exempelvis Riksdagens hemsida. Viktigt att denna är ny från 1 maj i år. Någon skribent hänvisade till gamla KKöpL (1990:932), men den gäller inte längre. Det är bra att ha med sig om man söker på nätet efter förslag och rekommendationer. Är de äldre än 1 maj i år så är det inte säkert att de är korrekta längre.
Lite förenklat, om köpet hävs för att måtten är fel, dvs leverantören tar tillbaka sängen och du får dina pengar tillbaka. Då har du även rätt att få skadestånd från leverantören för att få ersättning för att du köpt en likvärdig säng från någon annan men den var dyrare. Leverantören ska alltså inte bara betala tillbaka de pengar du betalade för sängen, de ska även betala dig för mellanskillnaden mellan deras pris och vad en ny leverantör tog betalt för en likvärdig säng.
Hm..då förstod jag rätt, ändå, om mellanskillnaden.
Det är ju alltid värdefullt att vara välinformerad, i alla lägen.
Jag tror dock inte att just detta (häva detta köp + inhandla ny säng) blir aktuellt här. Då skulle vi även stå här helt utan säng i 6-8 veckor som är leveranstiden för en ny.
Jag har inget entydigt svar, det enda som går att läsa på hemsidan har jag bifogat här.BeaumontX skrev:
Leveranstid var 6 veckor, med vald klädsel, sort av bäddmadrass, etc.
Jag tror du tänker rätt där, prisavdrag är inte rätt väg för dig i detta fall.65starss skrev:
Jag har funderat vidare ett par varv hur jag skulle tolka lagen till min fördel (vilket så klart inte nödvändigtvis skulle vara hur en domstol skulle se på saken vid en rättslig prövning) om jag var i samma situation i en dialog med leverantören.
1. Om (vilket är ett väldigt stort om) jag har tolkat standarden rätt så är 2 cm inom feltoleransen. Således skulle fokuset ligga mer på att hävda fel i vara på de övriga delarna.
2. Det är svårt för leverantören att hävda att felet är ringa på övriga delar då de ligger utanför feltoleransen. Då skulle man alltså att ha rätt att häva köpet om leverantören inte kan åtgärda felet eller göra en omleverans med korrekta mått.
3. Enligt 5 kap. 9 § för köpet hävas även för andra varor köpet avser, om det inte skäligen kan begäras att konsumenten ska behålla dem. Det går knappast skäligen att begära att du ska försöka köpa delar till en komplett säng från olika leverantörer, då det kommer vara nästan omöjligt att få samma färg, utformning, material osv. Så även, om det i ett senare tillfälle vid hävning, skulle hävda att den delen är det inget fel på botten så ska även den hävas enligt lagen. Då sängen troligen köpts som ett paket anser jag egentligen att det redan där är tydligt att det är allt eller inget, men lite hängslen och livrem.
4. Enligt 5 kap. 4 § 3 st ska avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid efter det att konsumenten framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten. Eftersom det börjar dra ut på tiden skulle jag nog börja hinta om detta i dialogen.
5. Jag skulle nog också börja hinta om att det är av väsentlig olägenhet att stå utan säng för sonen, då det inte går att bruka den då det vid ett eventuellt hävande kan blir att ni får stå för slitage/nyttjande över den tid då sängen brukats.
Om jag ställer frågan så här: Kunde ni på webbsidan välja måtten eller var ni tvungna att kontakta leverantören för att få de exakta mått ni önskade?65starss skrev:
Som en bisats, men detta är du säkert redan medveten om, detta rör inte öppet köp utan en reklamation. Så undvik att i kontakterna med leverantören använda dig av benämningen "öppet köp" utan var tydlig med att du reklamerar sängen.
Av vad jag har förstått har de erbjudit sig att komma ut och mäta, men vill du betalar en ersättning på 1000 kr om det (enligt dem) visar sig att måtten är de korrekt. Du har efter detta försökt boka tid med dem för att de ska komma ut och mäta. Jag skulle då hävda att du genom konkludent handlande har gått med på att betala avgiften i ett sådant scenario.65starss skrev:
Redigerat:
Jag har fått en länk och hittat sis-standarden för sängar och madrasser, men tänker inte köpa pdf-et för 667 kr.BeaumontX skrev:
Min egen uppfattning är att toleransen kan mkt väl vara mindre än 2cm, och den tanken slog mig när jag läser här att många, av pur nyfikenhet, gick och kontrollmätte sina sängar; samtliga hade måttat det de köpt, inga har nämnt avvikelse, inte ens med halv cm. Mio, Ikea, Eken, Hästens minns jag mättes här i tråden, av flera.
Således är vår säng definitivt fel på och därtill ditt förslag om att lägga fokus på dem två delar med större avvikelse än 2 cm låter mest vettigt, helt klart.
Fast det är ju det de säger?BeaumontX skrev:
Spontant vill jag börja med att det känns lite oklart vad det egentligen är du önskar ska ske? Att åtgärda det du mot leverantören har hävdat är ett fel känns inte troligt att det går, sängen är som den är, så att säga. Om nu tillverkaren hävdar att den är enligt måtten, så låter det inte som att en omleverans kommer att göra någon skillnad. Så då återstår prisavdrag eller hävning. Är det vad du är ute efter?
Som en tidigare skribent varit inne på känns det lite oklart om det verkligen är en måttbeställd säng eller om du beställt en säng som hade be mått du önskade. Nu kanske detta egentligen inte har betydande avgörelse i ditt fall. Jmf exempelvis om det hade varit en bänkskiva som ska fästas i väggen på vardera sida, då hade 2-3 cm skillnad varit av väsentligt betydelse eftersom det inte gått att montera en skiva med en sådan avvikelse.
Tittar jag på bilden över bottnen så tycker jag ändå att det ser ut som sängen passerar 208 cm, ser snarare ut som 208,5 cm där. 1,5 cm avvikelse skulle vara 0,7%. Skulle vi omsätta det i pengar i förhållande till inköpspris skulle det vara 56 kr. Skulle vi gå på din "extremaste" avvikelse och säga att den faktiskt är 207 cm, så skulle det bli 120 kr. Så även i det fallet kan man konstatera att det är en minimal avvikelse.
Eftersom vi fått en ny Konsumentköplag i år, är det av betydelse vilket datum det faktiska köpet gjordes. Men jag läser första inlägget som att både beställning och betalning gjordes i juni. Då skulle det vara nya Konsumentköplagen som är gällande.
Av 4 kap. 1 § framgår:
Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet.
Så man kan absolut förvänta sig att måtten ska överensstämma med det utlovade. Däremot finns det alltid en accepterad nivå av avvikelse. Exempelvis, köper man en lyktstolpe på 3 m kan han inte hävda fel i varan för att den visar sig vara 3000,1 mm. Överdrivet exempel, men tror själva poängen blir tydlig. Vad som är acceptabelt måste avgöras från fall till fall, kan inte påstå att jag är insatt i "säng-branschen" bra nog för att avgöra ditt fall. Personligen skulle jag inte satsa allt för mycket på att en domstol håller med om att i detta fall är avvikelsen utanför acceptabla toleransnivåer. Tänk på att leverantören kommer, precis som du, att mäta på sådant sätt som ger de bäst fördel. Vilket kommer innebära att enligt dem kommer avvikelsen vara ännu mindre än den du uppmätt.
Men även om du skulle få gehör för att varan är felaktig så framgår det av 5 kap. 10 §:
Konsumenten får inte häva köpet om näringsidkaren visar att felet är ringa.
Jag tror nog man ändå får anses att felet är ringa. Sängen går att använda, utan problem idag. Det är endast i en hypotetisk framtid där sonen skulle vuxit så mycket att sängen blir 2 cm för kort som någon faktisk olägenhet uppstår. Så hävning är inte möjlig, utan då kvarstår prisavdrag. Men som framgår av uträkningen ovan så kommer det knappast röra sig om många kronor.
Jag skulle påstå att den rättsliga vägen innehåller stora risker (dvs att du förlorar) och små vinster (dvs att du inte kommer få speciellt mycket vid en vinst). Det är därför svårt att rekommendera den vägen. Istället kommer jag tillbaka till inledningen av mitt svar, fundera på vad du egentligen vill. Kanske kan du få, som någon tidigare skribent var inne på, ett täcke eller liknande som kompensation? Är det en vara leverantören ändå har i lager, blir inte kostnaden så stor för denna och du behöver inte känna att du gick ur det hela som en förlorare.
EDIT: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår.
T: Att du skulle betala 1000 kr för att de ska själva mäta sängen känns absurt. Varför skulle de tycka att du skulle göra det? Däremot kan det vara rimligt att de kan kräva ersättning för kostnader de haft om det visar sig att det inte var något fel. Men knappast rimligt att du ska ligga ute med pengarna medan utredningen pågår
65starss skrev:
65starss skrev:
Exakt.65starss skrev:
Problemet jag har fått på halsen nu är att det aldrig passar de att komma. Vad jag än erbjuder för tider (fm, lunchtid, sen em) att ta emot dem så har det inte passat, och vid det här laget har det gått två veckor..DET gillar jag inte, då ärendet med foton på mått i 10 varianter de begärt tog sin början redan i juli.[/QUOTE]
Ä
Skäligt? Är det skäligt att bråka om två centimeter på en säng? Ja det kan man kanske tycka. När blir det inte skäligt då? En centimeter? En halv? För självklart finns det de som bråkar om mindre mått än två centimeter.BeaumontX skrev:
Att TS menar på att denne har mätt rätt betyder ju inte att så är fallet. Uppenbarligen så mäter folk som arslen då inte ens sängtillverkaren rodde det i land (ja jag tror TS har koll på sitt måttband).
Självklart ska det vara en aningen betydande summa för att de ska komma på ett hembesök om det visar sig att du inte kan hantera ett måttband eller följa simpla instruktioner om hur du ska mäta.
Du har dock en jävligt bra poäng i att det ska vara glasklart om vad som gäller innan de kommer.
Redigerat:
Det kan jag sympatisera med, i alla fall i det skede ni befinner er i just nu.65starss skrev:
Jag, tror, att jag i ett tidigare inlägg också framförde att jag egentligen inte ser varför avvikelsen skulle vara så stor. Men då det verkar finnas en branschstandard på acceptabla toleransnivåer (med samma brasklapp som tidigare att jag inte läst hela och kan ha tolkat fel de delar jag fick tag i), så spelar det ingen roll i ditt fall att andra leverantörer har en bättre precision i sina tillverkningsprocesser. Detta är rent juridiskt (vilket jag mest fokuserat på mina svar), men kan på ett moraliskt plan hålla med dig.65starss skrev:
JMin egen uppfattning är att toleransen kan mkt väl vara mindre än 2cm, och den tanken slog mig när jag läser här att många, av pur nyfikenhet, gick och kontrollmätte sina sängar; samtliga hade måttat det de köpt, inga har nämnt avvikelse, inte ens med halv cm. Mio, Ikea, Eken, Hästens minns jag mättes här i tråden, av flera.
Det råder begreppsförvirring här, ang vad som menas med specialmått, måttbeställd säng, standardmått etc.BeaumontX skrev:
Om jag ställer frågan så här: Kunde ni på webbsidan välja måtten eller var ni tvungna att kontakta leverantören för att få de exakta mått ni önskade?
Som en bisats, men detta är du säkert redan medveten om, detta rör inte öppet köp utan en reklamation. Så undvik att i kontakterna med leverantören använda dig av benämningen "öppet köp" utan var tydlig med att du reklamerar sängen.
Inte minst deras hemsida bidrar till detta. Måtten väljs där i en rullande list (alltså inget individuellt mått jag kom upp med). Jag ringde och gjorde beställning efter att vi har diskuterat hårdhet, div tygval, div bäddmadrasser och ben. Beställde med 6 v lev, betalade samma dag.
Alldeles riktigt, detta handlar inte om öppet köp, och jag döpte mina mail redan fr början till Reklamationsärende (när jag väl kollat lite vad som är vad och ringt en konsumentvägledare).
Jag letade info på deras hemsida och fann att de menar att "lagerförda varor" utgör en kategori och allt annat menar de är "specialbeställningar", därför klistrade in den bilden; de själva kallar min säng för en specialbeställning.