41 306 läst ·
159 svar
41k läst
159 svar
Måttbeställd säng håller inte måttet
Tack för svar!yonna skrev:
Jag vill inte tänka på framtiden redan nu, med denna utgiften, inte.
Denna sängen har jag tänkt duger ett antal år framöver. Kortare säng = kortare framtid för den. Det är mitt problem.
Sonen kastade sig på sängen så fort vi fick upp den på benen. Jag såg i samma ögonblick att den var i det kortaste laget. Därför började jag ta mått, ifall något blev fel...det är inte så att jag kontrollmäter saker, bara för att.. översta visade sig vara 204 cm (isf 210 som beställts), när jag väl såg det så mätte jag resten med och ringde säljaren. Det var så allt började, i juli.H Harald Blåtumme skrev:
Sen fick jag olika direktiv var och hur mäta, ett antal ggr.. vilket jag följde. Sängens delar är olika mkt för korta jfrt m vad som specialbeställdes, nämligen 210 cm. Oavsett hur, var, med vilka måttband vi mätte.
De (säljaren och fabriken) har inte nämnt en enda gång att avvikelse med ngra centi på stommen var ok eller att jag behövde acceptera det. Det enda de meddelat var att bäddmadrassen (som är 204) skulle nog töja ut sig.
Medlem
· Stockholm
· 4 488 inlägg
Lider med TS. Jag tror sängstommen på 208cm går innanför toleranserna, men bäddmadrassen!! Den ska ju för tusan vara 210 prick!
Försök få firman att göra en ny riktig bäddmadrass mer extra stuns i ytterändarna, där sängstommen ändå viker av och är mjukare.
Jag hoppas, men tror inte de gör en ny säng, men en bäddmadras som uppfyller kraven med råge (210 lång och styvare/tjockare ändar) tycker jag kan krävas!
Försök få firman att göra en ny riktig bäddmadrass mer extra stuns i ytterändarna, där sängstommen ändå viker av och är mjukare.
Jag hoppas, men tror inte de gör en ny säng, men en bäddmadras som uppfyller kraven med råge (210 lång och styvare/tjockare ändar) tycker jag kan krävas!
Tack och tack snälla, för att du tog dig tid att ta mått på er säng!mnils skrev:Håller inte med, är själv 191cm lång och jag köper inget annat än 220 långa sängar. Att ligga i en 200 som brukar finnas på hotell känns bra fattigt benen sticker ut eller så får man köra upp huvudet i väggen/huvudgaveln. Även katterna gillar 220 för det blir bra plats för dem vid tantens benända, hon når inte att sparka på dem.
Mätte vår 220 långa resårbotten och den är precis 220cm lång, kommer från Vilax i Staffanstorp.
Katterna våra har jag inte ens tänkt på, även de skulle rymmas bättre, såklart
Bild på våra huliganer
Jag har uppfattat det som specialbeställning, fick välja mått och kvalitet på allt, in i varenda detalj.J Jesper Karlsson3 skrev:Du får det att låta som att du beställt en måttanpassad säng. Är det inte så att du beställt en 210 säng hos en leverantör som erbjuder detta? Viss skillnad kan jag tycka om sängen är specialtillverkad enligt dina önskemål eller om du köpt standard mått. Oavsett lär du ju inte komma mycket längre med detta än ett eventuellt prisavdrag om säljaren är schysst.
Det väsentliga är väl ändå att en 210 säng ska vara just 210. Oavsett om vi kallar det för standard- eller specialmått.
Jag blev nyfiken och kontrollmätte våra sängar. Sammanlagt fem resårbottnar från Mio, Ikea och Hästens. Alla skulle vara 200 och var prick 200. Bäddmadrasserna var någon cm kortare eller längre, men sängstommen i botten exakt.
Fast yrka på prisavdrag eller något extra täcke eller lakan istället för leverans av ny säng (som nog har samma mått) Jag är 190 och har aldrig behövt längre än 200, och även om du fått svar från en som vill ha längre tror jag att han är ett undantag. Och hur som helst spelar de två saknade cm ingen praktisk roll.
Fast yrka på prisavdrag eller något extra täcke eller lakan istället för leverans av ny säng (som nog har samma mått) Jag är 190 och har aldrig behövt längre än 200, och även om du fått svar från en som vill ha längre tror jag att han är ett undantag. Och hur som helst spelar de två saknade cm ingen praktisk roll.
Tack, äntligen ett konstruktivt förslag!Workingclasshero skrev:
Lider med TS. Jag tror sängstommen på 208cm går innanför toleranserna, men bäddmadrassen!! Den ska ju för tusan vara 210 prick!
Tack för att du besvärade dig med kontrollmätning, och se, samtliga dina höll måttet. Ungefär som man kan förvänta sig, tycker jag.Hep skrev:
Jag blev nyfiken och kontrollmätte våra sängar. Sammanlagt fem resårbottnar från Mio, Ikea och Hästens. Alla skulle vara 200 och var prick 200. Bäddmadrasserna var någon cm kortare eller längre, men sängstommen i botten exakt.
De saknade centimetrarna kommer spela roll först när sonen vuxit sig längre (om och när han väl gör det) och en vacker dag känns sängen för kort.
Hela vitsen med 210-säng var att gardera sig inför framtiden.
Klart du ska ha det du beställt och lägg kraft på det.
Men lägg inte för mycket fokus på, och oroa dig för, hur illa det kommer bli när han faktiskt växer ur sängen. Det blir troligen inget praktiskt problem förrän han närmar sig två meter, och med tanke på era längder är oddsen för det enormt små.
Men lägg inte för mycket fokus på, och oroa dig för, hur illa det kommer bli när han faktiskt växer ur sängen. Det blir troligen inget praktiskt problem förrän han närmar sig två meter, och med tanke på era längder är oddsen för det enormt små.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Sambon är 194 cm och sov i 200 cm lång (90 cm bred) säng tills han var ungefär 25 år. Men då blev det en 210 cm säng hemma men det har ju gått bra att sova i 200 cm hos andra och på hotell så länge det inte är en fotgavel. Naturligtvis har han inte några 10 cm ovanför huvudet utan det är ju bara några enstaka cm.
När det gäller hur mycket mer din son kommer att växa så kan det vara bra att veta att normalt växer barn 6 cm/år men i samband med puberteten växer de 12 cm/år i två år och därefter 5-10 cm till.
När det gäller hur mycket mer din son kommer att växa så kan det vara bra att veta att normalt växer barn 6 cm/år men i samband med puberteten växer de 12 cm/år i två år och därefter 5-10 cm till.
Detta är pinsamt. Hoppas du får betala 1000 lappen65starss skrev:
Vad kan jag göra, tacksam för era synpunkter!
Bakgrund:
Sonen, i juni fyllda 15, mäter 187 cm, ny säng behövs.
Genomsöker utbudet, erfar att längre än 200 cm sängar finns (210 och 220), men med ett prisläge 15.000 kr och uppåt.
Vi ser att 210 lång säng är det vi får plats med. Kollar vidare, googlar, frågar i inredningsforum om tips .. Glad att äntligen hitta en leverantör som går att beställa en hos, för "bara" 8500 kr. Men då blir det modell kontinentalsäng, deras enda möjlighet. Ok, säger vi, fortf överkomligare i pris än alla andra leverantörers. Beställt rubbet och betalt i juni, med leveranstid ca 5 veckor. Ok, pojken är på sommarlov, bara den hinner komma till skolstarten, säger vi.
The issue:
Yes! Sängen levereras redan i juli, toppen! Jättestort pjäs! Grabben kastar sig på den och stortrivs. Det gör inte jag; sängen verkar ju lite för kort, ser det meddetsamma. Chockad börjar jag ta mått; själva sängbotten (längst ner) visar sig vara 208 cm. Resårbotten (ovanpå) är 206 cm. Bäddmadrassen 204 cm.
Ringer företaget, talar om att sängen är för kort, inte 210, någon av delarna. Som vi alltså måttbeställt.
Karusellen går igång med foton på måttagning med div måttband, till säljaren, som kontaktar fabriken..mailar fram och tillb ett antal ggr.
Jag framhåller att ingen använder sängen förrän detta fått en lösning. Vi kan avvakta, iaf fram till skolstarten. Jag vill ju ha en 210 säng, helt enkelt.
Säljaren försöker vara tillmötesgående, vi mäter allt igen.. och igen.. fabriken hälsar att maskinerna har måtten för inställda.. ja, ni förstår..
Men sängens alla delar är likförb..t för korta.
Problemlösning, hur?
Finns det felmarginal att tala om här, som jag måste acceptera (även om hela vitsen med att måttbeställa är just att det ska vara ett exakt mått)?
Vad för lösning skulle ni föreslå i detta läge?
Händer nu:
I veckan kommer en säljare och mäter själv sängen här hos oss (om måtten stämmer, 210 cm, vill de ha 1000 kr för besväret, har de mailat), men inget sagts om vad som görs sedan.
Hade sängen beställts för en fullvuxen person, då hade man kanske tänkt annorlunda och accepterat läget.
MEN för mig som förälder till en 15-åring som troligen kommer att växa ytterligare, är detta INTE optimalt. Några centi kortare säng kan betyda tidigare behov av inköp av en än längre säng ju, och den tiden vill man inte tidigarelägga.
(PS: nu har skolan startat och sängen använts i 5 dagar redan. Vilket jag ville undvika in i det sista..)
Tacksam för input och råd och förslag, vad göra.
[bild] [bild] [bild]
Jag oroar mig inte, inte i nuläget. Men har ingen lust att skaffa en ny säng om bara några få år. Men vi är ju inte där än.Hep skrev:
Jag hade önskat att centimetrarna var på min sida och läget varit ett annat. Nåja. Som tur är, allt står inte och faller pga 8500 kr. Men rätt ska gärna vara rätt.
Än så länge har vi ägnat oss åt mätningar, och jag är öppen för förslag på en lösning. Har ej bestämt ställt krav, men använde ordet reklamation i mailväxlingen.
Säljaren vill alltjämt komma och kontrollmäta, och det får de göra, men än har de inte accepterat mina förslag på tidpunkt; vare sig kvällstid ell fm-tid..
Inget händer och jag börjar bli frustrerad (och DET hade jag ställt krav på, nämligen att detta ska ordnas innan skolstarten -sängen stod oanvänd därför, ända fram till förra veckan).
Någon här föreslog att de levererar iaf en ny bäddmadrass som är 210 ( isf som nuvarande, 204), det kanske är en bra idé, till att börja med.
Vad är det som är pinsamt?V Villaägarenr1 skrev:
Att sängen inte håller måttet?
Och varför hoppas du på att jag ska betala 1000 för?
Sängen är uppmätt så som de har bett om efter att jag ringt och påtalat problemet, filmat mätningen så som de har bett om, mätt igen, filmat igen, med olika måttband..lånat grannen med sitt (ett tredje) måttband, han mätte och fick samma.. och tänk, sängen blev inte längre för det..
Din kommentar skulle du kunnat bespara oss.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
ISO 2768 säger ju följande, men sedan vet jag inte om den är relevant här, men det är ju den standard man vanligtvis hänvisar till på ritning. Men den gäller ju huvudsakligen för detaljer tillverkade av metall genom skärande eller avskiljande bearbetning.
Vi får faktiskt hem en måttbeställd säng på torsdag, så kan ju mäta upp hur Compactbeds är.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi får faktiskt hem en måttbeställd säng på torsdag, så kan ju mäta upp hur Compactbeds är.