42 258 läst ·
159 svar
42k läst
159 svar
Måttbeställd säng håller inte måttet
Exakt. Ungefär som om jag ber brädgården kapa till panel åt mig på 210 cm och de levererar 204Scouten skrev:
Håller inte med, är själv 191cm lång och jag köper inget annat än 220 långa sängar. Att ligga i en 200 som brukar finnas på hotell känns bra fattigt benen sticker ut eller så får man köra upp huvudet i väggen/huvudgaveln. Även katterna gillar 220 för det blir bra plats för dem vid tantens benända, hon når inte att sparka på dem.H Harald Blåtumme skrev:
Mätte vår 220 långa resårbotten och den är precis 220cm lång, kommer från Vilax i Staffanstorp.
Han sover jättegott, just nu, absolut.perra i skogen skrev:
Har väldigt svårt att se att 2-3 cm skulle kunna påverka hans möjlighet till att sova gott. Speciellt om ni inte har någon sänggavel i fotändan.
Tror nog även tillverkaren kommer att anse att dessa mått är helt ok. Att bäddnadrasser osv är lite mindre än själva sängen tycker jag är något som är vanligt.
Mitt problem är att sängen riskerar bli för kort innan man vet ordet av.
Hade det varit en färdigvuxen person, då hade jag aldrig oroat mig öht.
Nu gäller frågan om vad måttbeställning spelar roll, om måtten inte hålls.
Om måtten varit mindre viktigt, hade jag lika gärna kunnat köpa en 200 säng, för väsentligt mkt billigare. Han hade sovit gott i den med, just nu.
Hela idén med en längre säng var ju framförhållning, vinna lite tid; han kan växa mer och fortf ha en bra säng med bra längd.
De rekommenderar att man har 10 cm extra både upptill och nertill. Nu har vi begränsat med plats, därför tog jag 210 cm (inte 220)
Tack, exakt, det är det frågan gäller; hela vitsen med specialbeställningen var ju att få säng med specialmått. Vilket jag inte fick.A August Eriksson skrev:
Med följden att sonen riskerar växa ut sängen snabbare och behov av sängbyte kommer uppstå tidigare.
Alldeles oavsett hur bekväm den är i nuläget.
Det är rimligt med prisaavdrag då TS inte fått det som beställts. Vad gäller framtiden kommer troligen sonen inte nöja sig med den bredden. Mina tonåriga barnbarn har 120-140 breda sängar vilket numera tycks ha blivit standard.J Jesper Karlsson3 skrev:
Har man inte ganska ofta vuxit nästan klart vid 15? Hittade denna på 1177, så kan man kanske få en uppfattning om hur sannolikt det är han blir så mycket längre.
"Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden. Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran."
Troligen normalfördelat enligt ovan så mest sannolikt de hamnar nånstans i mitten och inte vid extremerna +/-10 heller. Sen kan det ju vara ett uddafall, men svårt om man alltid ska planera allt efter dessa.
Sånt kan de lyxa med när de betalar för sig själva.
"Gör så här: Lägg ihop föräldrarnas längder. Dra ifrån 13 centimeter för en flicka eller lägg till 13 centimeter för en pojke. Dela sedan med två. Så får du fram den så kallade medelföräldralängden. Nio av tio barn får en längd som hamnar i intervallet tio centimeter över eller tio centimeter under den siffran."
Troligen normalfördelat enligt ovan så mest sannolikt de hamnar nånstans i mitten och inte vid extremerna +/-10 heller. Sen kan det ju vara ett uddafall, men svårt om man alltid ska planera allt efter dessa.
Nöja sig... nu kommer jag låta gubbig men vafan, skulle aldrig få för mig köpa ny säng till barnen för att de inte "nöjer sig" med en bredd som är fullt adekvat, så länge de kan sova gott där i övrigt.yonna skrev:
Bra information om längder på barn, men TS fråga var ju inte ”Hur långt kommer mitt barn bli?”. Frågan var, hur lång bör en 210 cm lång säng vara?engs skrev:
Har man inte ganska ofta vuxit nästan klart vid 15? Hittade denna på 1177, så kan man kanske få en uppfattning om hur sannolikt det är han blir så mycket längre.
Nöja sig... nu kommer jag låta gubbig men vafan, skulle aldrig få för mig köpa ny säng till barnen för att de inte "nöjer sig" med en bredd som är fullt adekvat, så länge de kan sova gott där i övrigt.
Först, Kontrollmät stommen med annat måttband eller måttstock får du samma resultat då så stämmer inte måtten och då skall du ha pengarna tillbaka eller att det löser problemet. MEN måtta med ett annat verktyg längs ned vid benen. Det är måttet som är relevant inte skumgummi och tyg
Tack för dina synpunkter; det var exakt så jag mätte, undertill längst ned, där stommen går att känna gnm tyget. Tog mått med flera olika måttband, med samma resultat. På dem fotona fick jag respons/ instruktioner med bilder fr fabriken att mäta lite högre upp från nederkanten sett. Sagt och gjort, sängen fortf kortare än 210.bHANS skrev:
Måtten stämmer inte överens med beställningen, that is it.
Ja, jag har all konversation skriftligt, självfallet.Scouten skrev:
Frågan är om jag har rätt att begära pengarna tillb eller en ny säng.
Sängen är en fristående kontinentalsäng, ska inte in i någon ram.perra i skogen skrev:
Hur lång kommer grabben bli tror du?
Tror du han ramlar av sängen för den råkar vara ett par cm kortare?
Tror nog ni får acceptera dessa mått, är ju inga snäva toleranser på mjuka sängdelar.
Antagligen är den 208 lång för att kunna passa i en sängbotten som är 210.
Ungefär som när man beställer fönster, dom är ju alltid lite mindre än måtten, just för att dom ska passa i hålen.
Stommen bör väl vara 210, inte bara mjukdelarna, anser jag.
Beställde 210 x 105 på samtiga delar. Stommen bör vara 210 då (mjukdelarna töjer ut sig, enligt fabriken -men med hela 6 cm på bäddmadrassen?- det var det de sa iaf)perra i skogen skrev:
Det är själva vitsen med måttbeställning, det ska väl inte vara "på ett ungefär".