E elmont skrev:
Poängen är, risken med utmattade diazed säkringar är försvinnande låg Och skulle man ha utmattade diazedsäkringar kanske man ska se över sin anläggning för då finns det ett fel i den.
Och att laga det som är helt, oavsett hög eller låg kostnad, tycker jag är helt bortkastat.
Och utan kraftig överlast håller en diazed hur länge som helst, i alla fall över 100 år.
Men, att/om man har utmattade säkringar är ju inget som syns. Men att en säkring någon gång, per år kanske, blir utsatt för överlast behöver ju inte betyda fel på anläggningen. Ibland går säkringar. Oftast pga. överlast för att någon råkar koppla in ett storförbrukare för mycket. Men av samma anledning går ju en säkring varm, utan att gå sönder.
Även det nog är liten risk, som du säger. Så kan jag bara inte begripa varför det skulle vara dumt att ta det säkra före det osäkra. Särskilt då det nästan är gratis att göra det någon gång vart 5-10:ånde år.
 
Vid hög belastning så glöder tråden i säkringen och kommer så småningom att oxidera bort. Den kommer även att fastna i sanden och när den säger upp sig, så poppar inte ögat ur. Klart vid höga belastningar och huvudsäkringarna sitter i ett skåp ute och kallt så kyls dom av. Det sker bara vintertid. Så inget fel att byta alla 3 om man har hög belastning vintertid och kostar kanske max 35 kr. Att byta i en central inomhus är en klar överkurs.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vid hög belastning så glöder tråden i säkringen och kommer så småningom att oxidera bort. Den kommer även att fastna i sanden och när den säger upp sig, så poppar inte ögat ur. Klart vid höga belastningar och huvudsäkringarna sitter i ett skåp ute och kallt så kyls dom av. Det sker bara vintertid. Så inget fel att byta alla 3 om man har hög belastning vintertid och kostar kanske max 35 kr. Att byta i en central inomhus är en klar överkurs.
Så om man har huvudsäkringarna inomhus (i källaren i detta fall), så är det lönt att byta dom, trots att de inte löst ut på väldigt många år?
 
TJA vad ska man säga om det, som sägs i tråden och det finns hög belastning, tex 16 säkring och 15 amp belastning. Kan med fördel kännas på propphuven om den är varm, ljummen gör inget, men het är inte bra. Nu är det så att en het propphuv kan bero på dåligt åtdragen huv och det blir liksom brännsår i topp och i botten ( passkontakten ) och den värmen fortplantar sig till anslutningarna/överfallen på säkringselementet. Detta brukar sluta med blåanlöpning och att kabeln brinner av p.g.a värmen som kan bli mycket stor och det börjar glöda och det brinner sönder och då är man illa ute.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.