A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Jag råkade ut för en mysko sak igår, när jag vaknade hade jag 15 grader inne 
Började felsöka och då hade en huvusäkring gått (16A), enda som finns på den fasen i övrigt är kök och arbetsrum, vid tillfället var endast en dator inkopplad samt en timer för elpatronen. Jag såg på timern att huvudsäkringen hade gått precis när timern slog till.
Inga fel någonstans, bytte huvusäkring och det fungerade utmärkt igen. Har aldrig haft några problem med detta förut, brukar va minst två datorer + en hel del belysning på samtidigt som elpatronen normalt sett.
Det riktigt konstiga är att Elpatronens säkring hade inte gått, inte helle rnågon annan som går på denna fas.
Så vad fick huvusäkringen att fara?
Är det så att en proslingsäkring kan mattas ut och inte klara den styrka den ska?
Började felsöka och då hade en huvusäkring gått (16A), enda som finns på den fasen i övrigt är kök och arbetsrum, vid tillfället var endast en dator inkopplad samt en timer för elpatronen. Jag såg på timern att huvudsäkringen hade gått precis när timern slog till.
Inga fel någonstans, bytte huvusäkring och det fungerade utmärkt igen. Har aldrig haft några problem med detta förut, brukar va minst två datorer + en hel del belysning på samtidigt som elpatronen normalt sett.
Det riktigt konstiga är att Elpatronens säkring hade inte gått, inte helle rnågon annan som går på denna fas.
Så vad fick huvusäkringen att fara?
Är det så att en proslingsäkring kan mattas ut och inte klara den styrka den ska?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
en porslinssäkring tål mindre överlaster i timmar men den mattas då, så det kan nog vara bra att byta huvudsäkringar då och då om man ligger på gränsen, särskilt om man tex tänkt åka utomlands ett par veckor på vintern :
porslinssäkringar tål mer överlast än vad automatsäkringar gör.
porslinssäkringar tål mer överlast än vad automatsäkringar gör.
Som tidigare talare sa, de mattas vid överlast. Du har säkert kört upp över eller nära 20A ett antal ggr (disk, spis, tvätt m.m. på samma gång) vilk et gör att den mattas av och kan sedan gå för mindre belastingar än 16A när den har blivit såpass nött.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Oki, då var det som jag trodde. Då ska jag med andra ord börja att byta ut dom inför varje vinter. Dom sitter uppe på vinden som är iskall och krånglig att ta sig in i
Bättre då att ta problemet innan det händer.
Har de gått konstant med lätt överlast kan det vara idé, men har de levt ett lugnt liv i svalhet håller de för evigt.
Jag skulle tro att dom levt ett lugnt liv men inte så lätt att veta vad som hänt senaste 45åren. Inget som strular i anläggningen nu i alla fall. Jag vill göra allt jag kan för att slippa strul som oftast kommer vid fel tillfälle. Säkringar är ganska billiga.Fotografen skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Vet inte hur en säkring ska kunna strula, blir det för hög belastning så brinner säkringstråden av, sedan är det mörkt, inget blinkande.
(nu kommer det säkert någon påpeka att går en huvudsäkring och med blandad en och trefas så kan det bli lite fenomen.)
Nej byt inte säkringar, jag har nog någon kvar sedan 1954 och har inte tänkt byta för säkerhets skull.
Har du inte JFB så lägg pengarna på en sådan i stället.
Protte
(nu kommer det säkert någon påpeka att går en huvudsäkring och med blandad en och trefas så kan det bli lite fenomen.)
Nej byt inte säkringar, jag har nog någon kvar sedan 1954 och har inte tänkt byta för säkerhets skull.
Protte
DE73 skrev:
JFB finnsprototypen skrev:
Vet inte hur en säkring ska kunna strula, blir det för hög belastning så brinner säkringstråden av, sedan är det mörkt, inget blinkande.
Protte
Ska ha hit en elektriker som byter passdelar så ska be han byta huvudsäkringarna samtidigt. Passdelen är för 25A vilket nätägaren kom på vid byte av elmätare. Huvudsäkringarna har dock varit 16A i 45år.J jonaserik skrev:
Tänkte byta passdelarna till 16A för att inte få ökade kostnader. Nätägaren bytte elmätare och såg att passdelen var 25A men abonnemanget är på 16A. Elen gjordes om slutet av 70-talet så det har varit så sedan dess. 16A har fungerat bra men kanske inte är framtidssäkert med tex elbil.J jonaserik skrev:
Om man ligger nära säkringarna märkvärde och kanske ibland lite över så kan de slitas av pulsande last (tex. element som slår av och på med termostaten hela tiden) då tråden/bandet i säkringen töjer sig och kryper sig en smula vid var laständring av värmen som går upp och ned i temperatur av strömvariationen och till sist får man en utmattningsbrott i tråden/bandet och när det väl släpper så eskalerar det fort till en full avbränd säkring.
Jag har tvingats åka 40 mil för att åtgärda en sådan sak i tjänsten - förvisso glasrörssäkring till en laddare som pulsade on/off i sin reglering...
---
liknade sak för att hantera att det inte går sönder i förtid kunde/kan man se på blinkade glödlampor för signalering inom järnväg där växlade man mellan 2 spänningar alternativt glödtråd med högre massa för att svalna långsammare så att glödtråden inte skulle bli för kall i läge 'släckt' utan fortfarande mer eller mindre glödande när det strömmatas igen - just för att minska på stressen med utmattningsbrott i glödtråden av temperaturcyklingarna som blir av blinkandet.
Jag har tvingats åka 40 mil för att åtgärda en sådan sak i tjänsten - förvisso glasrörssäkring till en laddare som pulsade on/off i sin reglering...
---
liknade sak för att hantera att det inte går sönder i förtid kunde/kan man se på blinkade glödlampor för signalering inom järnväg där växlade man mellan 2 spänningar alternativt glödtråd med högre massa för att svalna långsammare så att glödtråden inte skulle bli för kall i läge 'släckt' utan fortfarande mer eller mindre glödande när det strömmatas igen - just för att minska på stressen med utmattningsbrott i glödtråden av temperaturcyklingarna som blir av blinkandet.