Hej! Vårt ena badrum (från ca millennieskiftet gissar jag på) vill vi renovera, men inte just nu. Vi märkte idag att en list där plastmattan är hoplimmad har börjat lossna och rest sig lite.
Mätte fukten till mellan 15-35% i kanten där det lossnat. Det har duschats i utrymmet för 7-8 timmar sedan.
Är inte sugen på att riva och renovera just nu, så jag funderar på hur man kan lappa ihop det på ett okej sätt. Fylla med silikon?
Konstruktionen är att det är trägolv därunder. Under det, krypgrund. Torrt och luftigt. Min tanke är att om jag tätar upptill så borde det torka ut med tiden, åtminstone till den grad att vi kan skjuta på renovering i 1-2 år.
Är jag rätt på det? Tar gärna era tankar och tips!
Mätte fukten till mellan 15-35% i kanten där det lossnat. Det har duschats i utrymmet för 7-8 timmar sedan.
Är inte sugen på att riva och renovera just nu, så jag funderar på hur man kan lappa ihop det på ett okej sätt. Fylla med silikon?
Konstruktionen är att det är trägolv därunder. Under det, krypgrund. Torrt och luftigt. Min tanke är att om jag tätar upptill så borde det torka ut med tiden, åtminstone till den grad att vi kan skjuta på renovering i 1-2 år.
Är jag rätt på det? Tar gärna era tankar och tips!
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Beskriv lite mer i detalj, eller ännu hellre en bild.C ConnyN skrev:
Plastmattor skarvas genom svetsning. Antingen svetsas en plasttråd in mha varmluft (finns speciella munstycken till varmluftspistoler, med en rulle som trycker ned tråden i den halvsmälyta mattan). Eller med "kemsvets", det är en typ av lösningsmedel som löser upp plasten i fogen så den flyter ihop, och när lösningsmedlet dunstat är plasten ihopsvetsad. Vilken metod som gäller beror på typ och fabrikat av matta.
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Ser ju lite konstigt ut. Är det alltså en plastlist som täcker en skarv, just i vinkeln där mattan går upp lodrätt?
Ser väl ut som någon har "förbättrat" med silikon eller liknande.
Om vi antar att det inte finns en svetsfog under listen (för varför en list?), så har troligen den här lösningen aldrig varit godkänd.
Det borde gå att pilla bort tätningsmassan som har släppt nu, och limma om med ex. silikon. Det blir inte godkänt, men inte sämre än tidigare.
Det kan vara knepigt att trycka ned listen medan du limmar. Kanske en planka på högkant och några stora stenar eller betongplattor som tynger ned.
Ser väl ut som någon har "förbättrat" med silikon eller liknande.
Om vi antar att det inte finns en svetsfog under listen (för varför en list?), så har troligen den här lösningen aldrig varit godkänd.
Det borde gå att pilla bort tätningsmassan som har släppt nu, och limma om med ex. silikon. Det blir inte godkänt, men inte sämre än tidigare.
Det kan vara knepigt att trycka ned listen medan du limmar. Kanske en planka på högkant och några stora stenar eller betongplattor som tynger ned.
Svårt att se på bilden men det är inte så att plastmattan är hel/skarven hel och att listen är limmad ovanpå mattan för att hindra vatten från att rinna längre ut i badrummet och att det endast är listen som börjar lossna?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 755 inlägg
Mjo, det är den rimliga förklaringen. En sån list används rätt ofta som en slags duschsarg och det verkar inte vara direkt genomtänkt att förlägga en skarv under en sån list. Nu finns det förvisso inget som hindrar en hantverkare att klanta sig men det känns inte som förstahandsvalet.S Svampe skrev:
Det enkla svaret är ju att tills det blir dags för renovering använda en duschkabin så slipper TS i.a.f. förvärra situationen.
Klicka här för att svara