Hej! Vi håller på att ta fram trägolvet i köket i vårt fritidshus. Mattan är borta, men nu sitter det kvar ett lager papp och lim. Pappen är envis och vill inte släppa (i alla fall hyfsat enkelt), trots att vi testat att blöta upp den och skrapa för hand. Köket är ca 15 kvm och golvet ska målas. Tar tacksamt emot tips på vad som funkat för er för att få bort papp och lim.

OBS! Asbestprov är beställt, så vi kommer inte att göra något förrän vi fått provsvaret, men vill ändå reka alternativen.

• IMG_8258.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8259.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Välkommen hit!
Enklast är troligen att slipa, ni behöver ju ändå slipa innan ni ska måla. Så åk till närmsta hyrfirma och hyr en golvslip och ett paket slippapper.

Sen räcker det med att posta ett inlägg med samma fråga. Om det står det i våra forumregler.

Tack för snabbt svar, det stämmer vi kommer ändå behöva hyra slip men du tror inte att limmet kommer klibba fast på slippappret?

Råkade bli två inlägg när jag ombads att redigera rubriken, sen hittade jag inte var jag tar bort ett av dem 😅. Vet du?

BirgitS
Det kan vara bra att veta att det ser mest ut som en plastmatta från slutet av 70-talet eller början av 80-talet. De innehåller vanligen inte asbest eftersom det då var allmänt känt att asbest var farligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att veta att det ser mest ut som en plastmatta från slutet av 70-talet eller början av 80-talet. De innehåller vanligen inte asbest eftersom det då var allmänt känt att asbest var farligt.
Ja men dom mattor som fanns med asbest såldes billigt och alla var inte så nogräknade när priset är rätt

BirgitS BirgitS skrev:
Håller tummarna för att det är så, får svar i nästa vecka.

Shimopa Shimopa skrev:
men du tror inte att limmet kommer klibba fast på slippappret?
Risken finns, men där är nog inte så många alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.