Vi vill ta bort gamla mattbitar i trappan, som har fungerat som halkskydd. Dessa är limmade, och när jag river bort bitarna blir det ganska mycket klister kvar på trappsteget. Hur tar jag enklast bort detta? Jag har försökt med mattkniv, morakniv och slipmaskin. Det är nästan omöjligt att få bort klistret helt och hållet.

• Trätrappa med borttagna mattbitar, synligt klister kvar på trappsteget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V VisselRichard skrev:
Vi vill ta bort gamla mattbitar i trappan, som har fungerat som halkskydd. Dessa är limmade, och när jag river bort bitarna blir det ganska mycket klister kvar på trappsteget. Hur tar jag enklast bort detta? Jag har försökt med mattkniv, morakniv och slipmaskin. Det är nästan omöjligt att få bort klistret helt och hållet.
Läste detta: "När du arbetar med trä är det extra viktigt att vara varsam, eftersom ytan lätt kan repas eller missfärgas. Börja med att försöka lossa limmet med en mjuk plastskrapa. Om det inte räcker kan du prova att värma området försiktigt med en hårtork för att mjuka upp limmet. Därefter kan en liten mängd lacknafta eller matolja på en trasa lösa upp resterna. Torka alltid bort överskottet och rengör ytan efteråt."

• Gilla
VisselRichard
  • Laddar…
För att vara krass: sickel, slipning och ny ytbehandling brukar vara det som gäller.

Matta i trappor är bland det svåraste som finns att få till utan en större insats.

När jag får ett dylikt uppdrag i jobbet är det först sickla bort det som går. Får man ej loss det med sickel brukar Fein eller motsvarande maskin med slätt hyvelblad kunna funka. Vidare med slipmus eller slipkloss och gå från grovt till fint. Sen ytbehandla enligt önskemål.

//Fredrik, golvläggare

• Gilla
VisselRichard och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde så här:

1) slet bort mattorna för hand
2) skrapade bort det mesta av limmet med en silikon skrapa av plast
3) gnuggade bort resterna med trasa och Bostik Adhesive Cleaner.

Resultatet blev bättre än förväntat 😁

• Slitna trägolvbrädor med borttagen matta och kvarvarande fläckar av lim.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hisforhailey och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.