Hej
Två ihopsatta byggbodar utan mellanvägg, det är alltså helt öppet, ska isoleras inifrån.
Min fråga är om det måste vara 60 cc mellan reglarna trots att ytterväggarna är bärande?
Tanken är att ha osb bakom gipsskivorna och det som kan bli knas tänker jag är att man då i så fall inte kan skruva fast skivorna på mitten men vad mer kan bli knas?
Två ihopsatta byggbodar utan mellanvägg, det är alltså helt öppet, ska isoleras inifrån.
Min fråga är om det måste vara 60 cc mellan reglarna trots att ytterväggarna är bärande?
Tanken är att ha osb bakom gipsskivorna och det som kan bli knas tänker jag är att man då i så fall inte kan skruva fast skivorna på mitten men vad mer kan bli knas?
Vad gäller egentligen frågan?
Det finns absolut ingenting som förhindrar att du kompletterar med fler reglar i ytterväggarna. Det finns inget krav om att det måste vara just c/c 600mm.
Det finns OSB och gips i olika bredder. Om du köper 1197/1200mm breda skivor blir det skitbra med reglar på c/c 600mm.
Är det så att du är lite orolig över hållfastheten/bärigheten, och av den anledningen funderar över c/c-måttet på reglarna i ytterväggarna?
Det finns absolut ingenting som förhindrar att du kompletterar med fler reglar i ytterväggarna. Det finns inget krav om att det måste vara just c/c 600mm.
Det finns OSB och gips i olika bredder. Om du köper 1197/1200mm breda skivor blir det skitbra med reglar på c/c 600mm.
Är det så att du är lite orolig över hållfastheten/bärigheten, och av den anledningen funderar över c/c-måttet på reglarna i ytterväggarna?
Det som blir knas är väl just cc måttet.
Är det i skarven mellan de båda bodarna du tänker på?
Isolering och skivmaterial finns för cc45 eller 60.
Du kan ju alltid komplettera med en regel om avståndet mellan dom blir för stort.
Är det i skarven mellan de båda bodarna du tänker på?
Isolering och skivmaterial finns för cc45 eller 60.
Du kan ju alltid komplettera med en regel om avståndet mellan dom blir för stort.
Och såväl skivmaterial som isolering kan vid behov delas. 😁 Även om man nu inte vill ha skuren gips mitt på en vägg...FredrikR skrev:
Det är naturligtvis en kostnadsfråga, men med 12mm plyfa på vägarna skulle jag inte känna mig nödgad att skruva gipsen i reglarna.
Jag tänkte om jag kunde ha glesare mellan reglarna just för att ytterväggarna är bärande.K Kardan79 skrev:Vad gäller egentligen frågan?
Jag funderade på om det kan vara 1200 mm cc.
Tänkte snarare om jag kunde ha 1200 mm cc mellan reglarna eller om det ställer till det för att jag då inte har något att skruva fast mitten av skivorna i.FredrikR skrev:
Handlar det här om att du ska upp med innerväggar? Det har du inte ens antytt. 😅SethL skrev:
Jag hade kört c/c 450mm och 900mm-skivor. Är för gammal för att släpa runt på 1200mm-skivor.
C/c 1200mm låter väldigt svajigt. Kör åtminstone på c/c 900mm. Tänk på att det inte kommer att finnas anpassad isolering (ej rätt mått).
Klicka här för att svara