Jag har tagit ner vägg och en del av ett gammalt kök och öppnat mellan kök, hall och vardagsrum.

Där gamla köket stod finns inte något plastgolv, så det är ca 3 m2 där jag behöver utjämna nivåskillnaden. Jag vill helst inte ge mig på att slita ut mattan då den lär sitta fast något jävulskt.

Hur kan man göra det på ett bra sätt?

Flytspackel.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Du kan ju skarva i ett plastgolv på ytan som saknar ytbeläggning om spånet är slätt om det känns enklare med matta än flytspackling

Ger mig helst inte på flytspackel, med min tur kommer det rinna ner i någon glipa till källaren 😆

Skulle man kunna lägga några lager lumppapp?

Javisst, eller foam

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
Hur stor är höjdskillnaden, finns board från 3 mm.

V Vante skrev:
Hur stor är höjdskillnaden, finns board från 3 mm.
Ca 2 mm, så det behövs inte mycket.

Vad ska du lägga för golv och hur mycket kan du bygga upp utan att du tycker att du tar för mycket höjd?

Vinylklick. Vill inte bygga upp något alls helst, vill lägga på befintlig plastmatta som finns överallt förutom där tidigare köksskåp har stått. In till vardagsrummet kommer det sitta en list mellan så där märks inte den är lilla skillnaden på 2mm men där skåpen stått är mitt i det blivande gångstråket så där tänker jag mig att det kommer märkas ellet knaka i skarvarna om jag inte får det i samma nivå.

BirgitS
2 lager lumppapp bör fungera bra. Ett annat alternativ kan vara att hitta billiga stuvbitar av plastmatta som bygger 2 mm.

Men kolla noga att plastmattan verkligen uppfyller kraven på planhet i vinylgolvets anvisningar. Det är inte direkt ovanligt att gamla golv går lite i vågor.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
2 lager lumppapp bör fungera bra. Ett annat alternativ kan vara att hitta billiga stuvbitar av plastmatta som bygger 2 mm.

Men kolla noga att plastmattan verkligen uppfyller kraven på planhet i vinylgolvets anvisningar. Det är inte direkt ovanligt att gamla golv går lite i vågor.
Tack!

Tycker det ser plant ut men får dubbelkolla såklart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.