Hallå!

Jag har en Bosch Silence Plus som mer i regel än undantag lämnar matrester, särskilt på glas. Jag förstår inte vad det kan bero på. Jag har ganska kalkrikt vatten, men det är inga kalkavlagringar på disken. Jag brukar rengöra filtret när det behövs (när den ej startar för att den behöver rengöras), men mer än så vet jag inte vad jag kan göra.

Vad har ni för tips för att underhålla maskinen och undvika mitt problem?

Mats-S
Har en Bosch Super Silence, det du beskriver händer inte normalt, men packar man den extremt hårt så kan det hända att man hittar någon rest på ett glas eller bestick. Bara att skölja bort eftersom glaset är rent :-)
Vårt vatten innehåller mycket lite kalk, vet inte om det kan spela någon roll?

Använder du sköljmedel? Om inte, prova att slå i en skvätt ättika i facket för sköljmedel. Det gjorde verkligen susen här hemma.

Ett annat knep kan vara att strö i lite diskmedel i pulverform direkt in i diskmaskinen. Det hjälper maskinen att fördiska ordentligt. Åtminstone om man ska tro denne herre:

• Gilla
tippz
  • Laddar…
Har också en Bosch.
Så länge du använder Yes Platinum så vet jag inte vad som kan vara fel.
Min diskar i princip alltid rent.
Förpackning av Yes Platinum diskmaskintabletter märkt "Bäst i test" med 54 kapslar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle inte rekommendera Yes Allt i ett till boschmaskiner

• Wow
Peter2400
  • Laddar…
Vilket program kör du?
Lågenergiprogrammet med mikroskopiskt lite vatten har svårt att få rent på alla maskiner, kör nåt lite rejälae isf.

Karlia
Jag kör rengöringsprogrammet ca varannan månad, oftast 65° programmet. Så länge disk godset inte är ihopstaplat blir det rent. Pulver eller flytande diskmedel, inte tabletter.

Varför inte skölja av matresterna innan man startar maskinen?

Boschmaskiner, Yes Platinum och 65 grader, rent och snyggt. Snåla inte med temp eller annat, ren disk eller problem, lätt val;)
Kör du så krävs inte speciell maskinrengöring och vips är det plus/minus noll med diverse eco-program.

• Gilla
Peter2400 och 1 till
  • Laddar…
P
och vart tog TS vägen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.