Jag eldade 45 kg ved (förutom tändbrasan) och höjde därmed temperaturen 65 grader på 2 m3 vatten. Med ett energiinnehåll på 14,7 MJ/kg ger det en verkningsgrad på ynka 82,1%. Inte så uppfriskande siffror när pannan har både lambdasond och rökgastemp under 180 grader...

Vilket energiinnehåll i veden ska man räkna med. Gran och tall med nån enstaka björkpinne. Veden har legat kluven under tak i ett år. Intagen i pannrummet igår.

Bifogad fil är en Excellfil med data. Den är dock packad och omdöpt till .pdf, korrekt efternamn är .rar
 
Vet du vedens fukthalt?
Verkningsgraden var väl inte såå dålig, 82% är ju ganska bra?
 
Nej har inte mätt fukthalten. Skulle kunna väga en pinne och torka den...
 
Läste någonstans att 1kg ved innehåller 4.3kWh vid en fuktighet på ca 20% oavsett om det är tall,björk eller gran.
 
Kom ihåg att keramiken sväljer bra med energi när den värms upp
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.