Hej!

Vi har styckat av en tomt sedan 2017 enligt bifogad skiss. I servituten som bildades då 2017 så har det troligtvis benämnts som enbart bilväg.( Vi har sålt tomten 2025 med servituten.) På andra sidan har vi servitut för VA.

Kan någon utläsa med koderna som står om var elmatningen hör hemma?

Nästa fråga är att vi nu fått lite problem med de som köpte denna avstyckade tomt av oss. De kan inte godta att elmatningen hamnat i vår servitut för bilväg. Detta har uppdagats nu när allt är nedgrävt och anslutet.

Entreprenaden har inte följt bygghandlingen och utgick istället för att dra in ny kabel till vårt nybyggda hus där den sedan 75 år har leget i bilvägen.

Vi förstår att det har utförts på fel sätt. Men istället för att skapa nya problem så önskade vi hitta en bra lösning att få bibehålla elkabeln i bilvägen. Vår anslutning i gatan har ju alltid legat i det här hörnet.

Behöver era synpunkter om hur jag ska kunna göra rätta till detta utan onödiga kostnader för tex då ny förbindelsepunkt med el i gatan i det andra servitutet. Vad skulle kunna drabba nya husägaren om vi kunde bibehålla elkabeln med att på bygglovet ändra till elkabel till just bilvägen. Känns inte som kommunen hanterat elmatningen med någon utgångspunkt från vårt tidigare ingång från vägen. Kan kommunen bara sätt ut en ny riktlinje för oss?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
SBeaver
  • Laddar…
Finns ju inga koder på den kartan vad det gäller el- eller VA-anslutning.
Vad står i de 3 servituten?

• Gilla
Anders321
  • Laddar…
Har ni verkligen avstyckat så er fastighet blev helt instängd?
Nu blev det väldigt viktigt exakt hur formuleringarna är i servituten.

• Gilla
Morellgatan 17 och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Finns ju inga koder på den kartan vad det gäller el- eller VA-anslutning.
Vad står i de 3 servituten?
Jo jag tänker på siffrorna som står på rosa fälten.

A Annika Mattsson skrev:
Jo jag tänker på siffrorna som står på rosa fälten.
Det är servitutens dokumentnummer. Vad står i servituten?

K Kane skrev:
Fick göra ett samtal till Lantmäteriet och de ansvarar ej för elkablar. Håller nog med om att siffrorna där är
C cotillion skrev:
Har ni verkligen avstyckat så er fastighet blev helt instängd?
Nu blev det väldigt viktigt exakt hur formuleringarna är i servituten.
Vi har ett insynsskyddat bra läge här. Bara vi har bra förbindelse med el, vatten och vår infarts så är det inga problem.

K Kane skrev:
Fick göra ett samtal till Lantmäteriet och de ansvarar ej för elkablar. De ritar endast in bilväg och vatten och avlopp. Så finns ingen placering utför vad det gäller elkabel.
MVh Annika

Ligger elkabeln i bilvägen, eller i kanten av vägområdet, diket etc?

Elkabeln ligger nu mitt i servitutet där även vår bilväg finns och fram till vårt nya hus.
Denna elkabel har legat här i säker 75 år. Nu vägrar nya ägarna att den får ligga här.

Enklast och skriva in det som ett avtalsservitut hos lantmäteriet om de vill känna att det är deras också.

Hur ser ett avtalsservitut ut? Är det något som jag som privat person kan skriva? Finns det någon blankett för detta?
Annika

• Gilla
Dia
  • Laddar…
Sök på lantmäteriet hemsida

• Gilla
Annika Mattsson
  • Laddar…
A Annika Mattsson skrev:
Elkabeln ligger nu mitt i servitutet där även vår bilväg finns och fram till vårt nya hus.
Denna elkabel har legat här i säker 75 år. Nu vägrar nya ägarna att den får ligga här.
Jag undrar om inte något som funnits på plats så länge räknas som gammal hävd, vilket nästan innebär samma sak som ett servitut. (Har själv grannens avloppsledning över vår tomt, nergrävd på 40-talet)

• Gilla
roger.lehrberg och 1 till
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Enklast och skriva in det som ett avtalsservitut hos lantmäteriet om de vill känna att det är deras också.
Avtalsservitut förutsätter ju att även den andra inblandade fastigheten accepterar avtalet.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Är det elallergiker som bråkar eller varför bryr man sig ens? Är kabeln 75 år är det nog kanske läge att pensionera den också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.