Den är så tunn på talmetern, men inte på Hultafors och att Hultaforsaren har en plasthake som inte kan böja sig. Det enda som är skit med Hultafors är kvaliten på bälteslåset där den efter ett tag snurrar runt och skulle finnas som reservdel, för det är faktiskt bra att ibland att kunna dra ut och mäta en bräda utan att jag tar loss måttbandet. Man tjänar ju nästan 2-3 sekunder på det ;)

Ytterkantsmätningen var fortfarande korrekt då endast den nedre kanten på vinkeln var inböjd. Innåt blev det därimot 3 mm fel.

Jämförde för övrigt två Stanley måttband, dom har i alla fall exakt samma uppfattning om längden av en meter.

Frågan är om de finns något smart trick att tillgå för att kolla precisionen hemma?

I
nomis skrev:
Lurigt det där. Räcker ju att tungan är böjd 1,5 mm för att felet skall bli 3mm mellan in- och utvändigt...

Har aldrig tänkt på att talmetern har fast tunga, men så är det ju... Finns det något annat klurigt som kompenserar för det, eller räknar man att den är så tunn att det är försumbart?

Nej. Tjockleken är inte försumbar på ett Talmeter stålmåttband oavsett mätlängd. Men om du tittar lite närmare på skalan ser du röda siffror. För att kunna använda dem har du en blank bit måttband som ligger runt kassetten med en annan mättunga på. Fäll ut den och du har en tunga i vardera änden för innermått och använd då den röda skalan. Dessutom är det så klurigt med Talmeter att båda måttbanden är utbytbara ifall man får kink eller skador på dem. Se i bruksanvisningen hur det går till att byta dem.

Nackdelen med Talmeter, liksom de flesta andra stålmåttband, är att de inte går att mäta ett par meter rakt upp i luften med. Banden viker sig. Det gör inte en tumstock eller mätkäpp.

Ett par meter upp... Där är Lecia Disto rätt svårslagen.

/Kent

imported_Byggaren skrev:
Dessutom är det så klurigt med Talmeter att båda måttbanden är utbytbara ifall man får kink eller skador på dem. Se i bruksanvisningen hur det går till att byta dem.

I
Prova i en yrkesbutik. T.ex. Sjögrens. Eller titta i bruksanvisningen.

Min lokala järnaffär ordnade både reservband och -tungor. De hade inte på hyllan, men det gick att beställa.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Erinrade mej följande:

För ett par år sedan byggdes det en större kåk i Visby, typ 50-60 meter lång tror jag det var.
Det behövdes ett långt måttband, så dom köpte ett på Överskottsbolaget i stan, schaktade och gjöt.

Sedan var det något som inte stämde. Det fattades ca 10 m. Mycket riktigt: fel på måttbandet.
:eek: :eek: :eek:
10 meter !!! :eek:

Då kan det inte bara varit måttbandet det var fel på ! :p

Någon borde kolla synvinkeln eller nåt ... :)

Mikael_L
geschwint skrev:
Jag har alltid kört med 5m Klass I måttband från Hultafors hur bra precision som helst i flera år (mde tanke på att det faktiskt är ett måttband).

Det finns några regler med mina måttband:

1. Dom får inte användas av barn
2. Jag bromsar *alltid* bandet med handen eller fingret för att inte den lilla klacken skall rycka i bandet och ge ett fel. Så mina band dras aldrig in med en smäll.
I början av byggeriet köpte jag ett 30-meters Biltema-band. (men det var innan vi hade tomt och vi inte ens visste om det skulle bli nåt) för att kunna ta mått på tomter och hus som såg trevliga ut.
Sen blev det ett par tumstockar och en talmeter när friggeboden skulle upp.
Tumstockarna blev rätt lite använda.

Vid ett Byggmaxbesök lockade varuprataren närmast kassan mig med ett 5-meters måttband för 10 spänn.
Då friggan är 4,80 lång + några cm, så passade ju detta band jättebra och blev snabbt det mest använda. (Särskilt efter jag råkat trampa på talmetern så haken numera inte har sitt 1mm spel).

Haken 5-metersbandet från byggmax började med tiden bli lite böjd och bandet bli sladdrig närmast haken, så haken ville ofta släppa efter jag lagt den om det som skulle mätas och börjat dra ut mot andra sidan.
Så jag köpte några till, ähh dom är ju ändå gratis.
Jag har också gett ett sådant till alla som varit och hjälpt oss, som dom fått ta med sig hem efteråt. ;)

Men det är helt klart när jag matar in bandet med en smäll, som haken och sista biten av stålbandet tar skada, så jag håller helt med geschwint's råd.

Och det finns lite bättre band som har dämpning för bandreturen, ja. Men annars kan man ju bara vara lite försiktig också.

Biltema bandet då?
Ja när garagegrunden skulle fixas, så vågade jag inte riktigt lita på det, och mäta i flera pass är man ju inte heller så sugen på så då köptes det ett 20M Hultafors PT 20 (klass 2 har jag för mig).
Att arbeta med detta är ju guld jämfört med Biltema, haken är helt kanon på detta band.

I
Ska ni mäta långa sträckor och korrekt. Gör som jag.

Investera i ett krönt 50-mtrs stålmåttband med temperaturkorrigeringstabell, en utomhustermometer och en fjädervåg så klarar ni er hela livet utan att mäta fel på en millimeter. Dvs. så länge ni behandlar måttbandet som ett sådant ska behandlas (inte dra hårdare i det än vad termometer, tabell och därav fjädervågen ska visa, Inte rycka i bandet, inte slå kink på det, veva in det efter varje mätsträcka, inte spänna bandet kring rullen, rengöra det med en mjuk trasa och event lite olja på den efteråt).

Kostar visserligen en slant, men mitt har klarat sig i mer än 35 år och funkar fortfarande utmärkt. Toleransen på en diagonalmätning har jag till max 3 mm vilket gör max 1,5 mm fel i sida och det duger för att resa en grund.

Vill ni ha större noggrannhet får ni går till ett Lantmäterimåttband. Men de är lite vanskligare att handskas med eftersom de inte ligger på rulle. Man får vinda upp det som man vindar upp en lina. Det är heller inte mer än knappt en centimeter brett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.