9 421 läst ·
24 svar
9k läst
24 svar
Mätfel - Stålmåttband
Sida 1 av 2
Blev lite fundersam över att min byggsåg börjat såga alltmer fel, först en eller två mm, men nu tre! Det är ju inga precisionsinstrument, men en tysk Electra-Beckum borde väl inte såga 23 mm när man ställer in 20? 
Slutligen fattade vad som hänt. Jag använder inte tumstock utan ett 8 m Stanley stålmåttband när jag bygger.
Måttbandet är tungt och faller naturligtvis i golvet titt som tätt. Metallhaken i änden har efterhand blivit mer och mer böjd, och idag var den såpass vinklad att mätfelet blev + 3mm..
Så - kolla era måttband!
Slutligen fattade vad som hänt. Jag använder inte tumstock utan ett 8 m Stanley stålmåttband när jag bygger.
Måttbandet är tungt och faller naturligtvis i golvet titt som tätt. Metallhaken i änden har efterhand blivit mer och mer böjd, och idag var den såpass vinklad att mätfelet blev + 3mm..
Så - kolla era måttband!
Om jag fattat rätt ska det glappa där, detta så att måtten stämmer både vid in- och utvändig mätning. Glappet ska alltså vara precis lika stort som "haken" framtill är tjock.Fnularn skrev:
Jag har alltid kört med 5m Klass I måttband från Hultafors hur bra precision som helst i flera år (mde tanke på att det faktiskt är ett måttband).
Det finns några regler med mina måttband:
1. Dom får inte användas av barn
2. Jag bromsar *alltid* bandet med handen eller fingret för att inte den lilla klacken skall rycka i bandet och ge ett fel. Så mina band dras aldrig in med en smäll.
Jag gör ingen skillnad på stålskala eller Klass I band, iafa inte de jag har. Använder det som är bekvämast, oftast måttbandet. Har stålskalor från Limit; 1000, 600, 300 och 150mm. Använder dom för att kontrollera måttbanden emellanåt, skiljer inget. Kanske en bråkdel av ett streck men inget värt att kompensera för.
Köp bra band och behandla dom med varsam hand vid inlindning och dom kommer att mäta rätt år efter år. Då är 300:- för ett band billigt...
Det finns några regler med mina måttband:
1. Dom får inte användas av barn
2. Jag bromsar *alltid* bandet med handen eller fingret för att inte den lilla klacken skall rycka i bandet och ge ett fel. Så mina band dras aldrig in med en smäll.
Jag gör ingen skillnad på stålskala eller Klass I band, iafa inte de jag har. Använder det som är bekvämast, oftast måttbandet. Har stålskalor från Limit; 1000, 600, 300 och 150mm. Använder dom för att kontrollera måttbanden emellanåt, skiljer inget. Kanske en bråkdel av ett streck men inget värt att kompensera för.
Köp bra band och behandla dom med varsam hand vid inlindning och dom kommer att mäta rätt år efter år. Då är 300:- för ett band billigt...
an ett stålmåttband vara bättre än
http://www.tradera.com/Proffs-verktyg-Festool-auktion_85699491
http://www.tradera.com/Proffs-verktyg-Festool-auktion_85699491
Intressant att läsa geschwints inlägg om hur man behåller precisionen. Det finns proffs, och så finns det vi andra.
Erinrade mej följande:
För ett par år sedan byggdes det en större kåk i Visby, typ 50-60 meter lång tror jag det var.
Det behövdes ett långt måttband, så dom köpte ett på Överskottsbolaget i stan, schaktade och gjöt.
Sedan var det något som inte stämde. Det fattades ca 10 m. Mycket riktigt: fel på måttbandet.
Erinrade mej följande:
För ett par år sedan byggdes det en större kåk i Visby, typ 50-60 meter lång tror jag det var.
Det behövdes ett långt måttband, så dom köpte ett på Överskottsbolaget i stan, schaktade och gjöt.
Sedan var det något som inte stämde. Det fattades ca 10 m. Mycket riktigt: fel på måttbandet.
Kolla på mitt måttband som jag har i brallorna idag , mitt Hultafors har liten fjädrad stoppklack klass II, 5m är antagligen för att stålblecket ska ta mindre stryk när det rullas in snabbt. Coolt har aldrig tänkt på det
Det är ganska festligt det här med mått en meter är inte alltid en meter kolla med alla era olika måttband tumstockar etc dom skiljer sig åt.
Jag har en gammal stålskala en meter av märket ETC den är 1001 mm
Jag köpte nyligen en ny gul plast stock från hultafors och på ena sidan är en meter 1001 mm som ref använder jag hultafors stålskala en meter med +-0,3 tiondel tolerans
jag kollade precis på min nya tumstock klass tre det förklarar .
Mvh Pär H
Jag har en gammal stålskala en meter av märket ETC den är 1001 mm
Jag köpte nyligen en ny gul plast stock från hultafors och på ena sidan är en meter 1001 mm som ref använder jag hultafors stålskala en meter med +-0,3 tiondel tolerans
jag kollade precis på min nya tumstock klass tre det förklarar .
Mvh Pär H
Om man mäter med samma mätverktyg både för att få ett mått och för att få rätt längd på det man ska kapa så borde det väl inte vara något problem?
Jag brukar köra med en tunn hyvlad trälist och blyertspenna för att mäta. Har ju ingen aning om längden i m.m. men noga brukar det bli iallafall...
Jag brukar köra med en tunn hyvlad trälist och blyertspenna för att mäta. Har ju ingen aning om längden i m.m. men noga brukar det bli iallafall...
Lurigt det där. Räcker ju att tungan är böjd 1,5 mm för att felet skall bli 3mm mellan in- och utvändigt...
Har aldrig tänkt på att talmetern har fast tunga, men så är det ju... Finns det något annat klurigt som kompenserar för det, eller räknar man att den är så tunn att det är försumbart?
Har aldrig tänkt på att talmetern har fast tunga, men så är det ju... Finns det något annat klurigt som kompenserar för det, eller räknar man att den är så tunn att det är försumbart?