198 läst ·
3 svar
198 läst
3 svar
Dax för takbyte, vad ska jag tänka på?
Då var det dax att byta vårt tak på villan från 1967. Enplans villa med kallvind som är dåligt isolerad.
Papp, läkt, tegelpannor, plåt, vindskivor och fågelband kommer bytas.
Är där något annat som vi bör passa på att byta i samband med takbytet? Önskar lite kloka råd.
Något jag funderar på är:
Tilläggsisolera vinden. (Kräver dock att en betydande del av råsponten tas bort för att ge fördel till isoleringsarbetet)
Dra ethernet kablar för kameror (Ubiquiti Unifi Protect PoE strömförsörjda) till varje takfotshörn. (Kräver också att råspont tas bort)
Papp, läkt, tegelpannor, plåt, vindskivor och fågelband kommer bytas.
Är där något annat som vi bör passa på att byta i samband med takbytet? Önskar lite kloka råd.
Något jag funderar på är:
Tilläggsisolera vinden. (Kräver dock att en betydande del av råsponten tas bort för att ge fördel till isoleringsarbetet)
Dra ethernet kablar för kameror (Ubiquiti Unifi Protect PoE strömförsörjda) till varje takfotshörn. (Kräver också att råspont tas bort)
Glömde takavvattningen, det är självklart med. Det blir från Lindab då vi tror på kvalitet och gärna köper så lokalt som möjligt. Vi siktar på att köra tegel men det är extremt stor skillnad i pris jämfört med betong.J Jönas skrev:
Klicka här för att svara