4 175 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Materialfråga ang fyllning under grund!
Hej!
Där jag ska placera huset står idag en bergknöl. Denna ska jag delvis spränga ned för att jämna ut underlaget för grunden, som ska bli en platta på mark. Nu till frågan: Efter sprängningen så ska jag höja marken ovan berg, dvs under grundens blivande dränerande lager med något lämpligt material. Vilket slags material använder jag mig lämpligen av?
Notera att det är inte det dränerande lagret precis under plattan vi talar om utan materialet under dräneringslagret som är till för att skapa en plan och fin mark. Skulle det fungera med 0/32 grus?
Där jag ska placera huset står idag en bergknöl. Denna ska jag delvis spränga ned för att jämna ut underlaget för grunden, som ska bli en platta på mark. Nu till frågan: Efter sprängningen så ska jag höja marken ovan berg, dvs under grundens blivande dränerande lager med något lämpligt material. Vilket slags material använder jag mig lämpligen av?
Notera att det är inte det dränerande lagret precis under plattan vi talar om utan materialet under dräneringslagret som är till för att skapa en plan och fin mark. Skulle det fungera med 0/32 grus?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 183 inlägg
Min grundläggare sa att man inte skall ha finare makadam än den grövsta fraktionen i fyllet. Eller tvärtom. Finare material strävar ju neråt "av naturen".
Lät bra och fint blev det.
Lät bra och fint blev det.
Klicka här för att svara