1 839 läst ·
15 svar
2k läst
15 svar
Extremt långsam påfyllning toa
Sida 1 av 2
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Jag fattar inte detta: man spolar, det kan vara normal påfyllningshastighet några gånger. Sedan spolar man igen vid annat tillfälle och det blir extremt lågt flöde. Tar typ 20 min att fylla reservoaren...
Det märkliga är att om jag stänger av påfyllningskranen (typ skruvkran, inte ballofix) och skruvar på den igen blir det fullt flöde direkt, fyller som det ska på typ en minut max.
Sedan funkar det någon gång som det ska sedan samma visa igen. Vad 17 kan felet vara?
Det märkliga är att om jag stänger av påfyllningskranen (typ skruvkran, inte ballofix) och skruvar på den igen blir det fullt flöde direkt, fyller som det ska på typ en minut max.
Sedan funkar det någon gång som det ska sedan samma visa igen. Vad 17 kan felet vara?
Redigerat:
Svårt att säga vad felet är. Men börja ändå med att stänga av vattnet, skruva bort slangen från toaletten, och gör rent silen. Stäng sedan av vattnet i huset om det går, och skruva bort slangen med avstängningen. Försök sedan blåsa rent den bakvägen, med kompressor. Smörj sedan kranen med lite 5-56 ellet WD40.
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Ja det är väl inget annat att göra än att skruva isär denna koppling. Kanske passa på att sätta en ballofix där istället om du den gamla skruvkranen blivit knepig på gamla dar. Kan ju tillägga att jag fick ställa ned flödet på den kranen för några år sedan pga att kranen gav ifrån sig ett vansinnigt irriterande pipande vid påfyllning. Så något knäppt är det med den kranen sedan länge-
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Har inte gjort mycket med detta. Har kört citronsyralösning på allt internt, men såg bra ut. Inga fel på inloppsventil, klockren funktion,
Jag undrar fortsatt på detta fenomen. Extremt långsam påfyllning, men om jag skruvar åt inloppsvenilen till toan, öppnar upp igen hastigt så blir det fullt flöde och allt funkar normalt. När man sedan kör en ny spolning en kvart senare så återgår det till extremt lågt flöde.
Måste säga att jag inte begriper detta. Hur kan en vanlig kranventil (tänk ballofix men med en kran istället) växla mellan fullt flöde och superlågt flöde, bara att man motionerar den. Direkt efter motionering, fullt flöde, och strax därefter segar ihop till minimalt flöde. Helt obegripligt för mig.
Jag undrar fortsatt på detta fenomen. Extremt långsam påfyllning, men om jag skruvar åt inloppsvenilen till toan, öppnar upp igen hastigt så blir det fullt flöde och allt funkar normalt. När man sedan kör en ny spolning en kvart senare så återgår det till extremt lågt flöde.
Måste säga att jag inte begriper detta. Hur kan en vanlig kranventil (tänk ballofix men med en kran istället) växla mellan fullt flöde och superlågt flöde, bara att man motionerar den. Direkt efter motionering, fullt flöde, och strax därefter segar ihop till minimalt flöde. Helt obegripligt för mig.
Jag tänker att problemet är i toaletten.
Flottörer, ventiler och annat brukar kärva ihop och lite kärlek med teflon spray gör allt rör sig som är det var nytt.
Jag hade problem med att påfyllning aldrig stängde utan rann över..lite spray och problemet borta.
Flottörer, ventiler och annat brukar kärva ihop och lite kärlek med teflon spray gör allt rör sig som är det var nytt.
Jag hade problem med att påfyllning aldrig stängde utan rann över..lite spray och problemet borta.
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Jag har bara så svårt att se hur någon ventil i toalettstolen kan orsaka detta,
Det enda jag manövrerar är en kranventil till påfyllningen nedtill, typen där man skruvar ett antal varv motsols för att få fullt flöde, och stänger när man skruvar ett antal varv medsols i vanlig ordning. Hur i helsike kan denna ventil ge fullt flöde efter att jag stängt den, sedan öppnar abrupt. För att därefter, säg en kvart senare, ge ett extremt blygsamt flöde igen.
Det får väl bli att jag ersätter denna knepiga kran med en ballofix.
Det enda jag manövrerar är en kranventil till påfyllningen nedtill, typen där man skruvar ett antal varv motsols för att få fullt flöde, och stänger när man skruvar ett antal varv medsols i vanlig ordning. Hur i helsike kan denna ventil ge fullt flöde efter att jag stängt den, sedan öppnar abrupt. För att därefter, säg en kvart senare, ge ett extremt blygsamt flöde igen.
Det får väl bli att jag ersätter denna knepiga kran med en ballofix.
Symptomen du nämner, blir det när små fragment inne i rören "täpper till " framför ventilens kona.H Harald Blåtumme skrev:
Händer oftast när man har lödda kopparrör med skarvar & utstick åt flera håll från utgående vattenrör.
Kan ju vara så för dig, att en flagna inne i röret minskar flödet för att sedan när du stänger ventilen & öppnar igen förändrar flagnans läge, så bra flöde uppstår tills flagnan återigen ändrar läge & skapar lågt flöde igen.
Flagnan kommer alltså inte förbi strypningen i ventiler ELLER inkommande ventilen i toaletten.
Stänga av vattnet & demontera före ventilen.
Tryck på enkort trädgårdsslang ell liknande över röret/kopplingen, & ha änden i en hink.
& med alla andra kranar i huset stängda, så ber du någon att försiktigt öppna huvudventilen igen medans du håller slngen i hinken & samtidigt ser om flagnan kommer ut.
Räcker att spola några sekunder oftast.
Har samma problem med min inbyggda vägghängda toalett, som är svår att ens komma åt ventilen på.
Och jag har lödda rör i hela huset, men spola inte ur rören tillräckligt med kökskran utan pip, när jag satte igång "vattensystemet".
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Ålder på toastolen känns irrelevan men är ca 20 år. Det är såvitt jag ka se enbart detta märkliga på tilloppet.
Fiipplar jag litet med denna kran så det blir fullt flöde så sker fyllning cistern perfekt (via en fluidmaster som jag installerade för ca 6 år sedan, ersättnig för den gamle som var kass) . Det blir en distinkt avstängning när cisternen är full exakt som det ska vara.
På något märkligt sätt krånglar själva tilloppsventilen (kranen tillopp), mycket udda men jag får byta denna och se hur det kan ev fixa problemet.
Fiipplar jag litet med denna kran så det blir fullt flöde så sker fyllning cistern perfekt (via en fluidmaster som jag installerade för ca 6 år sedan, ersättnig för den gamle som var kass) . Det blir en distinkt avstängning när cisternen är full exakt som det ska vara.
På något märkligt sätt krånglar själva tilloppsventilen (kranen tillopp), mycket udda men jag får byta denna och se hur det kan ev fixa problemet.
Har ingen lösning på problemet, men konstaterar att samma sak hände mig efter att jag fipplade med avstängningsventilen i samband med ett läckage härom året. Har dock inte vela pillra mer med det då den tenderar att börja droppa om man grejar med den och att alltsammans ändå skall bytas ut inom en inte alltför avlägsen framtid.H Harald Blåtumme skrev:
Men dessa klassiska WC-avstängningsventiler kanske helt enkelt inte fungerar internt på det sättet man tänker sig? Om det sitter någon "rörlig" del inne i ventilen kan man ju tänka sig att detta fenomen kan uppstå om den kärvar.
Länkar @Patrik_N s bild från tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/vattenanslutning-ny-toalett.249009/

Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Det är nästsn exakt som du visar., cpalm. Byte av påfyllningsvenil till ballofix likn borde fixs problemet.
Medlem
· Sverige
· 5 686 inlägg
Kan göra en liten återrapportering, det blev aldrig av att jag tog tag i detta förrän nyss - det "funkade" ju men tog en jädra tid för påfyllning som sagt.
Bytte den mot en ballofixliknande spolcisternventil från Biltema för en hundring. Passade rakt av, men visade sig att det inte var det som var problemet. Kollade litet på Fluidmasters hemsida, reservdelar finns och hittade sedan förklarande YT-videos.
Lösningen var att byta membran, en liten gummigrunka med kanaler i sig som kan bli dålig efter 5-10 år och som samspelar med en smal nålventil. Extremt slug konstruktion måste jag säga, problemet var att övre kammaren inte blev trycklös som den skulle vid spolning så membranet fortsatte att täta mot inloppet delvis. Byte av membran tar ca 5 minuter max, funktion som nytt dvs perfekt. Kostnad ca 70 kr och finns tex på Hornbach och Proffsmagasinet, "Tubman Fluidmaster F-10 Membran till inloppsventil" kan den heta.
Funktion:
Byte:
Bytte den mot en ballofixliknande spolcisternventil från Biltema för en hundring. Passade rakt av, men visade sig att det inte var det som var problemet. Kollade litet på Fluidmasters hemsida, reservdelar finns och hittade sedan förklarande YT-videos.
Lösningen var att byta membran, en liten gummigrunka med kanaler i sig som kan bli dålig efter 5-10 år och som samspelar med en smal nålventil. Extremt slug konstruktion måste jag säga, problemet var att övre kammaren inte blev trycklös som den skulle vid spolning så membranet fortsatte att täta mot inloppet delvis. Byte av membran tar ca 5 minuter max, funktion som nytt dvs perfekt. Kostnad ca 70 kr och finns tex på Hornbach och Proffsmagasinet, "Tubman Fluidmaster F-10 Membran till inloppsventil" kan den heta.
Funktion:
Byte:
Told you so 😉H Harald Blåtumme skrev:Kan göra en liten återrapportering, det blev aldrig av att jag tog tag i detta förrän nyss - det "funkade" ju men tog en jädra tid för påfyllning som sagt.
Funktion:
[media]
Byte:
[media]