7 057 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Material till hemmabyggt kök
Efter lite googlande så har jag landat på detta för ett "shaker" kök:
Skåpväggar av 18mm limfog, furu
Skåpram av 21mm planhyvlad, furu
Ram till skåpsdörrar av 21mm planhyvlad, furu
Spegel till skåpsdörrar av 10mm plywood, furu
Sidor till lådor av 15mm planhyvlad, furu
Front till lådor av 21mm planhyvlad, furu
Botten till lådor av 10mm plywood, furu
Är det resonabelt för ett kök som ska hålla? Eller finns det risk att planhyvlat slår sig och man borde använda MDF istället? Jag vet att MDF är praktiskt men jag vet också att det är väldigt svagt i kanterna och det undviker jag gärna.
Skåpram av 21mm planhyvlad, furu
Ram till skåpsdörrar av 21mm planhyvlad, furu
Spegel till skåpsdörrar av 10mm plywood, furu
Sidor till lådor av 15mm planhyvlad, furu
Front till lådor av 21mm planhyvlad, furu
Botten till lådor av 10mm plywood, furu
Är det resonabelt för ett kök som ska hålla? Eller finns det risk att planhyvlat slår sig och man borde använda MDF istället? Jag vet att MDF är praktiskt men jag vet också att det är väldigt svagt i kanterna och det undviker jag gärna.
Verkar bra, dock skulle jag överväga ask till luckramar och lådfronter om du vill ha högsta kvalitet/hållbarhet eftersom det är väldigt mycket tåligare än furu.
Furuplywood fungerar nog men björkplywood är bättre
MDF är helt uteslutet för min del, känsliga kanter och extremt fuktkänsligt (gäller även de så kallade fukttröga varianterna).
MDF är helt uteslutet för min del, känsliga kanter och extremt fuktkänsligt (gäller även de så kallade fukttröga varianterna).
Ser väl bra ut, men 10mm lådbotten känns lite för mycket. För smalare lådor räcker det säkert med 6mm.
Samma sak för dörrspeglarna, 6mm borde räcka.
Men du kanske är ute efter en viss känsla, då ska du gå för 10mm.
Men du har gett dig in på avancerat snickeri. Jag föreslår att du bygger några provlådor och provdörrar med lite olika material.
Kom ihåg att tjocka skivor tenderar att bli tungt.
Men du har gett dig in på avancerat snickeri. Jag föreslår att du bygger några provlådor och provdörrar med lite olika material.
Alternativ två för mig hade varit att byta ut det planhyvlade på lådorna till björkplywood men tänkte lite på priset.hscn skrev:
Verkar bra, dock skulle jag överväga ask till luckramar och lådfronter om du vill ha högsta kvalitet/hållbarhet eftersom det är väldigt mycket tåligare än furu.
Jovars, jag hade tänkt göra en "test" i källaren till ett tvättrum innan jag ger mig på ett helt kök. Köket blir nog inte förrens om ett par år men jag är typen som vill veta vad man "ska" göra först och sedan experimentera med det i lugn och ro. Jag har som sagt sett folk bygga hela kök av MDF men då kan man lika gärna köpa ett från IKEA.M magnu skrev:Ser väl bra ut, men 10mm lådbotten känns lite för mycket. För smalare lådor räcker det säkert med 6mm.
Uppdaterad lista ser ut typ såhär beroende på vilken känsla man går efter:
Skåpram av 21mm planhyvlad, furu eller ek, MDF i värsta fall
Ram till skåpsdörrar av 21mm planhyvlad, furu eller ek
Spegel till skåpsdörrar av 6mm plywood, björk
Sidor till lådor av 15mm plywood, björk
Front till lådor av 21mm planhyvlad, furu eller ek, MDF i värsta fall
Botten till lådor av 6mm plywood, björk
Skulle bestämt avråda från furu till detta, det är helt enkelt alldeles för mjukt för att bli bra. Risken att du får märken redan när du bygger är överhängande. Jag har byggt badrumsmöbel och garderober själv med spegeldörrar i samma design (22mm ram och 6mm plywood som spegel), till garderoben använde jag furu till klädsel för stommen och själva luckorna medan jag använde ask till badrumsmöbeln.
Badrumsmöbel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-badrumsmoebler.285509/
Garderob:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-egna-luckor-baserad-pa-pax-stommar.309916/
Lycka till!
Badrumsmöbel:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-badrumsmoebler.285509/
Garderob:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ed-egna-luckor-baserad-pa-pax-stommar.309916/
Lycka till!
Vart exakt köpte du asken från? Den är inte direkt lika lätt att hitta i närheten.B badtastex skrev:Skulle bestämt avråda från furu till detta, det är helt enkelt alldeles för mjukt för att bli bra. Risken att du får märken redan när du bygger är överhängande. Jag har byggt badrumsmöbel och garderober själv med spegeldörrar i samma design (22mm ram och 6mm plywood som spegel), till garderoben använde jag furu till klädsel för stommen och själva luckorna medan jag använde ask till badrumsmöbeln.
Badrumsmöbel:
[länk]
Garderob:
[länk]
Lycka till!
Jag köpte asken av ett snickeri i närheten där jag bor men det finns även en del som säljer på nätet, www.calexicowood.se exempelvis. Priset är ju högre än för furu men med tanke på arbetsinsatsen som du tänker lägga ned så tycker jag att du skall lägga lite extra på materialet - ett kök utsätts ju för en hel del och man vill ju inte byta för ofta eller alls.
Får jag fråga varför du inte valde ek, som är lättare att få tag på och hårdare än furu?B badtastex skrev:Jag köpte asken av ett snickeri i närheten där jag bor men det finns även en del som säljer på nätet, www.calexicowood.se exempelvis. Priset är ju högre än för furu men med tanke på arbetsinsatsen som du tänker lägga ned så tycker jag att du skall lägga lite extra på materialet - ett kök utsätts ju för en hel del och man vill ju inte byta för ofta eller alls.
Tycker att ek är lite mera sprött, ask är mera lättbearbetat och nästan samma hårdhet som ek. Bifogar länk till leverantör jag anlitat. Inte billig men bra.
https://www.lgbtimmerhus.se/lgb-broschyrer
https://www.lgbtimmerhus.se/lgb-broschyrer
Jag gillar utseendet på ask och det känns även som att ask är enklare att bearbeta än ek - det är ju tämligen kvistfritt så det beter sig likadant över hela längden. Ådringen i ask kommer fram fint även när man täckmålar den vilket jag tycker är trevligt...
Då jag går i samma tankar, så undrar jag hur det gick? Jag väger mellan ask och björk som kökslucka. Det jag funderar mer på är stommarna, ska man välja bort furu där med? Funderar på björk stommar i 18mm limfog.
Klarar man sig med 6mm låd botten i hela köket?
Klarar man sig med 6mm låd botten i hela köket?
Klicka här för att svara