Ska installera el i gästsuga och ska ha en elcentral med jfb samt elmätare, vad behöver jag? tänkte köpa material själv och sedan låta elektriker koppla allt...
centralen ska vara utomhus.

Funkar det med Väggkopplingsskåp IP55 med dessa mått 250x300x150 ?
tänkte beställa från Jula http://jula.se eller http://www.expressel.se/ bla. vad är det då jag ska köpa?

/Martin

Det finns färdiga elcentraler att beställa på www.elbutik.se

/Jonas

ok, men jag tänkte på allt som behövs runt omkring också, kabelskydd (till marken) kabel, vp-rör kontakter etc...

Det ska vara 2 st Jfb, en för varje uttag som ska sitta i stugan, varje uttag ska vara ett dubbeluttag.

swecul skrev:
Det ska vara 2 st Jfb, en för varje uttag som ska sitta i stugan, varje uttag ska vara ett dubbeluttag.
Varför inte en JFB till allt i stugan?

eh....ja du, En för allt istället blir det då! :)

vad är det för skillnad på EKKJ/ FKKJ
N1XV-U/R ?? frånsett att den ena är billigare...

N1XV-U/R har ingen koncentrisk ledare (kopparskärm).

CyberStoffe skrev:
N1XV-U/R har ingen koncentrisk ledare (kopparskärm).
Ok? och det måste man ha eller är dem godkända för olika ändamål eller säkerhetsklasser?

Nä, man måste inte ha skärmen. N1XV-U/R kan förläggas praktiskt taget överallt.
Inom- och utomhus, direkt på vägg, på kabelstegar, i installationskanaler, i rör samt i mark och vatten.

varför är det INGEN elektriker som jag pratat med som nämnt detta billigare alernativet då?? >:(

Måste ju vara lika bra å köra med en sån då! blir ju billigare!

swecul skrev:
Ska installera el i gästsuga och ska ha en elcentral med jfb samt elmätare, vad behöver jag? tänkte köpa material själv och sedan låta elektriker koppla allt...
centralen ska vara utomhus.

Funkar det med Väggkopplingsskåp IP55 med dessa mått 250x300x150 ?
tänkte beställa från Jula [länk] eller [länk] bla. vad är det då jag ska köpa?

/Martin
Kolla med elektrikern först då dom ofta har rabetter på upp mot 60-70% på listpriserna på vissa delar. Köper man själv i en butik får man betala listpris plus ev påslag.
Så det är inte säkert att det blir billigare.. beror på vad din elektriker lägger på sina priser ..

Steffe

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.