Hej, har tagit ner gamla masonitskivor inne mot en yttervägg för att dra om lite el, de gamla gick ner ett par centimeter i bjälklaget och osb/gips hamnade lite ovanför pga takhöjden. Var en del håligheter i ångspärren runt gamla vp rör och dylikt och luktar lite ”gammal isolering” kring golvet, finns det något bra man kan täta med för att förhindra att doften kommer i rummet? Fogskum? Glipa på 10-15mm.
 
  • Glipa mellan vägg och golv med synliga håligheter, där masonitskivor har tagits ner i ett renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Räcker det inte med en golvlist där?
 
Nej, jag tror inte att en golvlist räcker. Jag har tätat liknande springor med akrylfog, som tur hade jag en elektrisk fogspruta. Resultatet blev mycket bra, inget kalldrag eller lukt genom springan.
 
Blir mycket fog, tänkte att fogskum skulle fylla bättre. Men är oerfaren med hur fogskum beter sig.
 
A ah2 skrev:
Blir mycket fog, tänkte att fogskum skulle fylla bättre. Men är oerfaren med hur fogskum beter sig.
Fogskum är inga konstigheter för att få det där ”vindtätt” om det är det du är ute efter.
Skulle själv rekommendera ”illbruck fm310”.
Det är ett lågexpanderande skum som har bättre rörelseegenskaper än traditionellt byggskum.
 
Om du inte är van skulle jag avråda från fogskum. Det kommer att svälla och är hopplöst svårt att få bort från dina färdiga ytor.
Som någon skrev så är mjukfog det bästa.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Matar på med mjukfog då 👍
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.