Hej expertpanelen!

Sätter detta i badrumsforumet då det gäller kakling, trots att det är i ett kök.

Skall sätta kakel eller mosaik över spis, köksbänkar och diskbänk. Underlaget nu är laserad plywood samt en small remsa OSB (till höger i bilden). Jag inser att det är olämpligt att sätta direkt på skivorna pga träets rörelse, det finns väl inte tillräckligt "flexibelt" fix? Att sätta gips kommer att bygga ut för mycket, vill endast ha en eller ett par millimeter. Finns det någon lämplig tunn (plast?)-skiva man kan limma och eventuellt skruva på träet, och sedan kakla på? Är det helt dödfött att limma på ett lager tätskikt att ta upp rörelserna under kaklet, eller det finns ingen chans att det skulle fästa?

Jag har inte sett just denna frågeställningen här, så jag är tacksam för förslag (eller lämplig länk)!

• Kök med spis, ugn, mikrovågsugn och diskmaskin. Överskåp ovanför bänkytorna, laserad plywood och en remsa OSB-skiva synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Tätskiktsfolie är lite flexibelt så att det inte ska spricka när väggarna rör sig. Det kommer alltså inte att förhindra att plywooden rör sig så att fogarna mellan plattorna spricker.

Har du funderat på någon sorts skiva i stället för kakel?
T.ex. de här: https://www.bauhaus.se/golv-kakel/koksskivor-vatrumsskivor/koksskivor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.