Trassel... en av de bärande balkarna mellan murstocken ochl timmerstommen har knäckts. När golvet ändå är upplockat för att reda ut en större vattenläcka tänkte vi passa på att byta den.
Den gamla bjälken var kreosotimpregnerad och ca 16x16 cm. Bjälken ligger fritt över marken (se bifogad skiss). Vi tänkte försöka återanvända de gamla åsarna och spånisoleringen.
Vad bör man välja för material till den nya bjälken? Kreosot är ju inte så inne länge
Den gamla bjälken var kreosotimpregnerad och ca 16x16 cm. Bjälken ligger fritt över marken (se bifogad skiss). Vi tänkte försöka återanvända de gamla åsarna och spånisoleringen.
Vad bör man välja för material till den nya bjälken? Kreosot är ju inte så inne länge
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Stålbalk, I-profil. Ruttnar/möglar inte.
//KoW
//KoW
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Men, JonoMaria,
har du/ni funderat över varför bjälken knäcktes? Kanske det behövs något starkare.
Vad jag menar är att en stålbalk troligen klarar krafterna bättre.
Jag förstår dessutom inte hur du skall få in en träbjälke i samma dimension som den gamla,
om "åsarna" skall vara infällda i den. Då måste du/ni väl plocka ned golvbalkar/åsar omkring?
Good luck! //KoW
har du/ni funderat över varför bjälken knäcktes? Kanske det behövs något starkare.
Vad jag menar är att en stålbalk troligen klarar krafterna bättre.
Jag förstår dessutom inte hur du skall få in en träbjälke i samma dimension som den gamla,
om "åsarna" skall vara infällda i den. Då måste du/ni väl plocka ned golvbalkar/åsar omkring?
Good luck! //KoW
Check.
Bjälken havererade troligen för att andra delar konstruerats om samt att man yxat i en bjälke på vinden för att ge plats åt ett expansionskärl. Massor av snötyngden + två rum på våningen ovanför hamnade då mitt på denna bjälke. De två kringliggande golven är redan uppbrutna av andra skäl så det är inga problem där.
Men visst, vi har funderat på stål, men det känns lite krångligt. Dels som sagt att anpassa till åsarna och dels att fästa andra saker i den. Lite lur på om den inte kan rosta också då den ligger öppen nedåt.
Bjälken havererade troligen för att andra delar konstruerats om samt att man yxat i en bjälke på vinden för att ge plats åt ett expansionskärl. Massor av snötyngden + två rum på våningen ovanför hamnade då mitt på denna bjälke. De två kringliggande golven är redan uppbrutna av andra skäl så det är inga problem där.
Men visst, vi har funderat på stål, men det känns lite krångligt. Dels som sagt att anpassa till åsarna och dels att fästa andra saker i den. Lite lur på om den inte kan rosta också då den ligger öppen nedåt.
Klicka här för att svara

