2 570 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Materialkostnad nyinstallation el
Sida 1 av 3
Hej! Vi bygger en (ganska) liten enplansvilla på ca 80 m2 boyta och har fått offert för elinstallationen. Materialkostnaden är angiven som en klumpsumma och är inte specificerad. Jag försöker göra en egen bedömning med hjälp av en nätbutik men är osäker på om jag vet vad som behövs. Vi har en elritning där det ska vara 25 uttag, 8 lamputtag (och strömställare), 2 utomhusuttag samt 3-fas till spis och luftvärmepump. Självklart behövs en central men inte elmätare (fasadskåp) då det ligger i en separat offert.
Om jag i en nätbutik lägger en central (3x13), 25 dvärgbrytare, en jordfelsbrytare, 25 uttag, 2 utomhusuttag, 8 lamputtag, 8 strömställare, 45 apparatdosor, 200 m flexrör och 600 m kabel så landar det omkring 12 000:- (+ moms). I offerten är materialkostnaden över 40 000 (+ moms). Jag förstår att min lista inte är komplett och att det krävs ytterligare material. Men saknar jag något som innebär en väsentlig kostnad?
Jag förstår att elektrikern använder en dyrare grossist men rimligen har bra rabatter. Sen är det skäligt med ett påslag omkring 20 %. Hade priset varit inom 50 % över min egen varukorg skulle jag troligen accepterat offerten, så jag har ingenting emot att betala en viss summa för elektrikerns service att köpa in rätt material. Min ambition är inte att få exakt "rätt" pris men jag vill inte betala ett galet överpris.
Hur hamnar vi så olika?
Är min materialberäkning helt fel? Saknar jag mycket eller tänker jag fel? Eller är materialet ospecificerat bara för att det finns underliggande påslag på en nivå som de inte vill visa?
Jag är medveten om att jag kan ha fel, jag menar därför inte att kritisera priset. Däremot vill jag inte bli lurad och ställer därför frågan till er kunniga.
Är det någon som byggt något liknande som även har en uppfattning om tidsåtgången? Det är en standardinstallation utan spottar eller andra tidskrävande specialmoment.
Om jag i en nätbutik lägger en central (3x13), 25 dvärgbrytare, en jordfelsbrytare, 25 uttag, 2 utomhusuttag, 8 lamputtag, 8 strömställare, 45 apparatdosor, 200 m flexrör och 600 m kabel så landar det omkring 12 000:- (+ moms). I offerten är materialkostnaden över 40 000 (+ moms). Jag förstår att min lista inte är komplett och att det krävs ytterligare material. Men saknar jag något som innebär en väsentlig kostnad?
Jag förstår att elektrikern använder en dyrare grossist men rimligen har bra rabatter. Sen är det skäligt med ett påslag omkring 20 %. Hade priset varit inom 50 % över min egen varukorg skulle jag troligen accepterat offerten, så jag har ingenting emot att betala en viss summa för elektrikerns service att köpa in rätt material. Min ambition är inte att få exakt "rätt" pris men jag vill inte betala ett galet överpris.
Hur hamnar vi så olika?
Är min materialberäkning helt fel? Saknar jag mycket eller tänker jag fel? Eller är materialet ospecificerat bara för att det finns underliggande påslag på en nivå som de inte vill visa?
Jag är medveten om att jag kan ha fel, jag menar därför inte att kritisera priset. Däremot vill jag inte bli lurad och ställer därför frågan till er kunniga.
Är det någon som byggt något liknande som även har en uppfattning om tidsåtgången? Det är en standardinstallation utan spottar eller andra tidskrävande specialmoment.
Vår elektriker säger att hans priser efter rabatt från grossist och med hans 15% påslag motsvarar priserna elbutik.se tar ut ganska bra. Vi tog arbetet på löpande och fick en detaljerad specifikation på flera sidor när vi trådade om hela vårt hus.
Dessutom kommer en elektriker ha varumärken hen föredrar och det kommer inte vara det billigaste.
Dessutom kommer en elektriker ha varumärken hen föredrar och det kommer inte vara det billigaste.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Jag tror att du har räknat lite snålt på materialet. Räkna med något känt kvalitetsmärke på uttag, dvärgbrytare osv- Inte noname brnads, som även säljs av seriösa nätbutiker.
Tror du är lite snål med slang och kabel., räkna med det dubbla, ungefär.
Lägg på ca 1000 kr på elcentralen för huvudbrytare, fasskenor, och diverse små tillbehör.
och lägg på 2 - 3 000 för småsaker, fästmaterial, kopplingar Wagoklämmor, småsaker som man inte kommer på nu,.
Jag tror att man hamnar i närheten av 20 000.
Men avståndet till 40 000 är ändå lite stort.
Lägg på ca 1000 kr på elcentralen för huvudbrytare, fasskenor, och diverse små tillbehör.
och lägg på 2 - 3 000 för småsaker, fästmaterial, kopplingar Wagoklämmor, småsaker som man inte kommer på nu,.
Tack! Kan tillägga att jag inte valt de allra billigaste heller. Jag har tittat på fakturan från ett tidigare mindre jobb (annan elektriker) och i möjligaste mån valt samma märken och produkter som den elektrikern använde,J jhall skrev:Vår elektriker säger att hans priser efter rabatt från grossist och med hans 15% påslag motsvarar priserna elbutik.se tar ut ganska bra. Vi tog arbetet på löpande och fick en detaljerad specifikation på flera sidor när vi trådade om hela vårt hus.
Utifrån det du skriver om inköpspris så har jag antingen fått en väldigt dyr offert eller så har jag hel missbedömt vilket material som behövs.
Min erfarenhet av att köpa saker till fastpris är att man får acceptera att betala en sjuk buffert. Du kan ju utmana offerten och säga att det verkar högt, fråga om några prispunkter för jämförelse alternativt fråga om du kan köpa materialet och bara köpa jobbet av dem.
Jag jobbar inte med många hantverkare men de jag jobbar med litar jag på och vill hellre att de kör allt på löpande då det blir lättare för dem.
Jag jobbar inte med många hantverkare men de jag jobbar med litar jag på och vill hellre att de kör allt på löpande då det blir lättare för dem.
Är det bara EN offert som du jämför mot? Man bör ta in minst tre för att få en någolunda bra prisbild. Kan vara att den elektrikern som du har fått pris från har mycket att göra och därför givit ett högt pris som han måste jobba över för att hinna med.
Tack! Precis denna typ av svar jag ville ha. Huvudbrytare och fasskenor hade jag missat. Angående kabellängd så använde jag en annan gammal tråd där någon hade skrivit 1000 m kabel till ett hus på 125 m2, men här har jag ingen aning. Bra märken har jag redan räknat med.H hempularen skrev:Jag tror att du har räknat lite snålt på materialet. Räkna med något känt kvalitetsmärke på uttag, dvärgbrytare osv- Inte noname brnads, som även säljs av seriösa nätbutiker.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Ja, det är första offerten.R roli skrev:
Detta beror helt på min okunskap, i tidigare hus har vi haft en jordfelsbrytare, när vi flyttade in fanns ingen och den elektrikern rekommenderade att vi skaffade en.Fairlane skrev:
Vad är standard när man bygger nytt idag?
Minst två, en för el på utsidan huset och en för huset. Kanske tre, som första men två i huset för att inte allt skall svartna vid ett fel. Sedan förekommer ännu fler varianter men exakt standard vet jag inte hur många men skulle gissa 2-3 st..J Jonas1231 skrev:
Jag förstår att en hantverkare också lägger en del tid på att införskaffa materialet. Det måste krävas tid för att planera inköp och åka till affären. Hamnar denna tid som en del av materialkostnaden (alltså att påslaget ska täcka för den arbetsinsats som görs i samband med inköp) eller blir detta arbetstid som tillkommer?
Fast du tar ju in offerter för en nyinstallation? En offert du fått är på 40000:- En annan offert kanske hamnar på 35000:- Och en tredje kanske 42000:-
Den offerten du väljer är det pris du betalar. Om du t ex väljer den på 35000 så får du betala 35000 för hela den installationen oavsett om elektrikern har valt Fasskenor från Ahlsell eller från någon nätbutik.
Tänk att du köper EN produkt istället, en ”nyckel färdig” elinstallation i ditt hus.
Den offerten du väljer är det pris du betalar. Om du t ex väljer den på 35000 så får du betala 35000 för hela den installationen oavsett om elektrikern har valt Fasskenor från Ahlsell eller från någon nätbutik.
Tänk att du köper EN produkt istället, en ”nyckel färdig” elinstallation i ditt hus.
HejJ Jonas1231 skrev:Hej! Vi bygger en (ganska) liten enplansvilla på ca 80 m2 boyta och har fått offert för elinstallationen. Materialkostnaden är angiven som en klumpsumma och är inte specificerad. Jag försöker göra en egen bedömning med hjälp av en nätbutik men är osäker på om jag vet vad som behövs. Vi har en elritning där det ska vara 25 uttag, 8 lamputtag (och strömställare), 2 utomhusuttag samt 3-fas till spis och luftvärmepump. Självklart behövs en central men inte elmätare (fasadskåp) då det ligger i en separat offert.
Hur hamnar vi så olika?
Mitt råd , använd inte den elektriker / el företaget. De lurar dig på en prislista som är mer än dubbla priset som du skall betala. Dessutom skall de redovisa material kostnaden beger en specificerad med pris. När du ser skillnaden mot nätet eller om det inte är rimligt fråga varför. Ta in minst 3 olika offerter, gärna någon som inte är från ditt när område. Ett tips är kokla med veteranpolen de har äldre elekriker som kan arbetet ni går igenom vad som behövs du köper materialet och han/ de sätter upp det. Då sparar du många pengar ifall en vanlig elfirma har för höga påslag.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 865 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 865 inlägg
Det beror väl helt på hur offerten ser ut? Är det fastpris kanske det är ok, vad vet jag.E Sören Carlsson skrev:
Ska? Det är en offert, inte en faktura.E Sören Carlsson skrev:
Tre offerter är bra. En från ett annat område kan väl vara intressant, men man får räkna med en högre kostnad för resor.E Sören Carlsson skrev:
Jag är mer tveksam till veteranpoolen. Det kan vara bra såklart, men jag har också hört mindre lyckade exempel, där det tar väldigt mycket längre tid, vilket gör att priset drar iväg även om de är lite billigare per timme. Eller att de arbetar max 4 timmar om dagen så får man dubbla resekostnader. Men fråga är aldrig fel.E Sören Carlsson skrev: