Ja,
Ja, det där borde ju faktiskt gå. Känns dock fortfarande inte helt enkelt att få det riktigt tight och bra, men jag ger nog det ett försök om vi inte kommer på något bättre innan jag börjar bygga. Kul med lite komplexare fogar!
Ola C skrev:
Det är vinkel o precision på precis den ytan du ska trolla bort genom att dölja den med andra delen. Fräs helt enkelt så långt det går o stämjärna resten. Skulle behöva cadda det aningen annorlunda, typ så här. Benet landar på ytan ovanför och stämjärnade delen är varken synlig eller referens.
[bild]
Ja, det där borde ju faktiskt gå. Känns dock fortfarande inte helt enkelt att få det riktigt tight och bra, men jag ger nog det ett försök om vi inte kommer på något bättre innan jag börjar bygga. Kul med lite komplexare fogar!
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Borde bli snäppet komplexare än sk maloof joint, https://www.popularwoodworking.com/woodworking-blogs/how-to-make-a-maloof-joint/V vectrex skrev:
Tror som Ola skrev att du kan gömma delar dina fogar fint. Men tror egentligen du kan göra dina fogar synliga och få det snyggt med med tanke på annat du byggt.
Kommer gå bra, kör ett fogtest i nån spillbitar innan du kör igång projektet.V vectrex skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Konstigt, jag som var jätteotydligV vectrex skrev:
Antog att problemet med fogen var den nedra delen och eller rudningen. Tänkte att det bör gå att flytta in den 'ursparade biten' längre in i fogen isåfall för att sälja det hela.
Ja, fast då är vi ju tillbaka på problemet med att vinkeln blir fel och det som skulle döljas döljs inte.Frustrator skrev:
Om jag förstår vad du menar alltså.
Om du slutar raiden innan den möter andra biten så behövs inget komplicerat steg. Nu har du ritat steg till höger, där det egentligen inte behövs, och inget till vänster, där det behövs eftersom radien slutat precis i mötet. Vill du ha den looken så behövs extra steget, jämför med min cirkel på förra sidan. Kan du tänkta dig 1mm raksträcka innan fogen kan du köra en vanlig halvt i halvt.
Edit. Som i min cad, där slutar radien en mm innan den går in i andra biten. Funkar med vanlig halvt i halvt (heter inte så men du förstår nog). Du får sämre fogdöljning från sidan men bättre framifrån.
Edit. Som i min cad, där slutar radien en mm innan den går in i andra biten. Funkar med vanlig halvt i halvt (heter inte så men du förstår nog). Du får sämre fogdöljning från sidan men bättre framifrån.
Lite svårt att hänga med i alla förklaringar i ord...
Men nu jävlar tror jag att jag har det. Lösningen nedan och om jag gör en radie på undersidan av den horisontella biten på 4mm så kommer den matcha 8mm fräsen jag använder för att fräsa steget i benet. Då slipper jag stämjärn och inexaktheter helt. Är ni med? Känns smart!
Men nu jävlar tror jag att jag har det. Lösningen nedan och om jag gör en radie på undersidan av den horisontella biten på 4mm så kommer den matcha 8mm fräsen jag använder för att fräsa steget i benet. Då slipper jag stämjärn och inexaktheter helt. Är ni med? Känns smart!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det där hade jag inte gett mig på. Du får två ruskigt svåra fräsningar för att träffa rätt i längsled på spåret med radierna och det blir dessutom fel vinkel (vinklar).
Läs igen vad jag skrev om raksträcka mellan radie o mötande bit, annars kan jag snabbcadda efter jag sett bonde söker fru.
Läs igen vad jag skrev om raksträcka mellan radie o mötande bit, annars kan jag snabbcadda efter jag sett bonde söker fru.
Bönderna färdiga med speed dejtingen.
Så här alltså. Röda pilen pekar på 1mm raksträcka innan fogmötet. Kan den designen accepteras kommer du undan med en väldigt enkel fog (i alla fall jämfört med de andra). Övre biten kan ha radie på undre kanterna om så önskas, max storlek beroende på hur mycket urtag som görs i botten på den.
Edit. My bad. Kollade igen. Är benet helt runt framåt? Hade jag inte riktigt fattat...sorry.
Så här alltså. Röda pilen pekar på 1mm raksträcka innan fogmötet. Kan den designen accepteras kommer du undan med en väldigt enkel fog (i alla fall jämfört med de andra). Övre biten kan ha radie på undre kanterna om så önskas, max storlek beroende på hur mycket urtag som görs i botten på den.
Edit. My bad. Kollade igen. Är benet helt runt framåt? Hade jag inte riktigt fattat...sorry.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jo, den där lösningen greppar jag. Problemet är ju att det blir ett helt annat utseende på benen. Möjligen om man slutar stora radien precis under fogen men jag vet inte riktigt hur det blir.Ola C skrev:
Bönderna färdiga med speed dejtingen.
[bild]
[bild]
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Tillslut föll poletten ner hos mig vad som var problemet 
Borde man inte kunna få in din fina cirkulära tangensövergångsfog lite moddad där Ola? Men kanske bli för klent..
Borde man inte kunna få in din fina cirkulära tangensövergångsfog lite moddad där Ola? Men kanske bli för klent..