Har fått mitt första "betalda uppdrag" av min syrra att bygga ett matbord åt dem. De är än så länge inte helt säkra på designen, men det lutar åt en benstomme väldigt lik den på Hays bord CPH 30.

Storleken kommer troligen bli kring 100x230cm och benen och underrede skall vara i vitoljad/vitvaxad ek.

Jag har ju tjuvkikat lite på Haysbordet på nätet och hittat instruktionsboken där man kan se bra hur underredet är designat. Jag har dock inte tänkt bygga ihop det med skruv och beslag utan tänker mig en lösning som är limmad och traditionellt ihopfogad.

Vad tror ni, håller det med en lösning där benet är tappat in i den horisontella biten. Jag inser att det blir rejäla krafter eftersom benen lutar så pass mycket utåt. Dimensioner på benen som jag skissar på är ca 45x60mm med utsidan helt rund.
Modernt matbord med vitoljade ekbensstommar och enkla stolar i olika färger runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skiss av underrede till matbord med lutande ben och förstärkningsdetaljer, inspirerat av Hay CPH 30-design.
Skapa konto
Instruktionsillustration som visar delar av en möbelbenstomme med en detaljerad förbindelse.
Skapa konto

En lösning för att göra fogen mellan benet och den horisontella biten så stark som möjligt som jag funderat på är något sådant här:
3D-skiss av hur benen kan kopplas till bordets underrede med tapp och limmad fog.
Skapa konto
CAD-ritning av benstommen till ett matbord med detalj av tappad fog.
Skapa konto

Spånar bara än så länge, men vad tror ni?

Laminerad skiva?
Tänker att så länge vinkeln på benen inte är för stor borde det fungera utmärkt.
Tänker du fyrkantiga tappar som på din bild eller runda/komiska som på pinnstolar?

Bara försökte räkna lite grovt.
Ett laminobord 95*140cm väger tydligen 15kg. Om vi räknar din skiva som dubbla den storleken så hamnar vi på 30kg.
Sen dukar man med 7månaders helstekt gris (typ 115kg).
Då hamnar vi på sådär 150kg i vikt som benen ska tåla, dvs 37.5kg per ben. Då borde din fog funka fint :)
Har en trebent pall här hemma, benen är svarvade,och ca 2.5cm diameter, infästa i själva sitsen. När jag sitter på pallen med uppdragna ben belastas de med 30kg styck.

Frustrator Frustrator skrev:
Laminerad skiva?
Tänker att så länge vinkeln på benen inte är för stor borde det fungera utmärkt.
Tänker du fyrkantiga tappar som på din bild eller runda/komiska som på pinnstolar?
Ja, en laminerad björkplywood blir topp. Nej, fyrkantiga tappar tror jag.

Sen handlar det kanske inte bara om att hålla, i bemärkelsen ej rasa ihop utan att det inte får kännas för svajigt.

Jag är öppen för alla lösningar egentligen, men lite av ideen här är att sargen skall vara så långt in att bordet ser sarglöst ut. Jag får också för mig att detta blir starkare än ett ben som fästs direkt mot sargen på traditionellt sätt just eftersom vinkeln kommer bli så stor (tror runt 10 graders lutning).

En annan stomme som ger liknande look är Vista st dining table. Känns spontant kraftmässigt bättre än Hayesbordet men har inte tänkt speciellt länge på det.

Skissat upp ett första förslag i fusion!

Tankar?
3D-skiss av ett modernt bord med ljus rektangulär skiva och enkla träben.
Skapa konto
3D-renderad skiss av minimalistiskt designat bord med fyra ben, vitt bordsskiva mot mörk bakgrund.
Skapa konto
Skiss av ett träbord med detaljerad benkonstruktion och genomskinlig bordsskiva, designat i CAD-program.
Skapa konto
3D-renderad bild av ett modernt träbord med avsmalnande ben och tunn bordsskiva.
Skapa konto

• Gilla
VärhultsVargen och 1 till
  • Laddar…
Vilken höjd ser man bordet från på första bilden?

Du tänker inga tvärgående sargbitar mitt i?

Tycker det ser snyggt ut, kanske tom skulle kunna ha ännu lite mer splay på benen.

Vilken höjd ser man bordet från på första bilden?

Du tänker inga tvärgående sargbitar mitt i?

Tycker det ser snyggt ut, kanske tom skulle kunna ha ännu lite mer splay på benen.
Höjden vet jag inte. Men rätt lågt. Kanske 120cm.

Vet inte om tvärgående sargbitar behövs, tror du det?

Splayen är utfört enligt noga övervägande av beställaren. 16 grader från lodrätt, och så är lutningen vriden 22,5 grader från långsidan, alltså så benen ser ut att luta mer sett från kortsidan än från långsidan!

V vectrex skrev:
Höjden vet jag inte. Men rätt lågt. Kanske 120cm.

Vet inte om tvärgående sargbitar behövs, tror du det?

Splayen är utfört enligt noga övervägande av beställaren. 16 grader från lodrätt, och så är lutningen vriden 22,5 grader från långsidan, alltså så benen ser ut att luta mer sett från kortsidan än från långsidan!
Om tvärgående sargbitar behövs eller inte beror väl delvis på hur du fäster in skivan, men tänker att om man kör som konstruktionen Ola länkade till så borde det hela bli mer vridstyvt, dvs mindre svajigt?

Om tvärgående sargbitar behövs eller inte beror väl delvis på hur du fäster in skivan, men tänker att om man kör som konstruktionen Ola länkade till så borde det hela bli mer vridstyvt, dvs mindre svajigt?
Tänkte nog skruva skivan men mitt egna bord med samma skiva har jag ju satt med dubbelhäftande tejp (för att kunna vända på skivan vid eventuella skador). De kanske vill ha samma lösning då de har 3 småbarn.

V vectrex skrev:
Tänkte nog skruva skivan men mitt egna bord med samma skiva har jag ju satt med dubbelhäftande tejp (för att kunna vända på skivan vid eventuella skador). De kanske vill ha samma lösning då de har 3 småbarn.
Om deras barn är det minsta likt mina så hade jag slängt in några extra på tvären.. (och minst två små krokar på dem där man kan hänga ficklampan när man byggt en koja..)

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Om deras barn är det minsta likt mina så hade jag slängt in några extra på tvären.. (och minst två små krokar på dem där man kan hänga ficklampan när man byggt en koja..)
Ja, kanske ska göra det. Mitt egna bord är ordentligt stadigt dock. Det förstärkte jag ju med 20x50mm stålrör på insidan av sargen i längsled. Förbättrar kanske inte stabiliteten men det blir ju betydligt stabilare mot att sagga på mitten. Sargen är bara 60mm hög så som jag ritat det nu, och 180cm lång ungefär.

Blir betydligt svårare med stålrör om jag ska ha tvärstag.
Stomme till ett handgjort bord med förstärkning av 20x50mm stålrör, parkettgolv i bakgrunden.
Skapa konto
Ett bord förstärkt med ett stålrör längs innerkanten av sargen för ökad stabilitet, syns i ett hemmiljö.
Skapa konto

V vectrex skrev:
Ja, kanske ska göra det. Mitt egna bord är ordentligt stadigt dock. Det förstärkte jag ju med 20x50mm stålrör på insidan av sargen i längsled. Förbättrar kanske inte stabiliteten men det blir ju betydligt stabilare mot att sagga på mitten. Sargen är bara 60mm hög så som jag ritat det nu, och 180cm lång ungefär.

Blir betydligt svårare med stålrör om jag ska ha tvärstag.
[bild] [bild]
Kan man inte ha ett stålrör högst upp, längst in mot sargen och sen jacka ur för dem i de tvärgående?
Man kanske blir onödigt krångligt för en liten vinst.

Kan man inte ha ett stålrör högst upp, längst in mot sargen och sen jacka ur för dem i de tvärgående?
Man kanske blir onödigt krångligt för en liten vinst.
Det är ju höjden på röret (och trä också för den delen) som styr böjstyvheten. Tänkte 50mm rör och 60mm träsarg. Men det klart det går, vet bara inte om det behövs eller ger något att tala om.

V vectrex skrev:
Det är ju höjden på röret (och trä också för den delen) som styr böjstyvheten. Tänkte 50mm rör och 60mm träsarg. Men det klart det går, vet bara inte om det behövs eller ger något att tala om.
Nä, med såpass rejäla rör så kommer även de stabilisera.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.