Stålförstärkning ska nog inte behövas. Jag har krupit runt ett haysbord i nån möbelaffär o mätt lite allt möjligt, inget sag alls på det bordet o deras sarg är inte speciellt hög.
Jag tror kanske det behövs nåt där geringarna möts, skulle kännas najs med ett tvärstag där likt det är på vistabordet. Sen e jag aningen skeptisk till benfogen med smala bitar på utsidan, även om dessa skulle bli bredare. En tappfog är väl starkast där alla delar är lika breda=tappen en tredjedel av benet förutsatt samma tjocklek. Den där fogen du skissade är sjukt svår att göra och jag tror inte den bidrar nämnvärt i styrka. Ska det va den designen hade jag struntat i mitt-tappen (som är den svåra att göra) och gjort benens yttre tappar betydligt tjockare.
Om du skippar "vingarna" gör du enkelt en boxjointad vinklad fog delad på tre.
Jag tror kanske det behövs nåt där geringarna möts, skulle kännas najs med ett tvärstag där likt det är på vistabordet. Sen e jag aningen skeptisk till benfogen med smala bitar på utsidan, även om dessa skulle bli bredare. En tappfog är väl starkast där alla delar är lika breda=tappen en tredjedel av benet förutsatt samma tjocklek. Den där fogen du skissade är sjukt svår att göra och jag tror inte den bidrar nämnvärt i styrka. Ska det va den designen hade jag struntat i mitt-tappen (som är den svåra att göra) och gjort benens yttre tappar betydligt tjockare.
Ja, nu när jag ritade det ”på riktigt” så gjorde jag faktiskt ungefär så som du skriver. Skippade tappen emellan och gjorde ”vingarna” tjockare (6mm). Kanske man skulle göra dem så mycket som 10mm. Men i så fall får jag göra spår för dem i den horisontella biten annars blir den för tunn. 28mm är den nu och benen är 40mm (6+6 omfattning).Ola C skrev:
Stålförstärkning ska nog inte behövas. Jag har krupit runt ett haysbord i nån möbelaffär o mätt lite allt möjligt, inget sag alls på det bordet o deras sarg är inte speciellt hög.
Tänkte dessutom köra med genomgående rundstav för att låsa fast fogen extra mycket (limmet håller nog iofs). Men det är så pass enkelt att göra och tillför ett litet designelement. Dessutom tänkte jag nog foga ihop gerfogarna och längsgående sarg med samma metod. Typ 16mm rundstav i längsträ-ek. Synlig på utsidan då.
Vet inte om vi pratar runt varandra...jag menade en sån här fog och givetvis urtag i horisontella biten, det blir ju mekaniska låsningen som hindrar benet att falla utåt likt Bambi.
Edit. La till en bild som mer ger utseendet som i din cad o där man döljer fogen.
Edit. La till en bild som mer ger utseendet som i din cad o där man döljer fogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det var så jag menade också, men jag har ritat det utan urtag i horisontella biten. Men tänkte driva rundstav genom hela fogen för att uppnå mekaniska låsningen. Ska se om jag kan visa hur jag menar senare!Ola C skrev:
Verktygstokig
· Halland
· 8 318 inlägg
Såhär är det ritat på bilderna ovan. Jag tänker om man gör sargen (horisontella bitarna) 21 mm istället för 27 som de är nu så blir benets omfamnande delar 9mm tjocka istället för 6 som de är på bilderna här. Detta i kombination med dragborrade ekstavar (2st) borde väl vara tillräckligt?
Annars gör jag som du ritade ovan, men det känns svårt att få bra med tanke på den avrundade delen på benet.
Annars gör jag som du ritade ovan, men det känns svårt att få bra med tanke på den avrundade delen på benet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ser ingen fördel alls med att INTE göra urtag i horisontella delen, om än bara grunda som i min bild 2. Känns som benet är det som måste vara starkt, urtag ger mer gods åt benens tappar. Lättare att limma ihop med urtag då man har bra väldefinierade referenser för benet. Dimensionerna kan hållas jämnare eftersom ena biten inte behöver gå helt utanpå den andra. Överliggaren tappar inte nämnvärt i styrka pga urtag.V vectrex skrev:
Fördelen är väl att man slipper göra urtaget!Ola C skrev:
Ser ingen fördel alls med att INTE göra urtag i horisontella delen, om än bara grunda som i min bild 2. Känns som benet är det som måste vara starkt, urtag ger mer gods åt benens tappar. Lättare att limma ihop med urtag då man har bra väldefinierade referenser för benet. Dimensionerna kan hållas jämnare eftersom ena biten inte behöver gå helt utanpå den andra. Överliggaren tappar inte nämnvärt i styrka pga urtag.
Såhär då? Fast rundningen skall inte vara i urtaget men jag gjorde detta snabbt i fusion och jag är relativ nybörjare. Fogen är isärtagen för att visa bättre.
Logga in
Skapa konto
Kanske att jag tänker trögt men jag tror inte det är så enkelt. Fräsningen kommer ju behöva vara ej ortogonalt mot fräsplattan eller fräsbordet. Vinkeln i bilden nedan är ju 270 grader - benvinkeln (16 grader tror jag den är i min ritning). På baksidan blir det väl tvärtom?Ola C skrev:
Logga in
Skapa konto
Dessutom så är ju mina ben helt rundade på ena sidan och inte som det du ritat. Men jag antar att det går att lösa genom att man kan fräsa urtaget innan man rundar benet.
Det är vinkel o precision på precis den ytan du ska trolla bort genom att dölja den med andra delen. Fräs helt enkelt så långt det går o stämjärna resten. Skulle behöva cadda det aningen annorlunda, typ så här. Benet landar på ytan ovanför och stämjärnade delen är varken synlig eller referens.
Logga in
Skapa konto