GK100 GK100 skrev:
Du är på din sida så inget problem det är fritt att göra vad man vill där. Synd bara att det du gjort är så taffligt trots dina goda föresatser. Men du gör som du vill givetvis men ett råd är att i förväg sätta sig in vad för material som finns att jobba med så blir det oftast bättre.
Behövde 2 brytare och för att göra så lite skarvar som möjligt tyckte jag det var det bästa alternativet. Själva skarvarna är gjorda med bra grejer och lär hålla min livstid. För att göra det snyggare skulle jag kunna skarvat allt på skarvstycket. Men då hade det blivit fler skarvar.

Sen finns det säkert något sätt jag kunde gjort det bättre och tar gärna mot förslag. Men det kanske är för sent nu...

W WorldJ skrev:
Behövde 2 brytare och för att göra så lite skarvar som möjligt tyckte jag det var det bästa alternativet. Själva skarvarna är gjorda med bra grejer och lär hålla min livstid. För att göra det snyggare skulle jag kunna skarvat allt på skarvstycket. Men då hade det blivit fler skarvar.

Sen finns det säkert något sätt jag kunde gjort det bättre och tar gärna mot förslag. Men det kanske är för sent nu...
Du hade inte behövt några som du kallar det skarvblock för det du gjort. Som sagt det är för sent nu men ett förslag kunde varit att du börjat din tråd innan du skaffade material och började på det. Nästa gång kanske? Det är enkelt att snabbt komma framåt här i elforum de som skriver här normalt har inga problem med behörighetsfrågor osv bara det blir vettigt och bra gjort.

• Gilla
WorldJ
  • Laddar…
S
W WorldJ skrev:
Plomberingen ser man här på nätägarens kopplingspunkt. Den sidan som är öppen nu sitter där ett metall-lock över men det sitter bara med 2 skruvar. Där fanns i alla fall inga plomberingar. Så antog det var/är min sida. Men jag kanske har fel?
Nu såg man lite bättre med bild på hela skåpet. Men ja det där är dina plintar.

Sen skulle jag gissa att servisen är TNC, dvs på inkommande plint under den plomberade huven så har du troligen en inkommande PEN, som sedan är dragen TNS till kund-sidan.

• Gilla
WorldJ
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du hade inte behövt några som du kallar det skarvblock för det du gjort. Som sagt det är för sent nu men ett förslag kunde varit att du börjat din tråd innan du skaffade material och började på det. Nästa gång kanske? Det är enkelt att snabbt komma framåt här i elforum de som skriver här normalt har inga problem med behörighetsfrågor osv bara det blir vettigt och bra gjort.
Ja, du har helt rätt. Jag ska kolla här nästa gång i förväg så blir planeringen och utförandet bättre, tar med mig detta.

Tänker mig att jag postar här när jag kopplat om centralen i garaget rätt enligt TN-S och frågar om det ser bra ut. Sen innan jag driftsätter den så kopplar jag om centralen i huset enligt TN-S. Skickar lite bilder och efter jag fått ett antal svar så slår jag på centralerna och kör igång lasterna en efter en.

Givetvis mäter jag innan så spänning, jord ser bra ut och mäter kontinuitet också. Jordfelsbrytarna testas också.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
W WorldJ skrev:
Svara ingen enskild utan blir att jag svara lite på några frågor från er alla. Angående varför det sitter två huvudbrytare är för att det är en som är till garaget och en till huset. Det är väl uppmärkt med "Hus" och "Garage". Vill man av någon anledning bryta strömmen till garaget så är det skönt att inte behöva stänga ner hela huset med värmepump och så vidare. Därav är det skarvat av ts och två huvudbrytare finns.

Skarvningarna är gjorde med Nemiqs grejer. Både hylsa och crimptång. De sitter som BERGET. Är ingen Biltema krympslang heller utan även det Nemiqs, eller en variant från Swedol.

Min gissning är att huset byggdes först (det är ca 20 år) och några år senare så grävde de ner kabeln och då gjorde de TN-S i mätarskåpet. Det första jag sa till min fru när jag såg det var att så får man inte ha det. Men sen blev jag osäker då det inte är en "riktig" separat jord utan det är jordflätan som är jorden.

Jag ska se till att koppla över allt till TN-S både i garaget och huset. Återkommer med bilder. Tackar för alla svar och hjälp!
Du har skaffat bra verktyg det är en bra början. Jag såg inte dina bilder här tidigare men du har i princip en vanlig käpphäst här med dina skarvhylsor. En formell ryttare kan lätt hänga upp sig på att du skarvat EK mot RK med dessa hylsor som inte är avsedda för EK. Det är något du också kan ta med dig inte för att det har betydelse i de flesta fall men instruktionen är inte följd och för en del är det viktigare än resultatet.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du har skaffat bra verktyg det är en bra början. Jag såg inte dina bilder här tidigare men du har i princip en vanlig käpphäst här med dina skarvhylsor. En formell ryttare kan lätt hänga upp sig på att du skarvat EK mot RK med dessa hylsor som inte är avsedda för EK. Det är något du också kan ta med dig inte för att det har betydelse i de flesta fall men instruktionen är inte följd och för en del är det viktigare än resultatet.
Sådär! Nu har jag kopplat om i garaget enligt TN-S. Inkommande neutralledare kommer in på plinten uppe till vänster. Den fördelas sen till bägge två JFB därifrån. Vänstra neutralledarskenan nere betjänar den undre radens dvärgbrytare. Den högra nere är till övre raden där elbilsladdare ska kopplas in senare.

Ser du/nu några konstigheter?

• Elcentral med TN-S-koppling i garage, visande anslutna neutralledare, JFB och dvärgbrytare för elbilsladdare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
tommib
Jag hade satt N-plinten för övre raden uppe men det är en minimal kritik.

• Gilla
WorldJ
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag hade satt N-plinten för övre raden uppe men det är en minimal kritik.
Ja, det har du rätt i, det vore egentligen logiskt. När jag planerade tänkte jag att jag ville ha neutralledarskenorna för JFB på en egen rad och inte beblanda med plinten för ingående neutralledare.

Nu har jag gått vidare till centralen i huset.

Tänkte där sätta en energimätare för värmepumpen. Faserna är inget konstigt med. Jag flyttar bara de som sitter från utgående på PSA:n nu till utgående på energimätaren. Sen sätter jag 3 nya kablar mellan utgående på PSA och ingående på energimätaren.

Men neutralledare, jag antar att jag sätter en till kabel mellan utgående på PSA:n och sen till energimätaren? Alltså jag låter den neutralledaren som sitter på PSA:n och går till värmepumpen sitta kvar och kompletterar med en neutralledarkabel.

• Energimätare installerad i en elcentral med synliga kablar och brytare från märket Hager, omgiven av blå och bruna ledningar.
    Skapa konto
  • Anslutningsschema för energimätare med fas- och nollanslutningar, instruktioner på flera språk och varningssymboler.
    Skapa konto
W WorldJ skrev:
Men neutralledare, jag antar att jag sätter en till kabel mellan utgående på PSA:n och sen till energimätaren?
Ja, nollan ska hämtas från samma sida av PSAn som faserna till energimätaren.

• Gilla
WorldJ
  • Laddar…
Såhär ser centralen i huset ut. Saknas ändskydd på ena sidan av en fasskena men det ska införskaffas. Är väl inget mästerverk men är rätt säker på att jag fått till funktionen.

Hade ingen bygling mellan jordskenorna i rätt färg så det ska införskaffas med. Har även satt kabel som jag byglat de två jordskenorna med så det hade räckt. Men man ser visuellt bättre såhär hur det är kopplat.

• Elcentral med kablar och brytare. En fasskena saknar ändskydd. Funktionalitet verkar vara korrekt uppnådd.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, nollan ska hämtas från samma sida av PSAn som faserna till energimätaren.

• Elcentral med flera strömbrytare, ledningar och en digital skärm. Märken och specifikationer syns på komponenterna.
    Skapa konto
Vad mer än VP betjänar PSAn?
Betjänar JFBn allt övrigt på rad 1, 2 och 3?
Dvärgen till höger om energimätaren ser ut att ligga utanför?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad mer än VP betjänar PSAn?
Betjänar JFBn allt övrigt på rad 1, 2 och 3?
Dvärgen till höger om energimätaren ser ut att ligga utanför?
Den betjänar endast värmepumpen, 3-faser.

Försökt mig på någon halvdålig bild så man ser hur det är kopplat. Utgående L1, L2, L3 på energimätaren går till värmepumpen.

• Elcentral med energimätare och kablage för värmepump. Visar inkoppling av faserna L1, L2, L3 samt neutralledare. Etiketter indikerar kabeldragning.
    Skapa konto
Redigerat:
GK100 GK100 skrev:
En formell ryttare kan lätt hänga upp sig på att du skarvat EK mot RK med dessa hylsor som inte är avsedda för EK.
Delvis OT men:

Kan vi alla bara hålla med om att det är orimligt svårt att hitta skarvhylsor som tillverkaren tydligt bekräftar är godkänd för massiv ledare - mångtrådig ledare? Eller ens överhuvudtaget skarvhylsor till massiv ledare? Enda skarvhylsan jag hittat där det tydligt framgår att den är för EK är ju CUT hylsan men den finns ju bara i 6, 10, och 16mm2. Det händer ju att man hamnar i situation där man behöver skarva 2.5mm2 EK

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.