Snön i veckan blev för mycket för mitt garagetält 6 av 7 takstolar knäckta och några av sidostolparna är böjda. Brukar röja av snön efter vart men det kom för mycket under natten.
Har ni några tips för att rädda det tillfälligt under denna vinter som det är rätt mycket kvar på?
Har ni några tips för att rädda det tillfälligt under denna vinter som det är rätt mycket kvar på?
Har du något att rekommendera?RoTe skrev:
Jag vill köpa ett tält. Var tom i en fysisk affär o kollade men då stod det i garantivillkor "tål ej snö", så blev inget köp.
Förstår att man som boende i Norrbotten måste säkert borsta någon gång bort snö, men lite måste det ju tåla.
En berättade till mig att det finns tält där dom i reklamen sitter flera män på taket. Men personen kunde inte hitta det åt mig och har själv heller inte hittat.
Priset spelar mindre roll... men måste vara hållbart. Tåla lite snö och tåla blåst.
Bygg ett tält i trä.
Tält på marknaden har för låg takvinkel. Snö ligger kvar. Nu är det statistiska urvalet dåligt men min erfarenhet är att man bör ha 45 grader. Då glider allt av på hala pressar. 30 kan duga på en plats där man hela tiden kan se tältet. Det mesta glider av. När det inte gör det byggs det på snabbt.
Om kostnaden.
Grejen med trä och skarp vinkel är att den enda last man behöver kalkylera med är egenvikt och vindlast. Har byggt större tält än ditt av 22x70 som stått utan problem (bortsett från soldödade pressar förstås) i åratal.
Typ 2-3 meter mellan ramarna duger. Var noga med kryss för vindlast. Ha något tungt i bottenramen för att undvika att tältet blåser omkull. Knyt pressen i alla öljetter med flexibelt garn. Många försöker spika fast den. Det leder ofelbart till att den rivs sönder efter spikläkten.
Erfarenheten kommer från livslångt täckande av båtar. Egna och andras. De senast årtiondet sjönära.
A-ställning är tveklöst bäst men tar lite mer plats. Funkar på små båtar eller båtar som står fritt. Beräknar att ca tjugo 4,5m längder räcker för att täcka en bil.
Tar en dag att bygga ungefär inkl upphandling. Virket går på ca 1400 (Byggmax panel 22x70 a 15kr/m). Pressar kostar vad de kostar beroende på kvalitet. Något paket 42mm trallskruv kommer gå åt.
Vinkelhake, sticksåg och skruvdragare är allt man behöver. Blir snyggare med gersåg men… vem bryr sig.
Häpnar över att båtägare spenderar tiotusentals kronor på stål och aluminium med formsydda pressar. Sedan behöver de tre helger för att få ihop något som kunnat byggas av mig ensam på en dag. De spar varken tid eller pengar. Och som vi redan konstaterat tål de ändå ingen last.
Mvh Findus
PS. När tältet plockas ner. Märk upp med tuschpenna. Stapla upp och täck med resterna av pressen. Kommer hålla med enstaka kompletteringar i årtionden. DS
Tält på marknaden har för låg takvinkel. Snö ligger kvar. Nu är det statistiska urvalet dåligt men min erfarenhet är att man bör ha 45 grader. Då glider allt av på hala pressar. 30 kan duga på en plats där man hela tiden kan se tältet. Det mesta glider av. När det inte gör det byggs det på snabbt.
Om kostnaden.
Grejen med trä och skarp vinkel är att den enda last man behöver kalkylera med är egenvikt och vindlast. Har byggt större tält än ditt av 22x70 som stått utan problem (bortsett från soldödade pressar förstås) i åratal.
Typ 2-3 meter mellan ramarna duger. Var noga med kryss för vindlast. Ha något tungt i bottenramen för att undvika att tältet blåser omkull. Knyt pressen i alla öljetter med flexibelt garn. Många försöker spika fast den. Det leder ofelbart till att den rivs sönder efter spikläkten.
Erfarenheten kommer från livslångt täckande av båtar. Egna och andras. De senast årtiondet sjönära.
A-ställning är tveklöst bäst men tar lite mer plats. Funkar på små båtar eller båtar som står fritt. Beräknar att ca tjugo 4,5m längder räcker för att täcka en bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tar en dag att bygga ungefär inkl upphandling. Virket går på ca 1400 (Byggmax panel 22x70 a 15kr/m). Pressar kostar vad de kostar beroende på kvalitet. Något paket 42mm trallskruv kommer gå åt.
Vinkelhake, sticksåg och skruvdragare är allt man behöver. Blir snyggare med gersåg men… vem bryr sig.
Häpnar över att båtägare spenderar tiotusentals kronor på stål och aluminium med formsydda pressar. Sedan behöver de tre helger för att få ihop något som kunnat byggas av mig ensam på en dag. De spar varken tid eller pengar. Och som vi redan konstaterat tål de ändå ingen last.
Mvh Findus
PS. När tältet plockas ner. Märk upp med tuschpenna. Stapla upp och täck med resterna av pressen. Kommer hålla med enstaka kompletteringar i årtionden. DS
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Under förutsättning att du kan hantera det utan att allt kollapsar borde det vara möjligt att spjäla de knäckta rören med träreglar. Eller bättre spjäla alla rör med reglar som du även skruvar ihop. Det ser inte ut att vara överdrivet mycket snö på bilderna. Mer än så finns det tält som tål.
Förra vintern tog mitt tält (5x8m). Jag rätade ut rören efter bästa förmåga och snickrade ihop trästolar.
Metalldelarna skulle ha bytts i sommar men 'livet kom emellan' 🙄
Trästolarna var planen från början för att säkra upp och minska nedhänget men det där 'livet' 🙄
Metalldelarna skulle ha bytts i sommar men 'livet kom emellan' 🙄
Trästolarna var planen från början för att säkra upp och minska nedhänget men det där 'livet' 🙄
Logga in
Skapa konto
Tack för era svar.M MCGun skrev:
RoTe skrev:
Vet att det på 90-talet fanns tält som höll.findus42 skrev:
Bygg ett tält i trä.
Om kostnaden.
[bild]
Mvh Findus
Har sett med egna ögon.
Dock i Finland men ungefär samma breddgrader som jag nu bor dvs mycket snö osv!
Garaget höll ända till ca 2017/2018. Dvs minst 20år. Men den tiden var ju säkert plast mm i böttre kvalite än idag när allt ska brytas ner i naturen och vara så "miljövänliga".
Liknade mycket den här:
Logga in
Skapa konto
Varför jag vill ha tält är pga bygglov. Grannen har gett muntligt lov att ha garagetält. Men men muntliga lov kan ju bli lite hursom, även en inspektör eller någon annan avundsjuk kan ju anmäla.
Tält är mycket enkelt att plocka ner eller tom flytta. Om och när någon gnäller och ber riva.
Jo visst finns det tält som håller, men dom kostar ju som en friggebod och det är inte folk villiga att betala utan det som lockar med tält är att dom är "billiga" men sen blåser dom sönder eller viker sig för snön. En bekant hade en bil värd 200kkr+ i ett av de billigaste garagetälten och det var ett under att den inte blev skadad när tältet beslutade sig för att flytta till grannen på andra sidan vägen.
En sak att titta efter när man väljer förrådstält är att presenningen är av PVC. Sedan brukar det anges vikt per kvadratmeter duk. Då är tyngre duk hållbarare. Men man får också tänka på att de större tälten behöver starkare duk. Jag har använt förrådstält som hållit länge.
Visst är det säkert så.RoTe skrev:
Jo visst finns det tält som håller, men dom kostar ju som en friggebod och det är inte folk villiga att betala utan det som lockar med tält är att dom är "billiga" men sen blåser dom sönder eller viker sig för snön. En bekant hade en bil värd 200kkr+ i ett av de billigaste garagetälten och det var ett under att den inte blev skadad när tältet beslutade sig för att flytta till grannen på andra sidan vägen.
Min tanke var att ha ett förråd till bla cyklar trädgårdsgrejor som möbler etc som nu tar upp hela garaget.
Får ej bygga friggeboda på min tomt och orkar inte längre bråka med byråkratin.
Kommer byråkratin och kräver att jags ka riva så kan jag enkelt riva bort tältet och uppföra det på stugan istället. Lite svårare med en byggnad.
Som plan B har jag dock tänkt en husvagn utan interiör eller liknande.
Jag skulle annars tipsa om att inte ha så förbaskat mycket saker.kisumisu skrev:
Visst är det säkert så.
Min tanke var att ha ett förråd till bla cyklar trädgårdsgrejor som möbler etc som nu tar upp hela garaget.
Får ej bygga friggeboda på min tomt och orkar inte längre bråka med byråkratin.
Kommer byråkratin och kräver att jags ka riva så kan jag enkelt riva bort tältet och uppföra det på stugan istället. Lite svårare med en byggnad.
Som plan B har jag dock tänkt en husvagn utan interiör eller liknande.